Analysis of the Scientific Production in Politics and Educational Management Published in ScieLO 2012-2015
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-3.7Keywords:
Homogeneity, scientometrics, education, index.Abstract
Scientometrics, as a measurement of scientific production, connects researches together and drives education research to new rigorous standards. Scientometrics can be used as a measurement as well as a guide to address current and neglected issues. In this regard, the primary purpose of this paper is to analyze and elaborate education policy and management issues utilizing the scientific research in the SCIELO publications between 2012-2015 of 15 countries. Education policy and management issues are organized and summarized in a scientific frequency index. This index allows identifying countries with the lowest risk and highest stability such as; Bolivia, Brazil, and Uruguay. Equally, the index identifies countries with the highest risk and lowest stability such as; Peru and South Africa. This warrants the need to establish education policy and management standards employing scientific measurement. Equally, it opens the need for scientometrics research and establishing criteria for the decision making process.
References
Acuña, F., Assaél, J., Contreras, P. y Peralta, B. (2014). La traducción de los discursos de la política educativa en la cotidianeidad de dos escuelas municipales chilenas: La metáfora médica como vía de análisis. Psicoperspectivas, 13(1), 46-55. doi: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue1-fulltext-363
Arencibia, R., y De Moya, F. (2008). La evaluación de la investigación científica: Una aproximación teórica desde la cienciometría. ACIMED, 17(4), 1-27. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000400004&lng=es&tlng=es
Ball, S. J. (2014). Globalización, mercantilización y privatización: Tendencias internacionales en educación y política educativa. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(41), 1-17. doi: https://doi.org/10.14507/epaa.v22n41.2014
Bourdieu, P. (1997): Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Cabrera, L. (2016). Revisión sistemática de la producción española sobre rendimiento académico entre 1980 y 2011. Revista Complutense de Educación, 27(1), 119-139. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45293
Cardona-Román, D. M., y Sánchez-Torres, J. M. (2017). Análisis cienciométrico de la producción científica acerca de la investigación sobre la evaluación de la implementación del e-learning en el periodo 2000-2015. Educación, 26(51), 7-34. doi: https://doi.org/10.18800/educacion.201702.001
Casassus, J. (2002). Problemas de la gestión educativa en América Latina: La tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. Em Aberto, Brasília, 19(75), 49-69. Recuperado de http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2167/2136
Corrales-Reyes, I. E., Fornaris-Cedeño, Y., y Reyes-Pérez, J. J. (2017). Análisis bibliométrico de la revista investigación en educación médica. Período 2012-2016. Investigación en Educación Médica, en prensa. doi: https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.02.003
Cruz-Ramírez, M., Escalona-Reyes, M., Cabrera-García, S. y Martínez-Cepena, M. C. (2014). Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la Wos y Scopus (2003-2012). Revista Española de Documentación Científica, 37(3), 1-15. doi: https://doi.org/10.3989/redc.2014.3.1119
Díaz, A. (2003). Una discreta diferenciación entre la política y lo político y su incidencia sobre la educación en cuanto a la socialización política. Reflexión política, 5(9), 48-58. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/110/11000904.pdf
Diem, A. y Wolter, S. C. (2013). The use of bibliometrics to measure research performance in education sciences. Research in Higher Education, 54(1), 86-114. doi: https://doi.org/10.1007/s11162-012-9264-5
Fernández, A. y Bueno, A. (1998). Síntesis de estudios bibliométricos españoles en educación. Una dimensión evaluativa. Revista española de documentación científica, 21(3), 269-285. doi: https://doi.org/10.3989/redc.1998.v21.i3.356
Fernández, A., Torralbo, M., Rico, L., Gutiérrez, P. y Maz, A. (2003). Análisis cienciométrico de las tesis doctorales españolas en Educación Matemática (1976-1998). Revista española de documentación científica, 26(2), 162-176. doi: https://doi.org/10.3989/redc.2003.v26.i2.135
López, W. (2017). ¿Puede la cienciometría contribuir a la evaluación de la producción intelectual? Universitas Psychologica, 16(4), 1-3. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64753569001
Mouffe, C. (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Barcelona: Paidós.
Ortiz, E. A. (2015). La evaluación del impacto científico en las investigaciones educativas a través de un estudio de caso. Revista electrónica de investigación educativa, 17(2), 89-100. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412015000200007
Osorio, R. (2007). La investigación educativa en México vinculada con la práctica. La producción reportada en la RMIE. Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), 12(33), 763-781. Recuperado de http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v12/n033/pdf/N33N.pdf
Rico, A. D. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. ΣΟΦΙΑ-Sophia, 12(1), 55-70. doi: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445
Villalobos, C., Band, A., Torres, M. y González, S. (2016). Lógicas y modos de producción de conocimiento en política educativa: Análisis de la investigación producida en Chile (2000-2011). Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 11(33), 9-32. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132016000300002&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: