The Planning of Assessment in Physical Education: Case Study on Ignored Process in Teaching
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-1.12Keywords:
Assessment planning, assessment, physical education, teachers' thinkingAbstract
This article presents the partial results of a broader research on the conceptions and evaluative actions of six physical education teachers in high school in the city of Medellín (Colombia). Specifically, this paper presents the findings on one of its objectives: to analyze the decisions that teachers make before starting a didactic unit (planning on assessment). The research assumed a qualitative design, with a methodological approach of multiple case study. The strategies used for this purpose were the semi-structured interview and documentary analysis. The main findings of the study show that planning on assessment is not a specific activity that requires an interest on the part of the teachers, because their previous experiences give them the security to approach future units without adaptations according to the group or the subject to work on.
References
Atienza, R., Valencia-Peris, A., Martos-García, D., López-Pastor, V. y Devís-Devís, J. (2016). La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evaluación formativa: Ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, 22(4), 1033–1048. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=115349439002
Bores, N. J. (2006). El cuaderno del alumno como herramienta potencialmente útil para mejorar los procesos de enseñanza, aprendizaje y evaluación de educación física. Educación Física y Deporte, 25(1), 23-47. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2245251
Borjas, M. P. (2014). Educación y evaluación: Profecía o predicción. Revista Electrónica Educare, 18(3), 273-284. doi: https://doi.org/10.15359/ree.18-3.17
Brown, G. T. L. (2002). Teachers’ conceptions of assessment (Tesis doctoral). University of Auckland, Auckland. Recuperada de https://researchspace.auckland.ac.nz/handle/2292/63
Carreiro da Costa, F. (1991). Formação inicial de professores de educação física: Problemas e perspectivas. Boletim da Sociedade Portuguesa de Educação Física, 1, 21-34. Recuperado de https://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/view/10/3
Castejón, F. J., López-Pastor, V. M., Julián, J. A., y Zaragoza, J. (2011). Evaluación formativa y rendimiento académico en la formación inicial del profesorado de educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(42), 328-346. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista42/artevaluacion163.htm
Chaverra, B. E. (2014). Significados otorgados a la evaluación de la enseñanza y el aprendizaje: Interpretación a partir de un grupo de maestros de educación física. Estudios Pedagógicos, 40(2), 65-82. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300004
Coll, C., Pozo, J. I., Sarabia, B. y Valls, E. (1992). Los contenidos en la reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Madrid: Santillana.
Díaz, J. (2001). El proceso de toma de decisiones en la programación de la educación física en las etapas obligatorias de educación. Una aportación a la formación del profesorado (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. Recuperada de http://hdl.handle.net/10803/5006
Foglia, G. E. (2014). Evaluación en educación física: Concepciones y prácticas docentes. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 5(2), 99-117. Recuperado de https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys5.2.2014.02
Freire, E. y Oliveira, J. (2004). Educação física no ensino fundamental: Identificando o conhecimento de natureza conceitual, procedimental e atitudinal. Motriz, 10(3), 140-151. Recuperado de http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/10n3/07FES.pdf
Galeano, M. E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.
Gaviria, D. F. y Castejón, F. J. (2016). La educación física en la voz de los estudiantes de secundaria. Un estudio de caso. Cultura, Ciencia y Deporte, 11(32), 107-118. doi: https://doi.org/10.12800/ccd.v11i32.711
Guío, F. (2012). Educación física: Tendencias y prácticas en evaluación de los aprendizajes en colegios distritales de Usaquén. Revista Educación Física y Deporte, 31(1), 863-870. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/12666/11422
Hall, T. J. y Smith, M. A. (2006). Teacher planning, instruction and reflection: What we know about teacher cognitive processes. Quest, 58(4), 424-442. doi: https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491892
Hernández, J. L. y López, Á. (2004). Evaluación de la enseñanza: Análisis y propuestas. En J. L. Hernández y R. Velásquez (Coords.), La evaluación en educación física. Investigación y práctica en el ámbito escolar (pp. 49-76). Barcelona: Graó.
Kirk, D. (2001). Fundamentos para una pedagogía crítica en la formación del profesorado de educación física. En J. Devís (Ed.), La educación física, el deporte y la salud en el siglo XXI (pp. 101-110). Alicante: Marfil.
López, V. M. (1999). Prácticas de evaluación en educación física: Estudio de casos en primaria, secundaria y formación del profesorado. Valladolid: Universidad de Valladolid.
López, V. M. (2006). La evaluación en educación física. Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: La evaluación formativa compartida. Madrid: Miño y Dávila.
Massot, M. I., Dorio, I. y Sabariego, M. (2012). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (3a ed., pp. 329-366). Madrid: La Muralla.
Pozo, J. I. (2003). Aprendizaje de contenidos y desarrollo de capacidades en la educación secundaria. En C. Coll (Coord.), Psicología de la instrucción: La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria (3a ed., pp. 45–67). Barcelona: Ice/Horsori Universitat de Barcelona.
Prat, M. y Soler, S. (2003a). Enseñanza/aprendizaje de los contenidos actitudinales: Estrategias metodológicas y de evaluación. En M. Prat y S. Soler (Eds.), Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Reflexiones y propuestas didácticas (pp. 63-79). Barcelona: Inde.
Prat, M. y Soler, S. (2003b). Los contenidos actitudinales: Las actitudes, los valores y las normas. En M. Prat y S. Soler (Eds.), Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Reflexiones y propuestas didácticas (pp. 21-33). Barcelona: Inde.
Scherer, A. (2000). O conhecimento pedagógico do professor de educação física na escola pública da rede estadual de ensino e sua relação com a prática docente (Dissertação de Mestre), Universidade Federal do Rio Grande do Sul,
Porto Alegre. Recuperado de http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/2718/000280736.pdf?sequence=1
Stake, R. E. (2010). Investigación con estudio de casos (5a ed.). Madrid: Morata.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós. Recuperado de https://iessb.files.wordpress.com/2015/07/05_taylor_mc3a9todos.pdf
Tristán, J. L. (2010). La relación de la planificación en la interacción sobre los comportamientos del profesorado principiante y con experiencia así como la de sus alumnos en un estudio de casos (Tesis doctoral). Universidad de Murcia, Murcia. Recuperada de https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/15497/1/TristanRodriguez.pdf
Velázquez, R. y Hernández, J. (2004). Evaluación en educación y evaluación del aprendizaje en educación física. En J. Hernández y R. Velázquez (Eds.), La evaluación en educación física. Investigación y práctica en el ámbito escolar (Vol. 2, pp. 11-47). Barcelona: Graó.
Velázquez, R. y Hernández, J. L. (2010). Programación de la enseñanza en educación física. En C. González y T. Lleixà (Coords.), Didáctica de la educación física. Enseñanza de los contenidos desde el constructivismo (pp. 9–29). Barcelona: Graó.
Velázquez, R., Hernández, J. L., Martínez, M. E. y Martínez, V. (2011). Educación física y conocimiento téorico-conceptual: Estudio trans-cultural en Argentina, Brasil y España. Revista de Educación, 356, 653-675. doi: https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-356-055
Velázquez, R. y Maldonado, A. (2004). Las actitudes y su evaluación en educación física. En R. Velázquez y J. Hernández (Eds.), La evaluación en educación física. Investigación y práctica en el ámbito escolar (pp. 169-203). Barcelona: Graó.
Vera, J. A. (2010). Dilemas en la negociación del curriculum con el alumnado a partir de la cesión de responsabilidad de la evaluación en el aula de educación física. Revista de Investigación en Educación, 7, 72-82. Recuperado de http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/issue/view/7
Vera, J. A. y Moreno, J. A. (2007). El pensamiento del profesorado en educación física ante la cesión de responsabilidad en la evaluación del alumnado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(2), 1-15. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42443/24368
Woods, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación cualitativa. Madrid: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: