A Multinomial and Predictive Analysis of Factors Associated with University Dropout
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-1.5Keywords:
Multinomial, student dropout, predictor models, higher education, institutional and student’s factorsAbstract
The phenomenon of dropout, by its complexity and educational and social impact, has been extensively studied to understand the specific causes. In this line of research, the purpose of this study was to analyze explanatory and predictive models of student dropout from university studies at the Instituto Tecnológico de Costa Rica (TEC), based on many variables recorded in the institutional system indicators. The first stage of the analysis considered multinomial regression models to identify the influence of these variables on the dropout. In the second analysis, six machine learning algorithms were evaluated in order to find a model that would predict student dropout. Data analysis showed that the probability of dropping out is related to sociodemographic variables, study program, academic history, scholarship and other benefits, and performance after first semester. In addition, the best predictor of dropout algorithm was the “random forest”, a probability of 0.83 to predict the dropout correctly and to capture 34% of the actual student dropout. These results are the first step toward building a more robust predictive model of dropout, which will contribute to preventive decision making in this university.
References
Abarca, A. y Sánchez, M. A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: El caso de la Universidad de Costa Rica. Actualidades investigativas en educación, 5(especial), 1-22. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v5i4.9186
Barquero, J. A. (1993). Deserción universitaria. Cartago, Costa Rica: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Recuperado de https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/690
Barquero, J. A. (1997). Rendimiento académico, deserción y graduación en el ITCR. Cartago, Costa Rica: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Recuperado de https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/701
Brenes, M. I. (2005). Deserción y repitencia en la educación superior universitaria de Costa Rica. San José, Costa Rica: CONARE.
Brenes, M. I. (2006). Motivos e implicancias de la deserción en la cohorte de admitidos en 1996 a las instituciones de educación superior universitaria estatal. San José, Costa Rica: CONARE.
Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2006). Análisis de los factores asociados a la deserción y graduación estudiantil universitaria. Lecturas de Economía, 65, 9-36. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/lecturasdeeconomia/article/view/2639/2099
Castillo, M. (2010). Deserción a nivel universitario. Ensayos pedagógicos, 5(1), 27-41. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/4482/4311
Centro Interuniversitario de Desarrollo. (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. Santiago de Chile: Autor. Recuperado de https://www.cinda.cl/download/libros/Repitencia%20y%20Deserci%C3%B3n%20Universitaria%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina.pdf
Chinchilla, S. (2013). Algunos datos sobre la deserción en el Instituto Tecnológico de Costa Rica en el 2012. Cartago, Costa Rica: TEC. Recuperado de https://repositoriotec.tec.ac.cr/bitstream/handle/2238/6782/estudio_%20deserci%c3%b3n_%202013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cohen, J., Cohen, P., West, S. G. y Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Consejo Nacional de Rectores. (2008). Memoria de la Cátedra UNESCO de Dirección Universitaria. Indicadores del sistema universitario público de Costa Rica en el ámbito académico. San José, Costa Rica: Autor.
Consejo Nacional de Rectores. (2016). Plan nacional de la educación superior universitaria estatal 2016-2020. CONARE - OPES. San José, Costa Rica. Recuperado de https://www.conare.ac.cr/planes20/files/assets/basic-html/page1.html
Cruz, E. R., Gática, L., García, P. E. y Hernández, J. (2010). Academic performance, school desertion and emotional paradigm in university students. Contemporary Issues in Education Research, 3(7), 25-35. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1072662.pdf
Delen, D. (2010). A comparative analysis of machine learning techniques for student retention management. Decision Support Systems, 49(4), 498-506. doi: https://doi.org/10.1016/j.dss.2010.06.003
Donoso, S. y Schiefelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: Una visión desde la desigualdad social. Estudios Pedagógicos, 33(1), 7-27. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052007000100001
Giuliodori, R. F., Gertel, H. R, Casini, R. y González, M. V. (2012). Estudio de la deserción en la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Aplicación de modelos de duración. Recuperado de http://2012.economicsofeducation.com/user/pdfsesiones/063.pdf
Instituto Tecnológico de Costa Rica (2014). Políticas específicas 2015. Cartago, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://www.tec.ac.cr/reglamentos/politicas-especificas-2015
Instituto Tecnológico de Costa Rica, División de servicios estudiantes y académicos. Departamento de Orientación. (1980a). Estudio deserción correspondiente al año 1979. Cartago, Costa Rica: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Recuperado de https://repositoriotec.tec.ac.cr/bitstream/handle/2238/774/estudio_de_desercion_correspondiente.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Instituto Tecnológico de Costa Rica, División de servicios estudiantes y académicos. Departamento de Orientación. (1980b). Estudio deserción correspondiente al I semestre 1978. Cartago, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/773
Instituto Tecnológico de Costa Rica, División de servicios estudiantes y académicos. Departamento de Orientación. (1981). Estudio deserción correspondiente al curso lectivo 1980. Cartago, Costa Rica: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Recuperado de https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/2716
Instituto Tecnológico de Costa Rica, Oficina de Planificación Institucional. (2014). Compendio estadístico 2007-2013. Cartago, Costa Rica: SIGI. Recuperado de https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/compendio_estadistico_2007-2013_1.pdf
Instituto Tecnológico de Costa Rica, Oficina de Planificación Institucional. (2018). Bases de datos del Departamento de Admisión y Registro. Cartago: Autor.
Kuhn, M. (2008). Building predictive models in R using the caret package. Journal of Statistical Software, 28(5). doi: https://doi.org/10.18637/jss.v028.i05
Lantz, B. (2013). Machine learning with R. Birmingham: Packet Publishing.
Merlino, A., Ayllón, S. y Escanés, G. (2011). Variables que influyen en la deserción de estudiantes universitarios de primer año. Construcción de índices de riesgo de abandono. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(2), 1-30. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v11i2.10189
Pal, S. (2012). Mining educational data to reduce dropout rates of engineering students. International Journal of Information Engineering and Electronic Business, 4(2), 1-7. doi: https://doi.org/10.5815/ijieeb.2012.02.01
Regueyra, G. y Rojas, C. (2013). Una mirada a la permanencia de la población estudiantil de trabajo social. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-25. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/12047/18275
Treviño, M., Ibarra, S., Castán, J., Laria, J. y Guzmán, J. (2013). A framework to avoid scholar desertion using artificial intelligence. En Proceedings of the World Congress on Engineering, 3, 1493-1497. Recuperado de http://www.iaeng.org/publication/WCE2013/WCE2013_pp1493-1497.pdf
Universidad Nacional. (2008). Estudios para enfrentar los retos del presente y los desafíos del futuro. Heredia, Costa Rica: Autor. Manuscrito inédito
Vélez, A. y López, D. F. (2004). Estrategias para vencer la deserción universitaria. Educación y Educadores, 7, 177-203. Recuperado de http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1319735698estrategias%20para%20vencer%20la%20desercion%20universitaria%202004.pdf
Villamizar, G. A. y Pérez, L. (2011). Identificación de factores motivacionales y sociodemográficos de estudiantes desertores de la Facultad de Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga. Psicogente, 14(25), 132-150. Recuperado de http://publicaciones.unisimonbolivar.edu.co/rdigital/ojs/index.php/psicogente/article/download/414/411
Yasmin, D. (2013). Application of the classification tree model in predicting learner dropout behavior in open and distance learning. Distance Education, 34(2), 218-231. doi: https://doi.org/10.1080/01587919.2013.793642
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: