Mixed Method Designs in Education Research: a Particular Experience
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2Keywords:
Education, designs, mixed methods, researchAbstract
Mixed method designs are becoming an excellent option to approach research topics in the education field. This essay proposes a review of such designs and illustrates their application through a particular research experience, in which a mixed method design was applied by the author to a specific topic in the education field.
References
Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México, D. F.: Internacional Thompson
Editores.
Cameron, R. (2009). The use of mixed methods in VET research. [El uso de métodos mixtos
en la investigación en educación vocacional]. Recuperado de http://www.avetra.org.au/
papers-2009/papers/12.00.pdf
Cea, M. Á. (2001). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. (3ª
Reimpresión). Madrid, España: Editorial Síntesis.
Christ, T. (2007, julio). A Recursive Approach to Mixed Methods Research in a Longitudinal Study
of Postsecondary Education Disability Support Services [Un enfoque recursivo para Métodos
de investigación mixta en un estudio longitudinal de los servicios de apoyo a la discapacidad
en educación post secundaria]. Journal of Mixed Methods Research, 1(3), 226-241. doi:
1177/1558689807301101
Creswell, J. (2003). Outline: Creswell’s Research Design [Esquema: Diseño de investigación de
Creswell]. Recuperado de http://www.ics.uci.edu/alspaugh/human/crewel.html
Creswell, J. (2008, febrero). Mixed Methods Research: State of the Art. [Power Point Presentation].
University of Michigan. Recuperado de sitemaker.umich.edu/creswell.workshop/files/
creswell_lecture_slides.ppt
Dellinger, A. y Leech, N. (2007, octubre). Toward a Unified Validation Framework in Mixed
Methods Research [Hacia un marco de validación unificado en métodos de investigación
Mixtos]. Journal of Mixed Methods Research, 1(4), 309-332. doi: 10.1177/1558689807306147
Denzin, N. y Lincoln, Y. [Eds.]. (2002, noviembre). The Qualitative Inquiry Reader [El lector de
investigación cualitativa]. Forum: Qualitative Social Research, 3(4), Art. 35. Recuperado de
http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/viewArticle/780/1692
Di Silvestre, C. (s.f.). Metodología cuantitativa versus metodología cualitativa y los diseños de
investigación mixtos: conceptos fundamentales. Argentina: ANACEM. Recuperado de
Driessnack, M., Sousa, V. y Costa, I. (setiembre-octubre, 2007). Revisión de los diseños de investigación
relevantes para la enfermería: parte 3: métodos mixtos y múltiples. Revista LatinoAmericana
de Enfermagem, 15(5), 179-182. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rlae/
v15n5/es_v15n5a24.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (3ª ed.). México:
Editorial Mc Graw-Hill.
Johnson, B. y Onwuegbuzie, A. (2004, October). Mixed Methods Research: A Research Paradigm
Whose Time Has Come [Los métodos de investigación mixtos: un paradigma de investigación
cuyo tiempo ha llegado]. Educational Researcher, 33(7), 14-26. Recuperado de http://edr.
sagepub.com/cgi/content/abstract/33/7/14
LeCompte, M. y Schensul, J. (1999). Designing and Conducting Ethographic Research [Diseño y
realización de investigación etnográfica]. London: AltaMira Press.
Marquès, P. (2010). Ciencia y metodologías de investigación. Diseño de una investigación educativa.
Recuperado de http://peremarques.pangea.org/edusoft.htm
Mertens, D. (2007). Transformative Paradigm Mixed Methods and Social Justice [Paradigma transformativo
metodos mixtos y justicia social]. Journal of Mixed Methods Research, 1(3), 212-
doi: 10.1177/1558689807302811
Moscoloni, N. (2005). Complementación metodológica para el análisis de datos cuantitativos y cualitativos
en evaluación educativa. Revista Electrónica de Metodología aplicada, 10(2), 1-10.
Recuperado de http://www.psico.uniovi.es/rema/v10n2/moscoloni.pdf
Onwuegbuzie A. J. y Leech, N. L. (2006, septiembre). Linking Research Questions to Mixed
Methods Data Analysis Procedures. Qual Report; 11(3), 474-498. Recuperado de http://www.
nova.edu/ssss/QR/QR11-3/onwuegbuzie.pdf
Pereira, Z. (2010). La mirada de estudiantes de la Universidad Nacional hacia el docente y la
docente: sus características y clima de aula. (Tesis doctoral sin publicar). Universidad Estatal
a Distancia. San José, Costa Rica.
Rocco, T., Bliss, L., Gallagher, S. y Pérez-Prado, A. (2003, Spring). Taking the Next Step:
Mixed Methods Research in Organizacional Systems [Tomando el siguiente paso: Métodos mixtos de investigación en sistemas organizacionales]. Information Technology,
Learning, and Performance Journal, 21(1), 19-29. Recuperado de http://www.osra.org/itlpj/
roccoblissgallagherperez-pradospring2003.pdf
Rodríguez, G., Gómez, J. y Gil, J. (1996). Métodos de la investigación cualitativa. Málaga, España:
Ediciones ALJIBE.
Ruiz, C. (s. f.) Enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. Recuperado de http://www.scribd.com/
doc/2726742/
Salgado, A. (setiembre, 2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico
y retos. LIBERABIT, 13, 71-78. Recuperado de www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a09v13n13.
Tashakkori, A. y Teddlie, C. [Eds.]. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral
Research [Manual de métodos mixtos en investigación social y del comportamiento].
Thousand Oaks: Sage Publications. Recuperado de http://books.google.co.cr/books?hl=es&l
r=&id=F8BFOM8DCKoC&oi=fnd&pg=PR9&dq=Handbook+of+mixed+methods+in+social
+%26+behavioral+research&ots=gSiQBBqzNk&sig=nFDTw4B3zKb-_kP56vBzwZEEvC8 -
v=onepage&q&f=false
Voils, C., Sandelowski, M., Barroso, J. y Hsselblad, V. (2008, February). Making Sense of Qualitative
and Quantitative Findings in Mixed Research Síntesis Studies [Analizando hallazgos cuantitativos
y cualitativos en síntesis de estudios con diseños mixtos]. Field Methods, 20(1), 3-25.
doi: 10.1177/1525822X07307463
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: