Didactical Suggestions to Implement a Leveling Course in Mathematics: Systematization of an Experience at the National University of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-3.15Keywords:
Algebra, leveling course design, mathematics proficiency, real numbers, systematization of an experienceAbstract
This paper presents the results of a study on the systematization of an experience based on the implementation of a leveling course in mathematics at the School of Mathematics of the National University of Costa Rica. This course is addressed to high school students, college students, and the general public; it approaches certain topics on real numbers and the fundamentals of algebra, which constitute the base of the mathematical formation in college education and whose understanding stands out as a cognitive limitation of college students. The objective of the study was to evaluate the design and development processes of the course and assessed its achievements in the participating population in order to obtain inputs for curricular noticing and decision making on its design and implementation in later years. Regarding the methodology, the study was framed in qualitative-descriptive research; the anecdotal records of the tutor-teacher were the instruments to collect information. Categories were defined in a process of systematization of experiences, and the units of analysis were defined from relevant aspects of the course to analyze the information. The systematization of this experience and its analysis have allowed the identification of cognitive and motivational specificities in the students, as well as methodological and evaluative particularities in the teachers. Also, from the results based on critical interpretation, some suggestions were proposed; these suggestions are addressed to the offer of the course and the curricular changes that can be made to improve its design and the student’s learning during the sessions.
References
Aguilar, G. y Chen, E. (2004). Sistematización de una experiencia, evaluando para mejorar. Gestión de proyectos. Revista Electrónica Educare, Extraordinario, 145-160. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1176/1099
Arguedas, S. (2017). La inteligencia fluida como predictor del rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso en los cursos de matemática de educación superior (Tesis doctoral). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Berdegué, J. A., Ocampo, A. y Escobar, G. (2004). Sistematización de experiencias locales de desarrollo rural. Santiago: Fidamerica y Preval. Recuperado de https://issuu.com/cecicastillod/docs/guia_metodologica
Bermúdez, C. (2018). Lógica práctica y lógica en la sistematización de experiencias educativas. Pedagogía y Saberes, 48, 141-151. doi: https://doi.org/10.17227/pys.num48-7379
Calderón, M. G. (2014). Factores asociados al bajo rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso a la carrera Bachillerato y Licenciatura en la Enseñanza de la Matemática de la Universidad Nacional de Costa Rica (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.matematica.una.ac.cr/index.php/documentacion-digital/category/12-tesis?start=20
Calderón, R. M. (2017). Influencia del autoconcepto, las actitudes y creencias y los hábitos de estudio, en la aprobación en matemática de estudiantes de noveno año de un colegio público diurno de la Dirección Regional de Educación de Heredia (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.matematica.una.ac.cr/index.php/documentacion-digital/category/12-tesis?start=20
Carvajal, A. (2007). Teoría y práctica de la sistematización de experiencias. Cali: Escuela de Trabajo Social y Desarrollo Humano, Universidad del Valle.
Céspedes, E., León, A. T., Rodríguez, M., Saborío, B., Salas, K. V. y Zúñiga, I. (2002). Sistematización de la construcción colectiva de un proceso de selección de postulantes a las carreras del CIDE: 2002. Revista Electrónica Educare, 2, 51-61. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/939/864
González, J. y Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final. Proyecto piloto - fase I. Bilbao: Universidad de Deusto. Recuperado de http://www.deusto-publicaciones.es/ud/openaccess/tuning/pdfs_tuning/tuning02.pdf
Jara, O. (2011). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Recuperado de: http://centroderecursos.alboan.org/sistematizacion/es/registros/6793-orientaciones-teorico-practicas-para-la
Jara, O. (2012). La sistematización de experiencias. Práctica y teoría para otros mundos posibles. San José: Centro de estudios y publicaciones Alforja.
Editorial. (2008). Revista Internacional Magisterio, 33, 6. Recuperado de http://www.cepalforja.org/sistem/documentos/revista_magisterio_33.pdf
Martínez, M. A. (2000). Una propuesta metodológica para sistematizar experiencias. Tegucigalpa: ICADE.
Martinic, S. (1984). Algunas categorías de análisis para la sistematización. Santiago: Cide-Flacso.
Moreno, M. J., Agirregomezkorta, R. B. y Cuadrado, M. (1999). Manual para la introducción de la perspectiva de género y juventud al desarrollo rural. Sevilla: Empresa Pública para el Desarrollo Agrario y Pesquero de Andalucía.
Pizarro, E. A. y Ramírez, D. E. (2014). Evaluación de conocimientos matemáticos elementales en los estudiantes de undécimo año de la educación secundaria académica pública diurna en la Gran Área Metropolitana costarricense durante el 2013 (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.matematica.una.ac.cr/index.php/documentacion-digital/category/12-tesis?start=20
Ramírez, J. (2007). Sistematización de resultados del programa de mejoramiento cualitativo de la educación en institutos técnicos profesionales de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 2, 43-58. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1375/1295
Rico, L. (2006). La competencia matemática en PISA. PNA, 1(2), 47-66. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/529/1/RicoL07-2777.PDF
Rico, L. y Lupiáñez, J. L. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid: Alianza. Editorial.
Universidad Nacional. Escuela de Matemática. (2015a). Carta al estudiante. Curso de nivelación 2015. Heredia: Autor.
Universidad Nacional. Escuela de Matemática. (2015b). Registro anecdótico. Curso de nivelación 2015. Heredia: Autor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: