Pedagogical Conception of the Extra-Curricular Activity at University Center of Tlacaélel

Authors

  • Milaisy González-Pérez Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba
  • Martha Ávila-Rodríguez Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.17

Keywords:

Pedagogical conception, university extracurricular activity, educative process, essential processes

Abstract

This paper is the result of a shared experience between Cuban and Mexican professors. Its objective is to assess the extracurricular activity at University Center of Tlacaélel (CUT) from the perspective of the pedagogic theory and practice, the social responsibility of the university, and the integration with other essential processes. To carry out this work, a qualitative methodological approach was applied, which involved the participant observation (with its corresponding observations recording), the specialized literature review to support the pedagogical conception of the university extracurricular process, and the analytical reflection by means of discussion groups to socialize the information and to enrich the understanding of reality through students and professors’ exchange. The outcome of this work is the pedagogical foundation of the extracurricular process and the assessment of its feasibility from the university community perception.racurricular process and the assessment of its feasibility from the university community perception.

Author Biographies

Milaisy González-Pérez, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Licenciada en Educación en la especialidad de Química. Profesora Auxiliar. Master en Ciencias de la Educación Superior, Mención Docencia Universitaria e Investigación Educativa. Vicerrectora de Extensión Universitaria de la Universidad Pedagógica de Ciego de Ávila durante ocho años. Actualmente se desempeña como profesora de la Facultad de Ciencias Pedagógicas de la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba y como asesora en el Centro Universitario Tlacaélel, Ixtapaluca, México.

Martha Ávila-Rodríguez, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez

Licenciada en Educación en la especialidad Español-Literatura. Profesora Titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora adjunta de la Maestría en Educación del IPLAC. Actualmente se desempeña como profesora de la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba.

References

Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: Mirando al 2030 (Conferencia inaugural dictada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016). Transformación, 12(1), 1-8. Recuperado de https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/243/174

Duque, M. (2011). Extensión universitaria: Una perspectiva latinoamericana. Revista Extensiónred, 2, 1-3. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/extensionenred/article/view/550/484

González, M. (2002). Sistema de actividades extracurriculares: Una vía para la formación en valores desde el componente extensionista en el ISP “Manuel Ascunce Domenech” (Tesis de Maestría). Universidad de Ciego de Ávila, Cuba.

González, M. y González, R. (2013) ¿Extensión universitaria, proyección social o tercera misión? Una reflexión necesaria. Revista Congreso Universidad, 2(2), 1-11 Recuperado de http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/article/view/151/137

Marinello, J. (1977). Ensayos. La Habana: Editorial Arte y Literatura.

Ortiz-Riaga, M. C. y Morales-Rubiano, M. E. (Mayo-agosto, 2011). La extensión universitaria en América Latina: Concepciones y tendencias. Educación y Educadores 14(2), 349-366. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n2/v14n2a07.pdf

Pérez, L. (2007). Pertinencia y extensión universitaria en el contexto de la nueva universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria, 12(1), 1-10. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/395/386

Pla, R. V., Ramos, J., Arnáiz, I., García, A., Castillo, M., Soto, M., … Cruz, M. (2012). Una concepción de la pedagogía como ciencia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (2008). Metodología de la investigación cualitativa. La Habana: Editorial Félix Varela.

Published

2016-09-01

How to Cite

Pedagogical Conception of the Extra-Curricular Activity at University Center of Tlacaélel (M. González-Pérez & M. Ávila-Rodríguez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.17

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Pedagogical Conception of the Extra-Curricular Activity at University Center of Tlacaélel (M. González-Pérez & M. Ávila-Rodríguez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.17

Comentarios (ver términos de uso)