Impact of Faculty Competences on the Quality of the Education Promoted
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.15-1.6Keywords:
Teaching competences, pedagogical practice, meaningful learningAbstract
The following essay intends to demonstrate the impact of the teaching competences and the quality of the education provided, from an ethical perspective which, unlike the technical one, is the basis for teachers to: a) promote learning by processing information towards practical, clear and pertinent knowledge, and b) construct their own sense of education.
References
Ander-Egg, E. (1999). Hacia una pedagogía autogestionaria. Buenos Aires: Magisterio de Río de
la Plata.
Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad aprendiente. España:
Narcea, S.A de Ediciones.
Chehaybar, E. [Coord.]. (1999). Hacia el futuro de la formación docente en educación superior.
México, D. F: Plaza y Valdés.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana Ediciones UNESCO.
Durkheim, E. (1982). Historia de la educación y de las doctrinas pedagógicas. España: Ediciones
La Piqueta.
Flórez, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santa Fe de Bogotá: Editorial McGrawHill.
Freire, P. (2002). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. (3ª
reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futuro: Un ensayo educativo. Barcelona: Ediciones Paidós
Ibérica, S. A.
Lundgren, U. P. (1997). Teoría del curriculum y escolarización (2ª ed.). Madrid: Ediciones Morata,
S. L.
Marchesi, A. (2007). Sobre el bienestar de los docentes. Competencias, emociones y valores.
Madrid: Alianza Editorial, S. A.
Organización para la cooperación y el desarrollo económico [OCDE]. (2005). La definición y
selección de competencias clave. [Resumen ejecutivo]. OCDE. Recuperado de http://www.
deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.
tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Editorial Graó.
Quesada. M. E., Cedeño. M. A. y Zamora, J. M. (2007). El diseño curricular en los planes de
estudio: aspectos teóricos y guía metodológica. Costa Rica: EUNA.
Román, R. y Díez, E. (2004). Diseños curriculares de aula. México, D. F: Ediciones Novedades
Educativas de México.
Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Editorial Ariel, S. A.
Subiratas, J. [Coord.]. (2002). Gobierno local y educación. La importancia del territorio y la
comunidad en el papel de la escuela. Barcelona: Editorial Ariel, S. A.
Zabalza, M. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y Desarrollo
Profesional (2ª ed. 1a reimp.). Madrid: Narcea, S. A de Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: