Didactic Requirements of the Civil Defense Course Given in the Career of Medicine at the University of Ciego De Avila

Authors

  • Yeniska Martínez-Díaz Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila, Cuba
  • Ramón Pla-López Universidad de Ciego de Ávila, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-1.2

Keywords:

Civil defense, didactic requirements, disasters, exceptional situations, medical formation

Abstract

The article approaches the characteristics of the Civil Defense course given at the University of Medical Sciences of Ciego de Avila, set for the education of future doctors to face disasters and contingency situations. In previous studies, it was detected that students of medicine are not prepared to face tasks related to this when practicing their profession; that is why the objective of this article is to share with the scientific community the didactic requirements that must be assumed in the teaching-learning process of those who practice medicine, and in the educational development preparing them to face disasters and act accordingly in contingency situations from their own professional functions. The requirements aim to conceive the teaching-learning process in interrelation with the history of the medical profession; this implies a coherent and a creative way of developing historical elements and establishing empathic and interdisciplinary links with the study of the functions of today’s medicine, in which the role of academic, labor, and research components are enhanced. The research methodology implemented was the experimental approach in its variant of pedagogical pre-experiment, with pretest and posttest designs, with a group of students of the career of Medicine. These students took part in surveys and interviews and were observed during the teaching-learning process in order to elaborate the diagnosis. Documents were reviewed and contrasted with the didactic theory; the teaching-learning process was modeled with the new didactic requirements; finally, a pedagogical experiment was carried out, and it let improving the design of the Civil Defense course for the Medicine career. The posttest results show significant changes in the teaching-learning process, which confirmed the idea that the more participative and contextual is the process, the more effective is the education and the greater is the preparation the future doctors acquire to face disasters and contingency situations from their professional functions.

Author Biographies

Yeniska Martínez-Díaz, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Máster en Ciencias de la Educación Superior, Licenciada en Ciencias Farmacéuticas, profesora auxiliar, en estos momentos funge como profesora de la Universidad de Ciencias Médicas en Ciego de Ávila, Cuba. Ha publicado varios artículos en revistas de carácter nacional, como Mediciego, Editorial Feijoo, Editorial CIGET. Fuente Enlace y en el Fondo Bibliográfico del CDIP del ISP Manuel Ascunce Domenech. Ciego de Ávila. Posee investigaciones relacionadas con el modo de actuación de docentes y la educación en valores.

Ramón Pla-López, Universidad de Ciego de Ávila

Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesor de Historia, profesor titular, en estos momentos funge como director del Centro de Estudios Educacionales “José Martí” de la Universidad de Ciego de Ávila. Es miembro del Tribunal Nacional de Grados Científicos, ha publicado cinco libros y varios artículos en revistas de carácter nacional e internacional. Ha impartido temas de maestría y doctorado en el extranjero (Bolivia, Panamá, Colombia y Venezuela). Posee varias investigaciones relacionadas con la enseñanza de la historia, con el modo de actuación de docentes y personal directivo, así como con la dirección de la orientación profesional pedagógica y la pedagogía como ciencia.

References

Arana, M. y Batista, N. (1999). La educación en valores: Una propuesta pedagógica para la formación profesional. Pedagogía Universitaria, 4(3), 1-30. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/147/147

Badilla, I., Ramírez, A., Rizo, L. y Rojas, K. (2014). Estrategias didácticas para promover la autorreflexión de la praxis en los procesos de formación docente Revista Electrónica Educare, 18(2), 209-231. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5856/5745

Cabrera, I. (Mayo-agosto, 2009). Autonomía en el aprendizaje: Direcciones para el desarrollo en la formación profesional. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-22. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9543/17902

Castro-Ruz, F. (1992). Discurso de Fidel Castro en Conferencia ONU sobre Medio Ambiente y Desarrollo. Cuba Debate. Recuperado de http://www.cubadebate.cu/opinion/1992/06/12/discurso-de-fidel-castro-en-conferencia-onu-sobre-medio-ambiente-y-desarrollo-1992/#.V478CY6Ja-g

Delgado, G. (2009). Centenario del Ministerio de Salud Pública de Cuba (1909-2009). Cuadernos de Historia de la Salud Pública, 108. Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/his/his_108/his02108.htm

Díaz, H. (2006). Enseñanza de la historia. Lectura para docentes. La Habana: Pueblo y Educación.

Guerrero, J. E. (2008). La salud urbana y los determinantes sociales de la salud en el contexto del plan estratégico de la OPS/OMS 2008 - 2013. En Primera Reunión del Foro Regional de Salud Urbana de la Organización Panamericana de la Salud. Hacia un marco conceptual de salud urbana y agenda para la acción en las Américas. México: Secretaría de la Salud (pp. 36-38). Recuperado de www.bvsde.paho.org/bvsdeps/fulltext/foroes/cap2.pdf

González, N. (2010). Sistema de actividades de educación patriótica para contribuir al fortalecimiento del valor patriotismo en los alumnos de quinto grado de la escuela primaria “José Ambrosio Gómez Cardoso” (Trabajo de diplomado). Universidad de Ciego de Ávila, Cuba.

Hernández, C. A., Gómez, M. G. y Balderas, M. (Setiembre-diciembre, 2014). Inclusión de las tecnologías para facilitar los procesos de enseñanza-aprendizaje en las ciencias naturales. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-19. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/viewFile/16097/15545

Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, L. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.). México: McGraw-Hill. México.

Jackson, M. (1995). Earth Song [Canción de la Tierra]. En History: Past, present and future book I [Disco]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=VPVaFvFfAyk

Martínez-Díaz, Y. (2012). La educación patriótica militar e internacionalista de los estudiantes de tercer año de medicina de la Universidad Médica en Ciego de Ávila (Tesis de Maestría). Universidad Ciego de Ávila, Cuba.

Ministerio de Educación Superior (MES). (2003). Glosario de términos que deben dominarse en la disciplina Preparación Militar para la Defensa. La Habana: Departamento de Enseñanza.

Pla-López, R. V., Ramos-Bañobre, J. y Arnaiz-Barrios, M. (2012). Una concepción de la pedagogía como ciencia. Cuba: Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Rey, R. (Productor) y París, R. (Director). (2008). Kangamba [Película]. Cuba: ICAI.

Torres, E. R. (2009). El trabajo de educación patriótica, militar e internacionalista (Tesis de diploma). Escuela Nacional de Cuadros, Cuba, Habana.

Published

2017-01-01

How to Cite

Didactic Requirements of the Civil Defense Course Given in the Career of Medicine at the University of Ciego De Avila (Y. Martínez-Díaz & R. Pla-López , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Didactic Requirements of the Civil Defense Course Given in the Career of Medicine at the University of Ciego De Avila (Y. Martínez-Díaz & R. Pla-López , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.2

Comentarios (ver términos de uso)