Teaching Education and Socio-educational Action: Developing an Implementation Proposal of the Program Community Teachers (PCT)

Authors

  • Paulette Barberousse-Alfonso Universidad Nacional, Costa Rica
  • Marie Claire Vargas-Dengo Universidad Nacional, Costa Rica
  • Pamela Corrales-Bastos Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-1.19

Keywords:

Communitarian and social education, teaching education, community teachers, implementation proposal.

Abstract

From a critical and transformative approach, this essay presents inputs and relevant conclusions obtained during the first stage of the project Construyendo una propuesta de implementación del Programa Maestros Comunitarios (PMC), Code number 0166-15 DEB-UNA (UNA, DEB, s. f.), conducted in 2016. Considering our perspective as researchers and professors at División de Educación Básica, the paper addresses a current topic within the socio-educative field to face challenges of contemporary educational models in formal and non-formal areas of elementary education in the Costa Rican context. Our purpose is that students and teachers of the career program Pedagogía con énfasis en I y II ciclos de la Educación General Básica have an overview of the national, social, and educational reality in an attempt to involve them in applying pedagogical actions towards finding a solution to school dropouts at Escuela Finca Guararí, Heredia, Costa Rica. The essay describes the experience of teaching education students and their socio-educational action with the focus on the systematization of the experience in the initial stage of the project. Furthermore, the paper connects with emerging strategic knowledge areas at División de Educación Básica (DEB), such as social and community pedagogy in the context of the National University (UNA) of Costa Rica. It takes over a route already traced at DEB, which proposes more flexible and alternative pedagogic formats to promote educational equity and diversity issues. The paper describes the project background and a theoretical framework, as well as aspects that have been shared by the protagonist actors along the process: students-teachers, host teachers, supervisor professors, school children, and their parents at Escuela Finca Guararí. Conclusions address main results and facts during 2016 in order to show the viability of the project, which is conducted from a public university. Finally, the article also includes an overview of the project’s future in terms of its implementation in the Costa Rican context.

Author Biographies

Paulette Barberousse-Alfonso, Universidad Nacional

Es académica investigadora y extensionista de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA) en Costa Rica. Sus áreas de interés se centran en pedagogía universitaria, así como en pedagogía social y comunitaria. Desde el año 2014 al 2016 ha coordinado el Rediseño del Plan de Estudios de la carrera de Pedagogía con énfasis en I y II ciclos de la Educación General Básica de la DEB.

Marie Claire Vargas-Dengo, Universidad Nacional

Es académica investigadora de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA) en Costa Rica donde ha participado en distintos proyectos integrados de investigación, docencia y extensión. Sus áreas de interés se centran en necesidades educativas y discapacidad, formación docente, identidad docente, pedagogía comunitaria. Desde el año 2014 al 2016 ha coordinado el Rediseño del Plan de Estudios de la carrera de Pedagogía con énfasis en I y II ciclos de la Educación General Básica de la DEB.

Pamela Corrales-Bastos, Universidad Nacional

Es egresada de Bachillerato de la carrera Pedagogía con énfasis en I y II ciclos de la Educación General Básica de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) y actualmente cursa el nivel de licenciatura de dicha carrera. Durante el año 2016 se desempeñó como estudiante asistente del Proyecto Construyendo una Propuesta de Implementación del Programa Maestros Comunitarios (PMC) con el cual ha colaborado significativamente ampliando sus conocimientos en esta temática participando de los procesos de práctica pedagógica en la Escuela Finca Guararí dentro del marco del PMC.

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Universidad Nacional, División de Educación Básica. (s. f.). Construyendo una propuesta de implementación del programa maestros comunitarios (Código 0166-15 DEB-UNA). Heredia, Costa Rica: Autor.

Published

2018-01-01

How to Cite

Teaching Education and Socio-educational Action: Developing an Implementation Proposal of the Program Community Teachers (PCT) (P. Barberousse-Alfonso, M. C. Vargas-Dengo, & P. Corrales-Bastos , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.19

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teaching Education and Socio-educational Action: Developing an Implementation Proposal of the Program Community Teachers (PCT) (P. Barberousse-Alfonso, M. C. Vargas-Dengo, & P. Corrales-Bastos , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.19

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