Choral Conducting Studies and Tools Required for the Development of Children´s Choirs. Current Situation in Costa Rica and Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-1.5

Keywords:

Choral conducting studies, choral conductor, children’s choir

Abstract

This qualitative research seeks to understand the current situation of choral conducting studies in Costa Rica and Spain, emphasizing on the tools required to work with children´s choirs. The curriculum of choral conducting careers at the Universidad Nacional de Costa Rica and the Real Conservatorio Superior de Música de Madrid was studied by means of an analysis of documents and an analytic comparison with the SWOT method. The study of plans primarily focused on subjects related to pedagogy and singing as essential foundations in the specific area of children’s choirs. Additionally, an analysis of interviews to choral directors from both countries visualized the experiences of directors in their performance with children´s choirs, what skills were acquired in their undergraduate education, as well their perception of what should change or adjust in the curriculum. Significant shortcomings were perceived in teacher’s training in relation with the subjects of the career. A strengthening with more contents in teaching methodologies and pedagogical resources was suggested.

Author Biographies

Carlos Fernando Chaves-Cordero, Universidad Rey Juan Carlos

Máster en Creación e Interpretación Musical por la Universidad Rey Juan Carlos, España. Graduado en Música con Énfasis en Interpretación y Enseñanza de la Dirección Coral por la Universidad Nacional de Costa Rica. Se ha desempeñado como director de agrupaciones corales mixtas e infantiles, en escuelas de música, universidades y para la comunidad. Ha recibido formación en dirección coral en el Instituto Kodály en Hungría, así como en Irlanda, Argentina y Cuba, además de haber realizado giras internacionales con sus agrupaciones a Panamá y El Salvador. Es director de Musicaeduca en Costa Rica.

Catalina Escamilla-Fonseca, Universidad Autónoma de Madrid

Máster en Calidad y Mejora de la Educación por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Graduada en Música con Énfasis en Educación Musical por la Universidad Nacional de Costa Rica. Se ha desempeñado principalmente en la pedagogía musical en primera infancia. Fue parte del equipo de investigación del proyecto ERASMUS+ de la Unión Europea para el Aprendizaje-Servicio en la educación superior. Consultora del programa Música para la Niñez de UNICEF. Ha recibido formación en pedagogía musical en Uruguay, México, España, Guatemala y Costa Rica. Es coordinadora académica de Musicaeduca en Costa Rica.

References

Castro, M. (2003). Conjuntos vocales. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Consejo de Gobierno. (Jueves 16 de junio, 2011). Materias obligatorias para la especialidad de dirección. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid N.°141. Recuperado de http://www.rcsmm.eu/estudios/plan-de-estudios/?m=2&s=11

Ferrer, R. (2009). El canto coral y las orquestas infantiles, una educación en valores. Eufonía: Didáctica de la música, 45, 30-38.

Gustems, J. y Elgstrom, E. (2008). Guía práctica para la dirección de grupos vocales e instrumentales. Barcelona: Graó.

Ibarretxe, G. y Díaz, M. (Marzo, 2008). La figura del director de coros infantiles: Pasos hacia la profesionalización. Revista da abem, 19, 7-13. Recuperado de http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/254/185

Miró, C. (2011). Zoltán Kodály creador del arte del canto coral polifónico contemporáneo en Hungría vigencia y proyecciones de su obra. Revista NEUMA, 4(2), 10-50. Recuperado de http://musica.utalca.cl/DOCS/neuma/2011-2/Neuma_UTAL_9-50.pdf

Molina, M. T., Fernández, S., Vázquez, F. y Urra, A. (2006). Voz del niño. Revista Médica Universidad de Navarra, 50(3), 31-43. Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/35894/1/pdf.pdf

Piñeros, M. O. (2004). Introducción a la pedagogía vocal para coros infantiles. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Universidad Nacional. Escuela de Música. (s. f.). Plan de estudio bachillerato en música con énfasis en: Interpretación y enseñanza de la dirección coral. Recuperado de http://www.una.ac.cr/index.php/m-oferta-academica/direccion-coral-bachillerato-y-licenciatura-en-musica

Published

2017-01-01

How to Cite

Choral Conducting Studies and Tools Required for the Development of Children´s Choirs. Current Situation in Costa Rica and Spain (C. F. Chaves-Cordero & C. Escamilla-Fonseca , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Choral Conducting Studies and Tools Required for the Development of Children´s Choirs. Current Situation in Costa Rica and Spain (C. F. Chaves-Cordero & C. Escamilla-Fonseca , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.5

Comentarios (ver términos de uso)