Beyond gender

Authors

  • Pablo Sisfontes Guilarte Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.15-1.11

Keywords:

gender, non-formal education, socialization, identity

Abstract

The purpose of this essay is to describe, based on the everyday life, the influence of words in popular songs and highlight, at the same time, that what we see, hear and live everyday are powwerful tools of long-lasting learning in the construction of gender-related cultural representations. The study emphasizes the influence of popular song lyrics in the construction of male identity, and how that determines the relations between men and women. It points out the need to break stereotypical gender models, which generate violence against women and some men in the context of a patriarchal society, to pursue a more democratic and equitable society based on the principle of equality.

Author Biography

Pablo Sisfontes Guilarte, Universidad Nacional

Educador, graduado de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Doctor en Educación, Universidad La Salle, Costa Rica. Profesor e investigador de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Actualmente es el director de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Benedetti, M. (1986). Inventario. México: Editorial Nueva Imagen, S.A.

Boff, L. (2002). Ecología: grito de la Tierra, grito de los pobres. Madrid: Editorial Trotta.

Capra, F. (1998). El punto crucial. Buenos Aires: Editorial Troquel.

Díaz, R. (25 de septiembre al 2 de octubre de 2005). Sexo en el punto. La Nación.com Recuperado

de http://wvw.nacion.com/teleguia/2005/septiembre/25/reportaje.html

Lamas, M. (1994, septiembre). Cuerpo: diferencia sexual y género. Debate Feminista, 10, Año 5,

-31.

Lozanov, G. (2005). Sugestopaedia-Desuggestive Teaching. Comunicative Method on the level of

the children reserves of the human mind [Enseñanza sugestopédica-desugestiva. Método

comunicativo en el nivel de las reservas de los niños de la mente humana]. Viena, Austria:

International Centre for Desuggestology.

Mouffe, C. (2001). Feminismo, ciudadanía y política democrática radical (Cap. 5). En El retorno de

lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical (pp. 77-93). Recuperado

de http://es.scribd.com/doc/35319784/Mouffe-Chantal-El-retorno-de-lo-politico

Published

2011-06-30

How to Cite

Beyond gender (P. Sisfontes Guilarte , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(1), 149-159. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Beyond gender (P. Sisfontes Guilarte , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(1), 149-159. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.11

Comentarios (ver términos de uso)