Being Mapuche in the University: Entry Conditions to the Initial Teacher Training, La Araucanía

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-1.1

Keywords:

Mapuche students, university entry conditions, initial professional training of teachers, interculturality

Abstract

This article problematizes social factors that affect the entry to and continuity in higher education of indigenous students who belong to involuntary minority cultures. We advocate the thesis that Mapuche students face personal and social problems that become intercultural tensions whose origin, among other factors, is related to their life before they enter the university. The article aims to describe demographic and academic characteristics, as well as origins, that are particular to Mapuche students of the Education Faculty of Universidad Católica de Temuco. The methodology used was a descriptive statistic analysis of the database of the university. The analysis allowed to draft a demographic profile based on the territorial identities of the students. It also allowed the triangulation of the academic entry conditions, reflected in the students’ average high school grades (NEM), their origin, and their preferences for professional training in the educational area. We conclude that knowing this information, demographic and academic conditions, and preferences in professional training, will allow us to progress in managing strategies and guidelines of action to support students in the process of insertion in the university life.

Author Biographies

Eliana Marcela Ortiz-Velosa, Universidad Católica de Temuco

Estudiante del programa de Doctorado en Educación de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Temuco. Magister en Educación con énfasis en gestión educativa y Currículo de la Universidad de San Buenaventura de Medellín Especialista en gerencia educativa de la Universidad de San Buenaventura de Medellín y Teóloga de la Fundación Universitaria Seminario Bíblico de Colombia. Línea de investigación: Educación e interculturalidad.

Katerin Elizabeth Arias-Ortega, Universidad Católica de Temuco

Katerin Arias Ortega, Estudiante del Programa de Doctorado en Educación de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Temuco. Magíster en Educación, mención currículum y evaluación. Profesora de Educación Básica Intercultural en Contexto Mapuche. Línea de investigación: Educación e interculturalidad. Es académica de la carrera de psicología del departamento de Ciencias de la salud. Universidad Católica de Temuco.

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Published

2019-01-01

How to Cite

Being Mapuche in the University: Entry Conditions to the Initial Teacher Training, La Araucanía (E. M. Ortiz-Velosa & K. E. Arias-Ortega , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.1

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Being Mapuche in the University: Entry Conditions to the Initial Teacher Training, La Araucanía (E. M. Ortiz-Velosa & K. E. Arias-Ortega , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.1

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