Competences in Education: Curricular Design Ideas from Critical and Practical-Deliberation based on Human Development and Social Transformation
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.15-1.8Keywords:
curricular design, competencies, educational innovation, learning, education, curricular practical-deliberative and critical design, human development, social transformationAbstract
Educational systems in Latin America and worldwide are being required to provide highly qualified professionals, with the knowledge and abilities needed according to the scientific and technological advances. In view of such demands of the economic and productive reality, the educational systems present their curricular proposals under the flag of competencies. Such proposals have increased the contents, since functions or tasks are adapted from other contexts, based on expertise, without deeper studies on the real situation of the curricular sources. This paper demonstrates the importance of considering that an educational project based on professional competencies should be visualized as the individual’s comprehensive educational process. The competences approach is discussed from the point of view of education, which includes theory and practice, bringing closer the academic contents and the job activity, differing from the necessity of reasoning the competencies in education as a means to combine knowledge and experience. It is not only about being able to manage specific tasks in a future job, but about also finding solutions to problems that may arise in the different spheres of life. Aiming at such comprehensive vision of education, some ideas are proposed to design curricular projects based on competencies, from the practical-deliberative and critical tradition, focused on a humanist curricular concept and social transformation.
References
Alpízar, J. L. (2008). ¿Profesionales competitivos o competentes? II. Tipología de competencias.
Revista Pedagogía Universitaria, 13(4), 1-14. Recuperado de http://www.buenastareas.com/
ensayos/Profesionales-Competentes/1859945.html
Arias, A. y Charpentier, S. (2004). Diccionario de competencias laborales: la experiencia en el
sector bancario público costarricense (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica, San José,
Costa Rica.
Bedoya, J. I. (2002). Epistemología y pedagogía: ensayo histórico crítico sobre el objeto y método
pedagógicos (5ª ed.). Colombia: Ecoe.
Bolívar, A. (1999). Modelos de diseño curricular de corte crítico y postmoderno: descripción y balance.
En J. M. Escudero, [Coord]. Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 145-
. Madrid, España: Editorial Síntesis, S. A.
Catalano, A. M., Avolio, S. y Sladogna, M. (2004). Diseño curricular basado en normas de
competencia laboral. Conceptos y orientaciones metodológicas. Buenos Aires: Banco
Interamericano de Desarrollo.
Coll, C. (1991). Psicología y currículum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del
currículum escolar. Barcelona, España: Padiós.
Delors, J., Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., … y Nanzhao, Z. (1996). La
educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la
Educación para el siglo XXI (Compendio). Francia: Santillana Ediciones UNESCO.
Díaz, F. (2005). Desarrollo del currículo e innovación: modelos e investigación en los noventa.
Perfiles Educativos, 27(107), 57-84.
Fals, O. (1989). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis (7a
ed.). Bogotá, Colombia: Tercer mundo editores.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa
(Traducción de G. Palacios) (3ª. Reimp.). Buenos Aries, Argentina: Siglo XXI Editores
Argentina S. A.
Gimeno, J. (2009). Introducción. En J. Gimeno (Comp.). Educar por competencias, ¿qué hay de
nuevo? (pp. 9-13). Madrid, España: Ediciones Morata, S. L.
González, V. (2005). Tecnología digital: Reflexiones pedagógicas y socioculturales. Revista
Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-24, Recuperado el 28 de enero
de 2010. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/articulos/1-2005/articulos/digital.pdf
Kemmis, S. (1998). El curriculum: más allá de la teoría de la reproducción (Trad. P. Manzano).
Madrid, España: Ediciones Morata, S. L.
Levy-Levoyer, C. (1997). Gestión de las competencias, cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo
desarrollarlas. Barcelona, España: Ediciones Gestión 2000, S. A.
Mertens ( 2000). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional.
Madrid, España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y
la Cultura (OEI), Recuperado de http://www.oei.es/oeivirt/fp/iberfop01.htm
Montero, M. (2006). Hacer para transformar: El método en la psicología comunitaria. Buenos
Aires, Argentina: Ediciones Paidós.
Morales, G. (2009). El claroscuro de la formación por competencias. Xipe Totek, 18(71), 193-215.
Moreno, J. M. (1999). Modelos de corte deliberativo y práctico:descripción y balance. En J. M.
Escudero, [Coord]. Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 123-144). Madrid,
España: Editorial Síntesis, S. A.
Pérez, Á. I., (2009). ¿Competencias o pensamiento práctico?: la construcción de los significados
de representación y de acción. En J. Gimeno (Comp). Educar por competencias, ¿qué hay de
nuevo? (pp. 59-102). Madrid, España: Ediciones Morata, S. L.
Pozo, J. I., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martín, E. y de la Cruz, M. (2006). Nuevas formas de
pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona.
España: Editorial Graó.
Proyecto Tuning América Latina (2005). “Tuning” Afinar las estructuras educativas de Europa.
(Proyecto piloto apoyado por la Comisión Europea en el marco del programa Sócrates).
Recuperado de http://www.tuning.unideusto.org/tuningal/
Riesco, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y
el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 13, 79-105. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/
servlet/articulo?codigo=2575310
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias (2a. ed.). Bogotá, Colombia: Ecoe
Ediciones.
Tünnermann, C. (2008). Introducción. En C. Tünnermann (Ed.). La educación superior en América
Latina y el Caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998 (pp. 11-44). Cali,
Colombia: Iesalc-Unesco. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org.ve
Vargas, J. G. (s. f.). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. Las
competencias en el nuevo paradigma de la globalización. OEI. Revista Iberoamericana de
Educación, 1-20. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/186Vargas.PDF
Villa, A. y Poblete, M. (2004). Practicum y evaluación de competencias. Profesorado. Revista de
currículo y formación del profesorado, 8(2), 1-19. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/
src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=56780203
Villarini, A. R. (1996). El currículo orientado al desarrollo humano integral. Puerto Rico:
Biblioteca del Pensamiento Crítico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: