Deconstructing the Notion of Inclusion: An Analysis of Studies, Policies and Practices in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-3.8

Keywords:

Inclusion, deconstruction, equity, equality, inclusive policies

Abstract

This paper demonstrates that the notion of inclusion, which is used both in public policies and educational research, encompasses two distinct and incompatible concepts in the production of knowledge: inclusive education vs. social inclusion at school. This research deconstructs the notion of inclusion in education, based on the analysis of theoretical texts and international studies in education (2000-2015). Therefore, in this paper we identify three main findings that allow us to define the two concepts: (1) they are processes of a different nature, based on specific definitions and languages; (2) they have different conceptions of democracy, which influence the focus on school or on society; and (3) they are based on different ontological principles, equity or equality, determining contradictory practices of implementation. In conclusion, we recommend considering which concept supports future research in education to propose studies, policies, and practices consistent with the ontological frame adopted.

Author Biography

Muriel Armijo-Cabrera, Universidad Alberto Hurtado

Licenciada en Historia y Ciencia Política especializada en educación y socialización política en la Universidad Paris 1 - Sorbonne. Titulada de Master en Ciencia Política y en Ciencias de la Educación, enfocados en temas de interculturalidad en las Universidades Paris 1 - Sorbonne y Paris 5 - Descartes. Actualmente es candidata a Doctora en Educación en el Programa de las Universidades Alberto Hurtado y Diego Portales, Santiago de Chile, donde estudia de manera etnográfica los procesos de inclusión/exclusión social de los niños y las niñas en una escuela cooperativa en cotutela con la Université Paris 8 - Vincennes-St-Denis. Ha participado en proyectos de investigación en Francia, Mali y Chile, en diversos marcos institucionales (Ministerio de Educación, ONG, Universidad).

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Published

2018-07-24

How to Cite

Deconstructing the Notion of Inclusion: An Analysis of Studies, Policies and Practices in Education (M. Armijo-Cabrera , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.8

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Deconstructing the Notion of Inclusion: An Analysis of Studies, Policies and Practices in Education (M. Armijo-Cabrera , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.8

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