The Analogy as a Cognitive Strategy that Encourages Reading Comprehension in Expository Texts

Authors

  • José Viveros Márquez Profesional Independiente, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-2.7

Keywords:

analogies, reading comprehension, reading strategies, constructivism

Abstract

This research arises from the current state of reading in Mexico, because the contextual situation to local and national level has become critical on this issue. Results on standardized tests such as ENLACE (National Assessment of Academic Achievement in Schools) and PISA (Program for International Student Assessment) have shown that Mexican basic level students have text comprehension problems. Given this reality, this is a qualitative descriptive study on the use of analogies in reading as a strategy for reading comprehension, through application of an ethnographic survey, a questionnaire and the application of a pedagogical model for the use of analogies in reading. The study incorporates the theoretical tenets of Constructivism, referring to Piaget (1969), Vygotsky (1997) and Ausubel (2002). The results show that the use of analogies promotes reading comprehension in 4th grade students, from an expository text that compares the evolution of man and the metamorphosis of a butterfly.

Author Biography

José Viveros Márquez, Profesional Independiente

Licenciado en Educación Primaria por la Escuela Normal Rural “Lázaro Cárdenas del Río”. Profesor de educación primaria con experiencia en educación rural. Maestro en Ciencias de la Educación por la Universidad del Valle de México. Asesor pedagógico del Centro de Promoción Humana “Talita Kum”. Consultoría y Asesoría Psicopedagógica CAPS. Actualmente doctorante en Ciencias Sociales en el Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades (ICSHu), de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

References

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva.

Barcelona: Editorial Paidos.

Chadwick, C. (2001). La psicología del aprendizaje del enfoque constructivista. Revista

Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXI(004), 111-126.

González, A. (2004). Estrategias de comprensión lectora. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Gutiérrez, V. (2005). La lectura: una capacidad imprescindible de los ciudadanos del siglo XXI. El

caso de México. Anales de documentación, número 008, 91-99.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación en México [INEE]. (2006). La calidad de

la educación básica en México. (Informe anual 2006). México, D. F: Author.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación en México [INEE]. (2007). Programa

Internacional para la Evaluación de los Estudiantes [PISA, 2006 ] en México. México, D. F:

Author.

Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Barcelona: Paidós.

Piaget, J. (1969). Psicología y pedagogía. Barcelona: Editorial Ariel.

Sarmiento, C. (1995). Leer y comprender. México: Editorial Planeta.

Smith, F. (1989). Comprensión de la lectura: análisis psicolingüístico de la lectura y su aprendizaje

(2ª ed.). México: Editorial Trillas.

Solé, I. (2001). Estrategias de lectura. México: Editorial Trillas

Vigotsky, L. (1997). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psí-

quicas (2ª ed.). México: Ediciones quinto sol.

Published

2010-12-15

How to Cite

The Analogy as a Cognitive Strategy that Encourages Reading Comprehension in Expository Texts (J. Viveros Márquez , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 91-112. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Analogy as a Cognitive Strategy that Encourages Reading Comprehension in Expository Texts (J. Viveros Márquez , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 91-112. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.7

Comentarios (ver términos de uso)