The Relationship between Learning Styles and Use of Information and Communication Technologies in Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-3.10Keywords:
Adults, elder, learning, education, multimodal, ICTAbstract
This research aimed to identify the learning styles and the strategies used by adult students to involve ICTs in their knowledge. To achieve this, a qualitative research approach was carried out. The participants were members of the community who participated in a project called “Literacy in the Information Management of a University Corporation”. The group consisted of 100 persons; their ages ranged between 40 and 59 years. The instruments used were the VARK inventory for learning styles, Observation and a field journal. The VARK inventory identified the learning styles used by adults. The Observation allowed the understanding of the environment or the context of these students, their relations with peers and with their teachers, and also to analyze the strategies used to develop topics through TICs integration. One of the main findings obtained was that 70% of the adult students have a multimodal learning style; for instance, they process knowledge in more than one way.
References
Adam, F. (1987). Andragogía. Ciencia de la educación de adultos (2ª ed.). Caracas: Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Publicaciones de la Presidencia. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872007000200008
Aguilera, E. y Ortiz, E. (2010). La caracterización de perfiles de estilos de aprendizaje en la educación superior, una visión integradora. Revista Estilos de Aprendizaje, 5(5), 1-20. Recuperado de http://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_5/articulos/lsr_5_articulo_2.pdf
Cabero, J. (2001). Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós.
Castells, M. (2001). Internet y la sociedad red. Recuperado de http://www.uoc.edu/web/cat/articles/castells/castellsmain2.html
Contreras, Y. I. y Lozano, A. (Octubre, 2012). Aprendizaje auto-regulado como competencia para el aprovechamiento de los estilos de aprendizaje en alumnos de educación superior. Revista Estilos de Aprendizaje, 10(10), 1-39. Recuperado de http://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_10/articulos/Articulo09.pdf
Crispín, M. L., Esquivel, M., Loyola, M. y Fregoso A. (2011). ¿Qué es el aprendizaje y cómo aprendemos? En M. L. Crispín (Coord.), Aprendizaje autónomo: Orientaciones para la docencia (pp. 10-28). México: Universidad Iberoamericana. Recuperado de http://docplayer.es/16373502-Aprendizaje-autonomo-o-r-i-e-n-t-a-c-i-o-n-e-s-p-a-r-a-l-a-d-o-c-e-n-c-i-a.html
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M. y Valls, R. (2003). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Grado.
Ferreiro, R. F. y de Napoli, A. (2007). Más allá del salón de clases. Los nuevos ambientes de aprendizajes. Revista Complutense de Educación, 19(2), 336-346. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0808220333A/15480
Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Tierra.
García, J. L. (2006). Algunos modelos de estilos de aprendizaje. Recuperado de http://www.jlgcue.es/modelos.htm
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Knowles, M. S. y Swanson, R. A. y Holton, F. H. (2001). Andragogía: El aprendizaje de los adultos. México: Oxford University Press.
Latorre, A. (1996). El diario como instrumento de reflexión del profesor novel. En Actas del III Congreso de E. F. de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio. Guadalajara: Ed. Ferloprint.
Lozano, A. (2009). Estilos de aprendizaje y enseñanza: Un panorama a la estilística educativa. México: Trillas.
Mayan, M. J. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: Módulo para estudiantes profesionales (Trad. C. A. Cisneros). Recuperado de http://www.ualberta.ca/~iiqm//pdfs/introduccion.pdf
Modelo VARK (9 de agosto, 2013). [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://maestriasutec.wordpress.com/3-3/
Porlán, R. (1987). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar”. Investigación en la Escuela, 1, 63-69. Recuperado de http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/1/R1_9.pdf
Prado, M. (2004). Estilo de aprendizaje y rendimiento académico en un entorno virtual. Ponencia presentada en el II Congreso ONLINE OCS/ Ciber Sociedad. Recuperado de http://www.cibersociedad.net/congres2004/grups/fitxacom_publica2.php?idioma=es&id=492&grup=29
Rodríguez, M. (11 de agosto, 2009). Las TIC en la educación [mesaje en un blog]. Recuperado de http://ticsenlaeducacion-yaneth.blogspot.com
Torres, J. (1986). El diario escolar. Revista Cuadernos de Pedagogía, 142, 52-55.
Torres, G. M. y Redondo, A. C. y (2004). Tecnologías de información y comunicación. Conectividad y herramientas de trabajo colaborativo. Barranquilla: Publicaciones Universidad del Atlántico
Zapata-Ros, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del “conectivismo”. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(1), 69-102. doi: http://dx.doi.org/10.14201/eks201516169102
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: