Educational Impact of a Didactic Instrument That Complements the TADIR for Concepts of Statics in Engineering Students in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.20

Keywords:

Higher education, teaching Physics, educational research, teaching methods, architecture

Abstract

Observing in school structural designs reviews that students had little conceptual command of Statics, and considering that this was due to the implementation of linear solutions of rote-learning type, there was an effort to establish an educational proposal to raise the level of such knowledge among students. Therefore, the present study aimed to evaluate the educational impact achieved with the implementation of an educational instrument designed according to the sequence established in the TADIR protocol, and complemented with thoughtful activities to organize knowledge to prepare a presentation to the group. Three stages were considered for the implementation: the first one corresponds to the assessment of the level of conceptual knowledge in statics; the second one, a problem solving carried out with the proposed instrument; and the third stage focuses on the preparation of the presentation to the group, and closes with a second conceptual evaluation. The didactic instrument was applied in a group of 23 students from an intermediate level of Architect Engineer studies at the Superior School of Engineering and Architecture (ESIAT) of the National Polytechnic Institute (IPN) in Mexico. To measure the educational impact, the results were compared with the two conceptual evaluations conducted by using questionnaires that allow answers written within an established format to facilitate the codification and the corresponding analysis, and it was contrasted with school grades for better reference. The main finding was that although the increase in the conceptual command is greater than the school grading, this increase can be very important to improve the school approval rates.

Author Biographies

Federico Alonso Morales-García, Instituto Politécnico Nacional

Maestro en Ciencias Federico Alonso Morales García. Ingeniero Arquitecto y Maestro en Ciencias en la Especialidad de Arquitectura; Escuela Superior de Ingeniería y Arquitectura, Instituto Politécnico Nacional, México. Candidato a Doctor en Ciencias en Física Educativa; Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada; Instituto Politécnico Nacional; México. Actualmente profesor-investigador nivel profesional y posgrado en la Escuela Superior de Ingeniería y Arquitectura, Instituto Politécnico Nacional, México.

Mario Humberto Ramírez-Díaz, Instituto Politécnico Nacional

Licenciado en Física y Matemáticas y Maestro en Ciencias con especialidad en Física, Escuela Superior de Física y Matemáticas, Instituto Politécnico Nacional, México. Doctor en Ciencias en Física Educativa; Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada; Instituto Politécnico Nacional; México. Actualmente; Departamento de Posgrado en Física Educativa, Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada; Instituto Politécnico Nacional; México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I. Publicaciones recientes: Vinculo de la teoría con la práctica para la comprensión de la óptica geométrica en el nivel superior en las escuelas de ingeniería de la UANL a partir del modelo por competencias, en Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32(2), 2015). Chespirito’s characters helping to physics learning, en Journal of Modern Education Review, 5(6), 2015.  El aprendizaje basado en proyectos y el aprendizaje de conceptos de calor y temperatura mediante aplicaciones en cerámica, en Innovación Educativa, 14(66), 2014. Diferencias en las creencias de profesores de ciencias sociales y física acerca del modelo por competencias en México, en Tlatemoani, 17, 2014. Ideas previas de estudiantes mexicanos de preescolar acerca de la electricidad en Latin American Journal Science Education, 1(2), 2014. Análisis del razonamiento conceptual en movimiento acelerado de estudiantes universitarios utilizando tutoriales de física introductoria. Latin American Journal Science Education,8(3), 2014. Resultados cuantitativos de la aplicación del sistema 4MAT en mecánica en la Universidad del Quindío, en Latin American Journal Science Education, 8(4), 2014.

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Published

2016-09-01

How to Cite

Educational Impact of a Didactic Instrument That Complements the TADIR for Concepts of Statics in Engineering Students in Mexico (F. A. Morales-García & M. H. Ramírez-Díaz , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.20

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Educational Impact of a Didactic Instrument That Complements the TADIR for Concepts of Statics in Engineering Students in Mexico (F. A. Morales-García & M. H. Ramírez-Díaz , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.20

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