Analysis of Job Satisfaction and Professional Academic Performance of Graduates in Psychology from a University in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-3.13Keywords:
Job satisfaction, graduates in psychology, academic and professional performance.Abstract
Studies conducted in higher education institutions provide important information about professional performance. The present study had as objective to determine the level of job satisfaction, and establish correlation between this construct and extrinsic factors that can intervene in this job satisfaction. This is a descriptive, correlational, probabilistic, and non-experimental work. There is a population of 1207 professionals and the calculated sample was of 307. Theoretical and empirical methods were implemented, such as analysis, synthesis, historical-logical method, literature review, survey, and for the statistical processing, the Chi-squared test was used to cross qualitative variables. It was concluded that there is a strong correlation between the dependent variable and the variables of salary, positions held, and employment sectors. The relation between satisfaction and academic performance is weak. It is recommended to conduct a study with a more extended sample, with the integrator model of satisfaction, and to develop strategies from the pregraduate training to contribute to keep high levels of satisfaction in professional graduates in psychology.References
Abrajan, M. G., Contreras, J. M. y Montoya, S. (2009). Grado de satisfacción laboral y condiciones de trabajo: Una exploración cualitativa. Enseñanza e investigación en psicología, 14(1), 105-118. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29214108
Alonso-Martín, P. (2006). Diferencias en la percepción de la satisfacción laboral en una muestra de personal de administración. Boletín de Psicología, 88, 49-63. Recuperado de http://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N88-3.pdf
Arias, M. A., Durán, J. B. y Galarza, E. C. (2015). Grado de satisfacción laboral del personal de enfermería y factores asociados en los servicios de clínica, cirugía y pediatría del hospital José Carrasco Arteaga, cuenca 2014 (Tesis de licenciatura). Universidad de Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/21720/1/TESIS.pdf
Carrillo-García, C., Solano-Ruíz, M., Martínez-Roche, M. E. y Gómez-García, C. (2013). I. Influencia del género y edad: Satisfacción laboral de profesionales sanitarios. Revista Latinoamericana Enfermagem, 21(6), 1314-1320. doi: https://doi.org/10.1590/0104-1169.3224.2369
Centro de Investigación y Análisis de Políticas Públicas (CIAP). (2011). Algunas cifras que preocupan en el mercado laboral. Horizonte N.º 31, 4-9.
Cuadra, A. y Veloso, C. (2007). Liderazgo, clima y satisfacción laboral en las organizaciones. Revista Universum, 2(22), 40-56. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-23762007000200004
El Telégrafo. (19 de diciembre de 2016). También hubo consenso en 16 de las 21 mesas sectoriales productivas. $375 es el nuevo salario básico unificado que regirá desde 2017. El Telégrafo, Sección Economía. Recuperado de http://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/economia/8/usd375-sera-el-nuevo-salario-para-2017
Gallegos, M., Berra, M., Benito, E. y López, W. (2014). Las nuevas dinámicas del conocimiento científico y su impacto en la psicología latinoamericana. Psicoperspectivas, 13(3), 106-117. doi: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue3-fulltext-377
Galup, S. D., Klein , G., & Jiang, J. J. (2008). The impact of job characteristics on is employee satisfaction: A comparison between permanent and temporary employees. Journal of Computer Information Systems, 48(4), 58-68.
Gamboa, E. J. (2010). Satisfacción laboral: Descripción teórica de sus determinantes. Revista Psicologia Científica.com Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/satisfaccion-laboral-descripcion-teorica-de-sus-determinantes
Gamero, C. (2003). Análisis económico de la satisfacción laboral (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, España. Recuperado de http://www.eumed.net/tesis-doctorales/cgb/
Gamero, C. (2004). Satisfacción laboral de los asalariados en España. Especial referencia a las diferencias por género. Cuadernos de economía, 27, 109-146. Recuprado de https://www.uam.es/departamentos/economicas/analecon/analisis_economico_es/cuadernos_de_economia/numeros/74/74_05.pdf
Garcés, M. A. (2013). Determinantes de la insatisfacción laboral en el Ecuador desde una perspectiva de género: Estudio comparativo entre los años 2007 y 2011 (Tesis de maestría). Flacso, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/6992#.WTsOwBOGNBw
González, L., Ramírez, I., Castañeda, Á. y González, G. (2016). Nivel de satisfacción con la educación en el trabajo de la carrera de Psicología en Villa Clara. Educación Médica Superior, 30(3), 496-514. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300005
Guerrero, A. y Villa-Cox, R. (2012). Mercado de trabajo en el Ecuador y su análisis desde la oferta laboral. Investigación y Desarrollo,18, 17-22.
Herzberg, F., Mausner B. y Snyderman B. B. (1959). The motivation to work. New York: Wiley.
Hickel, M. G. (2014). Análisis de correlación entre los niveles de inteligencia emocional y los niveles de satisfacción laboral en una muestra de trabajadores de la empresa Coral Hipermercados. Universidad del Azuyay, Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/3955/1/10559.pdf
Jara, H. (2016). Estudio de la satisfacción laboral en la empresa Cósmica Cía. Ltda. Universidad Politécnica Salesiana (Proyecto). Cuenca, Azuay. Ecuador. Recuperado de http://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/12386/1/UPS-CT006466.pdf
León, M. (2006). Políticas, programas y proyectos de inserción laboral para la juventud del Ecuador. En L. Martínez (Ed.), Jóvenes y mercado de trabajo en el Ecuador (pp. 153-184). Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/31961/S2006364_es.pdf;jsessionid=E8074F0005A654FFAEC3CB8818D43FC4?sequence=1
Makrinov, N., Scharager, J. y Molina, L. (2005). Situación actual de una muestra de psicólogos egresados de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Psykhe, 14(1), 69-77. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-22282005000100006
USAID y Ministerio de Trabajo y empleo (MET). (2008). Discriminación en el mercado laboral ecuatoriano: Condición de género, particularidades indígenas y personas con discapacidad (Proyecto Reforma Laboral-Ecuador). Ponencia para los Foros por los Derechos Fundamentales del Trabajo [Diapositivas en PowerPoint]. Recuperado de http://www.ceime.net/foros/images/foros/discriminacin%20y%20mercado%20laboral.pdf
Molina, J. M., Ávalos, F., Valderrama, L. J. y Uribe, A. F. (2009). Factores relacionados con la satisfacción laboral de enfermería en un hospital médico-quirúrgico. Investigación y Educación en Enfermería, 27(2), 218-225. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105213195007
Pérez, J. y Fidalgo, M. (Redactores). (1991). NTP 394. Satisfacción laboral: Escala general de satisfacción. España: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales en España y el Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/301a400/ntp_394.pdf
Pérez, P. (2011). Satisfacción laboral. Una revisión actual de la aplicación del concepto de satisfacción laboral y su evaluación. Hacia un modelo integrador (Tesis de maestría). Universidad Abierta Interamericana. Argentina. Recuperado de http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC110592.pdf
Raineri, A. (2007). Distribución de satisfacción laboral en diferentes grupos de empleados en Chile: Similitud con culturas individualistas. Estudios de Administración, 14(2), 2007, 1-42. Recuperado de http://estudiosdeadministracion.unegocios.cl/estudios/Collection_files/E_A_2007_Vol14_N2_Raineri.pdf
Society for Human Resourse Mangamente (SHRM). (2016). Employee job satisfaction and engagemen. Rivitalizing a changing workforce. A research report. Recuperado de https://www.shrm.org/hr-today/trends-and-forecasting/research-and-surveys/Documents/2016-Employee-Job-Satisfaction-and-Engagement-Report.pdf
Solano-Aguilar, S. (2010). Satisfacción laboral en profesionales de enfermería. Revista Cuidarte, 1(1), 53-62. doi: https://doi.org/10.15649/cuidarte.v1i1.74
Tejeda, R. (2011). Las competencias y su relación con el desempeño y la idoneidad profesional. Revista Iberoamericana de Educación, 55(4), 1-12.
Vélez, P. A. y Marín, E. G. (2012). Determinación de la satisfacción laboral en la empresa XYZ (Tesis de pregrado). Universidad de Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/1056
Ureña, P. y Castro, C. (2009). Calidad de vida, sentido de coherencia y satisfacción laboral en profesores(as) de colegios técnicos en la Dirección Regional de Heredia. Revista Electrónica Educare, 13(1), 71-87. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1477/1397
Weller, J. (2006). Prólogo. En L. Martínez (Ed.), Jóvenes y mercado de trabajo en el Ecuador (pp. 7-10). Ecuador: FLACSO. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/31961/S2006364_es.pdf;jsessionid=E8074F0005A654FFAEC3CB8818D43FC4?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: