Knowledge About Child Rearing Practices: Exchange Between Nursery and Family
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-3.5Keywords:
Child rearing practices, early childhood education, family role.Abstract
This article presents a case study conducted in Chile. The purpose of this study was to know how the exchange of knowledge on rearing practices occurs between the nursery and families, and how this knowledge is used to enrich the curriculum proposal for the level. Data were collected through document analysis, observation of babies during the workday, and in-depth interviews with the mothers and the staff of the center. Content analysis and triangulation of sources were carried out. The findings show differences in the practices related to the priorities established for each of the contexts, the dynamics that occur in the daily routine, and parameters for judging those differences. Some exchanges are observed concerning feeding practices and the siesta time. It is required to advance in the construction of curricular proposals to rescue families’ knowledge, as well as to broaden the perspective regarding what is selected to be transmitted to the babies.
References
Aguirre, E. (2000). Socialización y prácticas de crianza. En E. Aguirre y E. Durán (Auts.), Socialización: Prácticas de crianza y cuidado de la salud. Un estudio con familias y niños que inician su escolarización en Santa Fe de Bogotá (pp. 17-92). Colombia: Centro de Estudios Sociales. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/1548/5/02CAPI01.pdf
Comunidad Mujer. (2016). Mujer y trabajo: Sala cuna, un derecho para madres y padres trabajadores. Serie Comunidad Mujer, 35, 1-11. Recuperado de http://www.comunidadmujer.cl/biblioteca-publicaciones/2016/03/mujer-y-trabajo-sala-cuna-un-derecho-para-madres-y-padres-trabajadores/
Cottet, S., Pérez, C., Martínez, G. y Sena, C. (2009). ¿Es posible la crianza compartida entre las familias y el jardín maternal? En E. Marotta, M. S. Rebagliati y C. Sena (Coords.), ¿Jardín maternal o educación maternal? Ecos de una experiencia de formación docente (pp. 47-58). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Faverio, F. (2014). La propuesta presidencial de educación parvularia en cifras. Recuperado de http://achie.cl/ciie2014/3996271.pdf?file=docs/sesiones/399.pdf
Gimeno, J. (2010). ¿Qué significa el currículum? En J. Gimeno (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 21-44). Madrid: Morata.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación (3ª ed.). México: McGraw Hill Interamericana.
Marotta, E. (2009). La didáctica del jardín maternal entendida como construcción colectiva. En E. Marotta, M. S. Rebagliati y C. Sena (Coords.), ¿Jardín maternal o educación maternal? Ecos de una experiencia de formación docente (pp. 77-86). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Ministerio de Desarrollo Social, Gobierno de Chile. (2013). Encuesta de caracterización socioeconómica nacional. Chile: Autor. Recuperado de http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/casen-multidimensional/casen/casen_2013.php
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2005). Bases curriculares de la educación parvularia. (Capítulo 1: Fundamentos). Chile: Autor. Recuperado de http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103041242340.Bases_Curriculares_de_Educacion_Parvularia_2001.pdf
Moreau, L. (2001). Lo individual y lo social en el desarrollo humano. En A. de León, A. Malajovic y L. Moreau (Auts.), Pensando la educación infantil (pp. 141-151). Barcelona: Octaedro.
Pitluk, L. (2011). Educar en el jardín maternal: Enseñar y aprender de 0 a 3 años (2ª reimp.). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Ruiz, J. I. (2003a). Capítulo 4: La observación. En J. I. Ruiz (Aut.), Metodología de la investigación cualitativa (3ª ed., pp. 125-164). Bilbado: Deusto.
Ruiz, J. I. (2003b). Capítulo 5: La entrevista. En J. I. Ruiz (Aut.), Metodología de la investigación cualitativa (3ª ed., pp. 165-190). Bilbado: Deusto.
Ruiz, J. I. (2003c). Capítulo 6: Análisis de contenido. En J. I. Ruiz (Aut.), Metodología de la investigación cualitativa. (3ª ed., pp. 191-214). Bilbado: Deusto.
Simons, H. (2011). Capítulo III: Escuchar, mirar, documentar: Métodos de la investigación con estudio de caso. En H. Simons (Aut.), El estudio de caso: Teoría y práctica (pp. 70-101). Madrid: Morata.
Soto, C. A. y Vasta, L. E. (2008). Del alfabeto cultural: Prácticas cotidianas y juegos tradicionales En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 173- 195). Buenos Aires: Paidós.
Soto, C. A. y Violante, R (2005). Enseñar contenidos en el jardín maternal: Una forma de compartir la crianza. En C. Soto y R. Violante (Comps.), En el jardín maternal. Investigaciones, reflexiones y propuestas. (pp. 31-65). Buenos Aires: Paidós.
Vieytes, R. (2004a). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Epistemología y técnicas (Cap. 20). Buenos Aires: Editorial de las Ciencias.
Vieytes, R. (2004b). Metodología de la Investigación en organizaciones, mercado y sociedad (Cap. 21). Buenos Aires: Editorial de las ciencias.
Violante, R. (2008a). Por qué pedagogía de la crianza. En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 23-53). Buenos Aires: Paidós.
Violante, R. (2008b). Los escenarios de crianza en la educación de los niños pequeños. En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 55-75). Buenos Aires: Paidós.
Ynoub, R. (2008). Maternar, paternar, ¿escolarizar? Algunas conceptualizaciones en torno a funciones y contextos socializadores. En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 99-119). Buenos Aires: Paidós.
Willis, A. y Ricciuti, H. (2000). Orientaciones para la escuela infantil de cero a dos años (3ªed.). Madrid: Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: