Approaching Reading from the Perspective of the Ministry of Education and the Dialogic Pedagogy “Enlazando Mundos”

Authors

  • Miguel Del Pino-Sepúlveda Universidad Católica de Temuco, Chile http://orcid.org/0000-0003-3379-3994
  • Alejandra Del Pino-Sepúlveda Universidad Adventista de Chile, Chile
  • David Pincheira-Fuentealba Universidad Adventista de Chile, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.6

Keywords:

Reading, curriculum, didactics, assessment

Abstract

This research aims to characterize the curriculum, the didactics and the assessment promoted by the Ministry of Education of Chili, and the dialogic pedagogy “Enlazando Mundos” (Bridging Worlds). This is a qualitative study based on the dialogic-Kishu Kimkelay Ta Che research approach, with a design of two case studies derived from documentary sources. The procedure to collect and construct knowledge is the interpretation of the dialogic speech; as a data analysis, it focuses on pedagogical definitions from the perspective of transformative, excluding and conservative dimensions, in order to compare-interpret and reflect on educational inputs in relation to reading in a course of language and communication. As a result, it is observed the incongruity from the State in communicative curriculum design and its operational proposal, and in the regionalized construction the dialogic pedagogy “Enlazando Mundos” (Bridging Worlds) is carrying out.

Author Biographies

Miguel Del Pino-Sepúlveda, Universidad Católica de Temuco

 Licenciado en Educación y Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. Actualmente es académico de la Universidad Católica de Temuco, donde imparte docencia en pregrado, posgrado y es investigador. Su línea de investigación es evaluación de aprendizajes, donde junto a profesorado del sistema público y estudiantes universitarios, ha levantado un enfoque evaluativo que denominan evaluación comunicativa y que se inserta en la Pedagogía dialógica Enlazando Mundos. Dentro de este enfoque ha publicado diversos artículos en revistas chilenas como internacionales, sobre enseñanza de comprensión de textos bajo estrategias interactivas, enfoque dialógico de comprensión y evaluación comunicativa. 

Alejandra Del Pino-Sepúlveda, Universidad Adventista de Chile

Licenciada en Educación y Profesora de Educación Media en Lenguaje y Comunicación (Universidad Católica de la Santísima Concepción). Se ha desempeñado como profesora de lenguaje y comunicación en educación media. Actualmente es profesora de educación media (Colegio Adventista de Concepción) y dicta el curso Taller de Habilidades de Aprendizaje en la Universidad Adventista de Chile.

David Pincheira-Fuentealba, Universidad Adventista de Chile

Licenciado en Educación, Profesor de Español y Magister en Literaturas Hispánicas por la Universidad de Concepción. Actualmente se desempeña como profesor de lenguaje y comunicación en educación media y como profesor de Literatura en la Universidad Adventista de Chile.

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Published

2016-09-01

How to Cite

Approaching Reading from the Perspective of the Ministry of Education and the Dialogic Pedagogy “Enlazando Mundos” (M. Del Pino-Sepúlveda, A. Del Pino-Sepúlveda, & D. Pincheira-Fuentealba , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Approaching Reading from the Perspective of the Ministry of Education and the Dialogic Pedagogy “Enlazando Mundos” (M. Del Pino-Sepúlveda, A. Del Pino-Sepúlveda, & D. Pincheira-Fuentealba , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.6

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