Reflections on Bullying in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-3.19Keywords:
School culture, bullying, multicausal, violenceAbstract
This essay aims to reflect on the social phenomenon of bullying in Costa Rica, a holistic approach that considers the various causes related to these acts of violence among peers. Bullying is a form of school violence; hence, it is difficult to give a single explanation of its causes as many factors can coexist and can make this phenomenon worse. Therefore, it follows that this is a complex and multi-causal social phenomenon and is part of a school culture that spreads in schools every day. It also has different manifestations: affective, cognitive, and sociocultural ones. Bullying is a multidimensional and social construction that feeds on the culture of fear, manifested in physical or psychological abuse, ownership or control, and an asymmetrical expression of power during social interactions that take place within or outside educational spaces. In conclusion, we all have a degree of responsibility on bullying, on knowing how to live and coexist free of violence, on the practice of healthy living at home, on education based on respect, and finally on the obligation to report all forms of abuse or bullying. The fundamental thing is to build respectful, supportive, and inclusive environments from a community approach.
References
Alfaro, A. (2016). MEP profundizará acciones contra el abuso y la violencia en los espacios educativos. Recuperado de http://www.mep.go.cr/noticias/mep-profundizara-acciones-contra-abuso-violencia-espacios-educativos
Alfaro, D. (10 de junio, 2015). Bullying genera ausentismo en centros educativos [Video file Teletica.com]. Recuperado de https://www.teletica.com/83969_bullying-genera-ausentismo-en-centros-educativos
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (09 de agosto, 1990). Ley: 7184 del 18/07/1990. Convención sobre los Derechos del Niño. Publicado en La Gaceta N.° 149, del 09/08/1990. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_norma.aspx?nValor1=1&nValor2=6606&nValor3=7032¶m2=1&strTipM=FN&lResultado=8&strSim=simp
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1998). Ley: 7739 del 06/01/1998. Código de la niñez y la adolescencia. Publicada en La Gaceta N.° 26 del 06/02/1998. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=43077&nValor3=107852&strTipM=TC
Asamblea Nacional Constituyente. (08 de noviembre, 1949). Constitución Política de la República de Costa Rica. Colección de leyes y decretos, 1949, semestre 2, tomo 2, p. 724. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=871&nValor3=0&strTipM=TC
Arias, L. (2009). Una mirada al fenómeno de la violencia escolar en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 13(1), 41-51. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1475/1395
Azofeifa, M. (2014). Fundación Omar Dengo abre campus virtual para los educadores en Costa Rica. Recuperado de http://www.mep.go.cr/noticias/fundacion-omar-dengo-abre-campus-virtual-para-educadores-costa-rica
Carozzo, J. C. (9 de octubre, 2013). El bullying en la escuela: Prevención e intervención [Taller]. Universidad Estatal a Distancia, Escuela de Ciencias Sociales y Humanidades.. Recuperado de http://www.observatorioperu.com/actividades-del-observatorio/julio-cesar-carozzo-uned-debe-liderar-propuesta-nacional-contra-el-bullying/
Diario Extra. (5 de octubre, 2016). Docentes chivas por Ley contra el acoso escolar. Recuperado de https://www.diarioextra.com/Noticia/detalle/311090/docentes-chivas-por-ley-contra-el-acoso-escolar
Durán, M. M. y Vargas E. (2015). Análisis de caso: Implicaciones de la sentencia judicial N.° 59-2014-IV, contra el Estado, para el abordaje del bullying en Costa Rica. En INIE (Ed.), 3er Congreso Internacional de Investigación Educativa: Educación y Globalización (pp. 1-17). Universidad de Costa Rica, INIE. Recuperado de http://inie.ucr.ac.cr/tercer-congreso/memoria/documentos/3/analisisdecasoimplicaciones.pdf
Gómez, A. (2013). Bullying: El poder de la violencia. Una perspectiva cualitativa sobre acosadores y víctimas en escuelas primarias de Colima. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(58), 839-870. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14027703008
Instituto Educativo Moderno. (2015). Propuesta de lineamientos para la construcción de una estrategia nacional para la prevención y abordaje del bullying y otras formas de violencia en las instituciones educativas de Costa Rica. En Foro Nacional contra en bullying en las Instituciones Educativas. San José, Costa Rica.
León, A. T., Barrantes, L. y Arguedas, A. (2011). Propuestas desde la visión de los y las estudiantes para abordar la problemática de la violencia en los centros educativos de secundaria (Informe final, Cuarto informe del Estado de la Educación). San José, Costa Rica: Programa del Estado de la Educación. Recuperado de https://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/004/leon-et-al-estudiantes-y-violencia-colegios.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2011). Guía para la formulación de la estrategia de convivencia en el centro educativo. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://www.unicef.org/costarica/docs/cr_pub_Guia_Estrategia_Convivencia_en_Centros_Educativos.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2012). Protocolo específico para el acoso, matonismo o bullying y el ciberbullying en los centros educativos de secundaria. San José, Costa Rica: MEP, Programa Nacional de Convivencia en Centro Educativos. Programa Convivir. Recuperado de https://sites.google.com/site/documentosdelmep/protocolo-6
Ministerio de Educación Pública. (2016). Protocolo de actuación en situaciones de bullying. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/protocolo%20de%20actuaci%C3%B3n%20en%20situaciones%20de%20bullying.pdf
Oñederra, J. A. (2008). Bullying: Concepto, causas, consecuencias, teorías y estudios epidemiológicos (27 Cursos de Verano EHU-UPV). Donostia-San Sebastián [Diapositivs en PowerPoint]. Recuperado de http://www.sc.ehu.es/ptwgalam/meriales%20docentes%20curso%20verano%202008/1.%20Bullying%20aproximacion%20al%20fenomeno%20Onederra.pdf
Organización de Naciones Unidas. (22 de noviembre de 1969). Convención Americana sobre Derechos Humanos “Pacto de San José de Costa Rica”. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.acnur.org/fileadmin/scripts/doc.php?file=fileadmin/Documentos/BDL/2001/0001
Organización Panamericana de la Salud. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington: Autor. Recuperado de http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/es/summary_es.pdf
Peña, M. E. (5 de diciembre, 2011). Analizan la violencia en los centros educativos. UCR, Ofcina de Divulgación e Información. Recuperado de https://www.ucr.ac.cr/noticias/2011/12/05/analizan-la-violencia-en-los-centros-educativos-costarricenses.html
Ramírez, A. (7 de setiembre, 2016). Congreso aprueba ley contra el acoso escolar. Crhoy.com Recuperado de http://www.crhoy.com/nacionales/congreso-aprueba-ley-contra-el-acoso-escolar/
Recio, P. (4 de noviembre, 2014). 21 menores se suicidaron a causa del bullying en los últimos cinco años. La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/nacional/salud-publica/menores-suicidaron-causa-bullyng-ultimos_0_1449255173.html
Rodríguez, I. (11 de setiembre, 2014). Matonismo se convierte en causa de suicidio juvenil. La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/vivir/psicologia/Matonismo-contribuye-suicidio-jovenes-ticos_0_1438456178.html
Rojas, L. A. (10 de julio, 2015). Hospital de Niños registra casos graves de “bullying”, menores llegaron con lesiones en hígado y páncreas. Crhoy.com Recuperado de http://www.crhoy.com/hospital-de-ninos-registra-casos-graves-de-bullying-menores-llegaron-con-lesiones-en-higado-y-pancreas/
Rojas, P. (6 de noviembre, 2014). Casos de ‘bullying’ en centros educativos no ceden y cifra ya se acerca a la del año pasado. Crhoy.com. Recuperado de http://www.crhoy.com/casos-de-bullying-en-centros-educativos-no-ceden-y-cifra-ya-se-acerca-a-la-del-ano-pasado/
Rojas, P. (30 de abril, 2015). Sala IV da tres meses a escuela para resolver problemas de ‘bullying’ contra estudiante. Crhoy.com Recuperado de http://www.crhoy.com/sala-iv-da-tres-meses-a-escuela-para-resolver-problemas-de-bullying-contra-estudiante/nacionales/
Sala Constitucional. (9 de agosto, 2013). –Comunicado de prensa- Sala constitucional protege la confidencialidad del menor víctima de bullying. Sentencia N.o2013-10711. Recuperado de https://www.poder-judicial.go.cr/salaconstitucional/index.php/component/phocadownload/category/118-c2013
Stop Bullying Costa Rica (26 de julio de 2012). Stop Bullying Costa Rica @stopbullyinCR [Faceebook]. Recuperado de https://www.facebook.com/STOPBULLYINGCR/posts/?ref=page_internal
Ugarte, J. (19 de junio, 2016). ¿Sabe qué es “cyberbullying” y si su hijo (a) lo sufre? Crhoy.com Recuperado de http://www.crhoy.com/archivo/sabe-que-es-cyberbullying-y-si-su-hijo-a-lo-sufre/tecnologia/
Universidad Nacional. (2016). Preescolares y escolares son víctima de bullying. Hoy en el Campus, Boletín Digital. Recuperado de http://www.hoyenelcampus.una.ac.cr//index.php?option=com_content&task=view&id=1860&Itemid=52
Van Wijk, K. (2012). El “bullying” en la escuela. Boletín DNI-CR, 2/3 N° 75. Recuperado de http://www.dnicostarica.org/wp-content/themes/sahifa/boletines/2012/DNI752012.pdf
Villalobos, L. (2013). “Bullying” como posible factor de riesgo de conductas autolesivas o suicidas en victimas infantiles y adolescentes (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/textos/tesis47.pdf
Zuñiga, R. (2013). Determinar qué emprendimientos sociales se pueden realizar dentro del Organismo de Investigación Judicial en las áreas relacionadas con las tecnologías de la información para disminuir el bullying y el ciberbullying entre los estudiantes de escuelas y colegios (Tesis de licenciatura inédita). Universidad de Ciencia y Tecnología, San José, Costa Rica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: