Evaluation of the Design and Didactic Development of Three Blended Learning Subjects. A Pilot Plan of the Faculty of Social Sciences at the Universidad Nacional, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-1.6

Keywords:

Blended learning, pilot evaluation plan, semi-distance learning, commercial education, administration, didactics

Abstract

This article presents the results of the exploratory pre-experimental evaluation process of design and didactic development of three subjects using the semi-distance learning model or blended learning, through a pilot application plan in bachelor’s degrees of the Faculty of Social Sciences at the Universidad Nacional de Costa Rica. First, the blended learning model was applied. Later, scientific information was collected through a survey of students, a panel discussion with teachers, and an analysis of the contents of the study programs. The results show that the interaction between students and teachers increases through their favorite activities such as forums and tasks, which strengthen the individual and collaborative work and the reflective analysis, aspects that favor building learnings. Various lines of research arise from this study; they are necessary to go in depth, specifically, in quasi-experimental studies. Some of these lines are the following: to show the assumptions of the blended learning and educational factors that favor the development of meaningful learning for the student; to determine what the cognitive processes, carried out in mixed learning environments, are; and to test the positive relationship between the student’s academic performance and the semi-distance didactics.

Author Biographies

Isabel Araya-Muñoz, Universidad Nacional

Doctora en Ciencias de la Educación. Experto profesional en Diseño y Gestión de cursos de e-learning y b-learning. Máster en Planificación Curricular. Máster en Docencia Universitaria. Licenciada en Educación Comercial. Actualmente académica de la Escuela de Secretariado en la Universidad Nacional de Costa Rica.

Matilde Fonseca-Argüello, Universidad Nacional

Bachiller en Filología Española (UCR), Licenciada en Lingüística (UCR). Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Docencia (UNED) y Máster en Educación con énfasis en Docencia Universitaria en la Universidad Nacional. Ha laborado como profesora de español en secundaria, desde 2010 en la Universidad Nacional, actualmente como docente en la Escuela de Secretariado Profesional.

Jilma Majano-Benavides, Universidad Nacional

Economista, Máster en Administración de Negocios con énfasis en RRHH, Máster en Gerencia de Proyectos. Docente universitaria en grados y posgrados en las áreas de economía, administración y tutora de trabajos finales de graduación. Coordinadora académica de unidades académicas de economía y recursos humanos. Asesora y consultora en las áreas de la Gestión del Talento Humano. Gerente de Recursos Humanos en empresas multinacionales.

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Published

2019-01-01

How to Cite

Evaluation of the Design and Didactic Development of Three Blended Learning Subjects. A Pilot Plan of the Faculty of Social Sciences at the Universidad Nacional, Costa Rica (I. Araya-Muñoz, M. Fonseca-Argüello, J. Majano-Benavides, & M. E. Ugalde-Villalobos , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Evaluation of the Design and Didactic Development of Three Blended Learning Subjects. A Pilot Plan of the Faculty of Social Sciences at the Universidad Nacional, Costa Rica (I. Araya-Muñoz, M. Fonseca-Argüello, J. Majano-Benavides, & M. E. Ugalde-Villalobos , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.6

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