Organizing the Classroom Depending on Written Language. A Pedagogical Experience in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-3.15Keywords:
Early childhood education, writing, strategies for learning, constructivism, literacyAbstract
The following article systematizes an experience carried out in two urban schools located in marginalized areas in the region of Araucanía (Chile). Moreover, it proposes a strategy for teaching reading and writing through classroom organization in Early Childhood Education. We collected the information by using classroom observation, interviews with the teachers and action research reports written by teachers. The result was the progress in the acquisition of written language in children. Also, there were advances in the understanding of this process from a more systemic view.
References
Alvarado, M. y Vernon, S. (2004). Leer y escribir con otros y para otros en los primeros años de escolaridad. En A. Pelicer, S. A. Vernon (Coords.), Aprender y enseñar la lengua escrita en el aula (pp. 255-276). México: Ediciones SM.
Araya, L. (Marzo, 2007). ¿Qué nos pasa en escritura? Hipótesis sobre los problemas en la enseñanza de la lengua escrita. Lectura y Vida, Revista Latinoamericana de Lectura, 28(1), 6-15. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a28n1/28_01_Araya.pdf
Berger, P. y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Browne, A. (2009). Developing Language and Literacy 3-8 (3a ed.). [Desarrollando el lenguage y la alfabetización]. London: Sage.
Castedo, M. L. (1995). Construcción de lectores y escritores. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, 16(3), 1-25.
Castedo, M. L. (2010). Voces sobre la alfabetización inicial en América Latina, 1980-2010. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, 31(4), 35-68. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a31n4/31_04_Castedo.pdf/view?searchterm=Voces%20sobre%20la%20alfabetizaci%C3%B3n%20inicial%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina,%201980-2010
Condemarín, M. (1991). Integración de dos modelos en el desarrollo del lenguaje oral y escrito. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 12(4), 1-16. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/268417482_Integracion_de_dos_modelos_en_el_desarrollo_del_lenguaje_oral_y_escrito
Condemarín, M. y Medina, A. (1998). Lenguaje integrado II: Desarrollo de las competencias linguísticas y comunicativas de los alumnos de 5° a 8° año de EGB: Fundamentos y estrategias. Santiago, Chile: Ministerio de Educación.
Díaz, C. y Price, M. F. (2012). ¿Cómo los niños perciben el proceso de la escritura en la etapa inicial? Estudios pedagógicos, 38(1), 215-233. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052012000100013&lng=es&nrm=iso
Enríquez, E., Migliaccio, Z., Padrón, O., Requena, L. A. y Rodríguez, A. (1998). Algunas consideraciones sobre lengua escrita, planificación y evaluación (Serie documentos, educación y lectura). Caracas: Fundalectura.
Ferreiro, E. (1991). Desarrollo de la alfabetización: Psicogénesis. En Y. Goodman (Comp.), Los niños construyen su lectoescritura. Un enfoque piagetano (pp. 21-35). Buenos Aires: Aique. Recuperado de http://www.mecaep.edu.uy/pdf/lenguaje/2015/Jornada%20I/Maestros/Obligatorio/Ferreiro_1991_Desarrollo_de_la_alfabetizacion.pdf
Ferreiro, E. (1997). Alfabetización: Teoría y práctica. Madrid: Siglo XXI.
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1991). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Ciudad de Mexico: Editorial Siglo XXI.
Foote, L., Smith, J. y Ellis, F. (2004). The impact of teachers’ beliefs on the literacy experiences of young children: A New Zealand perspective [Una perspectiva neozelandeza]. Early Years: An International Journal of Research and Development, 24(2), 135-147. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/0957514032000732993
Forneiro, M. L. I. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: Dimensiones y variables a considerar. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 49–70. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2736756&orden=169887&info=link
Grunfeld, D. (2004a). La intervención docente en el trabajo con el nombre propio. Una indagación en jardines de infantes de la ciudad de Buenos Aires (Primera parte). Lectura y Vida, Revista Latinoamericana de Lectura, 25(1), 34-44. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a25n1/25_01_Grunfeld.pdf
Grunfeld, D. (2004b). La intervención docente en el trabajo con el nombre propio. Una indagación en jardines de infantes de la ciudad de Buenos Aires (Primera parte). Lectura y Vida, Revista Latinoamericana de Lectura, 25(2), 48-60. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a25n2/25_02_Grunfeld.pdf
Guba, E. G. y Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences [Controversias paradigmáticas, contradicciones y confluencias emergentes]. En: N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The sage handbook of qualitative research [El libro sabio de investigación cualitativa] (3a ed., pp. 191-215). London: Sage.
Guidali, M. N. (2013). Incidencia de un programa de alfabetización familiar. Evaluación de actitudes y conocimientos sobre el mundo letrado en niños de sectores populares (Tesis de maestría). Universidad Nacional de la Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/34304
Inostroza, G. y Jolibert, J. (1997). Aprender a formar niños lectores y escritores. Talleres de formación docente. Chile: Dolmen.
Kaufman, A. M. (2009). Leer y escribir: El día a día en las aulas. Buenos. Aires: Aique.
Kaufman, A. M. y Rodríguez, M. E. (1993). La escuela y los textos. Buenos Aires: Santillana.
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: Lo real lo posible y lo necesario. México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Martínez, M. (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación: Manual teórico-práctico. México: Trillas.
Miller, L. y Paige, A. (2004). Practitioners’ beliefs and children’s experiences of literacy in four early years settings [Creencias de practicantes y experiencais de la niñez de alfabetización en cuatro configuraciones de edad temprana]. Early Years: Journal of International Research and Development, 24(2), 121-133. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0957514032000732984
Ministerio de Educción (Mineduc). (2013). Nueva evidencia sobre el impacto de la educación parvularia. Serie evidencias, 3(26), 1-7. Recuperado de http://centroestudios.mineduc.cl/tp_enlaces/portales/tp5996f8b7cm96/uploadImg/File/Evidencias/A3N26_Impacto_Parvularia_2.pdf
Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa: Retos e interrogantes (3a ed.). Madrid: Editorial La Muralla.
Poulain, M. (2011). Una mirada a la sociología de la lectura. Perfiles educativos, 33(132), 195-204. Recupeado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000200012&lng=es&nrm=iso
Price, F. (2008). Percepciones teóricas y prácticas metodológicas de educadores de párvulos y profesores de 1º año básico, respecto de la enseñanza de la escritura y la forma de cómo los niños perciben esta enseñanza (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile.
Rolla, A. y Rivadeneira, M. (2006). ¿Por qué es tan importante y cómo es una educación preescolar de calidad? En Foco, 76, 1-16. Recuperado de http://www.expansiva.cl/media/en_foco/documentos/19062006104123.pdf
Sánchez, V. S. y Borzone, A. M. (2010). Enseñar a escribir textos: Desde los modelos de escritura a la práctica en el aula. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura 31(1), 40-49. Recuperdo de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a31n1/31_01_Sanchez.pdf
Sepúlveda, A. y Teberosky, A. (2008). Elaboración de listas a partir de textos y de textos a partir de listas. Una actividad para aprender lenguaje escrito. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 29(4), 6-19. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a29n4/29_04_Sepulveda.pdf
Silva-Peña, I., Salgado, I. y Sandoval, A. (Junio-abril, 2013). Modelo de asesoría a escuelas centrado en el acompañamiento docente. Cadernos de Pesquisa, 43(148), 240-255. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742013000100012
Silva-Peña, I., Tapia, R. e Ibáñez, M. (2016). Concepciones docentes sobre la escritura en primer año de educación básica. Paradigma, 37(1), 46-60.
Strasser, K., Lissi, M. R. y Silva, M. (2009). Gestión del tiempo en 12 salas chilenas de kindergarten: Recreo, colación y algo de instrucción. Psykhe,18(1),85-96. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282009000100008
Tokman, A. (2010). Radiografía de la educación parvularia chilena. Desafíos y propuestas (Serie de Políticas Públicas UDP). Documentos de Trabajo, 5.
Vygotsky, L. S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Madrid: Editorial Crítica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: