Criteria for Employability in Professional Technical Education. Tensions and Challenges in Health Specialty, Araucanía, Chile
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-2.11Keywords:
Employability, technical-professional education, nursing, job market.Abstract
The present research analyzes the employability criteria, when hiring the services of nursery graduates from three secondary technical schools in La Araucanía, Chile. This research project used a mixed methodology, so it was possible to contact health employees from public and private areas, such as teachers, graduates and students from three secondary technical schools and apply to them various research techniques such as questionnaires, in-depth interviews, and focus groups. Among the main results, it is worth mentioning: the re-articulation experienced by the technical and professional high schools in Chile, related to civil society and health system; the need to reinforce the dialog among institutions in the health and sanitary system; technical training and development of socio-emotional abilities of students and research graduates, and finally the demand to advance towards social validity of professional technicians in the health area. Finally, this research aims to contribute to finding mechanisms to improve the work performance of health technicians, as well as identifying obstacles that impede the development of secondary technical education in the country.References
Agüero, S. E. y Klijn, T. P. (2010). Enfermería en el rol de gestoría de los cuidados. Ciencia y enfermería, 16(3), 33-39. doi: https://doi.org/10.4067/S0717-95532010000300005
Buss, M., López, M. J., Rutz, A., Coelho, S., Simone, A., Arrieira, I. C. y Mikla, M. (2013). Grupo focal: Una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22(1-2), 75-78. doi: https://doi.org/10.4321/S1132-12962013000100016
Castro, E. y Orellana, W. (2010). La educación media técnico profesional en Chile: Entre la desarticulación y la indefinición. Intersecciones educativas, 2, 73-81. Recuperado de https://docs.google.com/a/uc.cl/viewer?url=http://educacion.ulagos.cl/revista/index.php/repositorio/edicion-2010/articulo-6/download&chrome=true
Federación Nacional de Enfermeros de Chile. (2015). La salud pública necesita urgente más enfermeras y enfermeros. Recuperado de http://www.fenasenf.cl/sin-categoria/la-salud-publica-necesita-urgente-mas-enfermeras-y-rnfermeros/
Formichella, M. M. y London, S. (2012). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista Estudios Sociales, 47, 79-91. doi: https://doi.org/10.7440/res47.2013.06
Gaete, M. y Morales, R. (2011). Articulación del sistema de educación superior en Chile: Posibilidades, tensiones y desafíos. Calidad en la Educación, 35, 51-89. Recuperado de https://doi.org/10.4067/S0718-45652011000200003
Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60. Doi: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Jelin, E. (2000). Pan y afectos. La transformación de las familias. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Larragaña, O., Cabezas, G. y Dussaillant, F (2014). Trayectorias educacionales e inserción laboral en la enseñanza media técnico profesional. Estudios Públicos, 134, 7-58.
Mallado, C., Parejo, S. y Bozal, R. (2016). Competencias implicadas en la empleabilidad: Una propuesta desde la igualdad de género. Faces de Eva. Estudos sobre a Mulher, 35, 55-71. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/pdf/eva/n35/n35a06.pdf
Mella, O. (2000). Grupos focales (“Focus groups”). Técnica de investigación cualitativa. (Documento de Trabajo, N.°3). Santiago, Chile.: CIDE. Recuperado de http://files.palenque-de-egoya.webnode.es/200000285-01b8502a79/Grupos%20Focales%20de%20Investigaci%C3%B3n.pdf
Milos, P., Larraín A. I. y Simonetti, M. (2009). Categorización de servicios de enfermería. Propuesta para asegurar una atención de calidad en tiempos de escasez de enfermeras. Ciencia y Enfermería. 15(1), 17-24. doi: https://doi.org/10.4067/S0717-95532009000100003
Ministerio de Educación. (2013a). ¿Cuáles son las especialidades? Recuperado de http://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/cuales-son-las-especialidades/
Ministerio de Educación. (2013b). Bases curriculares. Formación diferenciada técnico-profesional. Especialidades y perfiles de egreso. Recuperado de http://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/wp-content/uploads/2016/03/Bases-formacion-Descripci%C3%B3n-de-las-Especialidades.pdf
Ministerio de Educación. (2014). Estadísticas de la educación 2014. Recuperado de https://centroestudios.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/100/2017/06/Estad%C3%ADsticas-de-la-Educaci%C3%B3n-2014.pdf
Ministerio de Educación. (2015a). Educación técnica profesional en Chile. Antecedentes y claves de diagnóstico. Chile: MINEDUC. Recuperado de http://portales.mineduc.cl/usuarios/mineduc/doc/201204241130130.DiagnOsticoEducaci OnTPCentrodeEstudiosMINEDUC.pdf
Ministerio de Educación. (2015b). Estadísticas de la educación 2014. Recuperado de https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/06/Estad%C3%ADsticas-de-la-Educaci%C3%B3n-2014.pdf
Ministerio de Educación. (s. f.) CFT Estatales. Recuperado de http://cftestatales.mineduc.cl/?page_id=10
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194118804003
Pineda, S. y Aliño, M. (1999). El concepto de adolescencia. En MINSAP (Autor), Manual de prácticas clínicas para la atención integral a la salud de la adolescencia (pp. 15-23). Cuba: MINSAP. Recuperado de http://ccp.ucr.ac.cr/bvp/pdf/adolescencia/Capitulo%20I.pdf
Rojo, N. y García, R. (2000). Sociología y salud. Reflexiones para la acción. Revista Cubana Salud Pública, 24(2), 91-100. Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/spu/vol26_2_00/spu03200.pdf
Seguel, F., Valenzuela, S. y Sanhueza O. (2015). El trabajo del profesional de la enfermería: Revisión de la literatura. Ciencia y Enfermería 21(2), 11-20. doi https://doi.org/10.4067/S0717-95532015000200002
Suárez, B. (2016). Empleabilidad: Análisis del concepto. Revista Investigaciones de Educación, 14(1), 67-84. Recuperado de http://reined.webs.uvigo.es/ojs/index.php/reined/article/view/1140
Sepúlveda, L. (2009). Estado y perspectivas de la enseñanza media técnico profesional en Chile: Un estudio sobre las orientaciones estratégicas predominantes en los actores (Proyecto FONIDE N°: F310831 - 2008). Santiago, Chile: CIDE. Recuperado de https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/07/2008-CIDE-UAH-Sepulveda-3-3.pdf
Sepúlveda, L. (2011). La enseñanza técnico profesional en Chile: Orientaciones actuales desde la perspectiva de sus actores. En Evidencias para políticas públicas en educación: Selección de investigaciones tercer concurso FONIDE (pp. 15-52). Santiago: Ministerio de Educación.
Sepúlveda, L. (2016). Trayectorias educativo-laborales de jóvenes estudiantes de educación técnica en Chile: ¿Tiene sentido un sistema de formación para el trabajo en la educación secundaria? Páginas de Educación, 9(2), 49-84. doi: http://dx.doi.org/10.22235/pe.v9i2.1297
Sevilla, M. P., Farías, M. y Weintraub, M. (2014). Articulación de la educación técnico profesional: Una contribución para su comprensión y consideración desde la política pública. Calidad en la Educación, 41, 83-117. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-45652014000200004
Subsecretaría de Redes Asistenciales, División de Gestión y Desarrollo de las Personas. (2014). Informe sobre los prestadores individuales de salud inscritos en el Registro Nacional de la Superintendencia de Salud (SIS) y la dotación de personal del sector público. http://ciperchile.cl/pdfs/2015/09/especialistas/Informe_RHS_SIS_y_SectPublico_19febrero2015.pdf
Uribe, A. B., Covarrubias, K. Y. y Uribe, J. I. (2009). La metodología mixta en un estudio sobre los ex braceros colimenses: Una experiencia interdisciplinaria para comprender una realidad compleja. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 15(30), 123-154. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31612027007
Vera, A. y Castioni, R. (2010). Los jóvenes en Latinoamérica. La transición escuela-trabajo como objeto de políticas públicas. Boletín SENAC, 36(2), 5-17. doi: http://dx.doi.org/10.26849/bts.v36i2.%25
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: