The Use of Experimental Archaeology As a Didactic Resource in the Learning Process: An Educational Experience with Students of Tourist Administration in Lima, Perú
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-3.14Keywords:
Archaeology, educational resources, history education, learning processesAbstract
In the Peruvian educational context there is a lack of specialized and experimental didactic resources for courses on Pre-Columbian History of Peru. For this reason, experimental archaeology was adapted and applied as a didactic resource (Arquered), a methodology used in the archaeologist’s work. In consequence, the research has as a general objective that is to demonstrate that the application of the Arquered improves the students’ learning process. The research approach is a quantitative and explanatory type. Likewise, the quasi-experimental design, with post-test only and control group, has been chosen. A non-probability sampling was implemented and consisted of 55 students, of which 30 were selected from the morning shift (control group), and 25 from the night shift (experimental group). The non-participant survey and observation was applied through two instruments: the Q1 questionnaire and the Q2 comparison list, respectively. In relation to the analysis, the IBM SPSS version 20.0 program was used to obtain the chi-square value (X2) of each item. The results showed that the use of the Arquered improves the learning process of the History of Pre-Columbian Peru, since it contributes to identify the students’ previous knowledge and increases their degree of participation and level in the learning achievements, either in the case of conceptual and procedural contents, or in a favorable attitude towards the archaeological heritage.
References
Baena, J. (1997). Arqueología experimental, algo más que un juego. Boletín de Arqueología Experimental, 1, 2-5. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/arqexp/article/view/5809/6264
Binford, L. R. (1988). En busca del pasado (G. Pepa, Trad.) Barcelona: Crítica. Recuperado de https://www.academia.edu/26726384/Binford-En-Busca-Del-Pasado.pdf_DESPUES_
Boix, R. (1995). Estrategias y recursos didácticos en la escuela rural. Barcelona: Graó.
Bolado, R., Gómez, S., Gómez, A., Gutiérrez, E. y Hierro, J. Á. (2007). Arqueología experimental como herramienta de divulgación científica: El ejemplo del grupo arqueológico ATTICA. En M. L. Ramos, J. E. González y J. Baena (Coords.), Arqueología experimental en la Península Ibérica: Investigación, didáctica y patrimonio (pp. 21-27). Santander: Asociación Española de Arqueología Experimental.
Borda, E. y Páez, E. (2001). Ayuda educativas: Creatividad y aprendizaje (2a ed.). Bogotá: Magisterio.
Dale, E. (1970). A truncated section of the cone of experience. Theory into Practice, 9(2), 96-100. doi: https://doi.org/10.1080/00405847009542260
Echeverría, J. (2011). Glosario de arqueología. Quito: Instituto Nacional de Patrimonio Cultural.
Espinoza, B. L. (2010). Materiales didácticos para aprender, innovadores y con recursos locales. Lima: OEI.
García, N. I. (2005). Arqueología y educación. Una propuesta didáctica para la enseñanza de la arqueología en la educación secundaria (Tesis de licenciatura). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
González, P. (2011). La dimensión educativa de la Arqueología. En I Congreso de Prehistoria de Andalucía. La tutela del patrimonio prehistórico (pp. 497-506). Sevilla: Consejería de Cultura. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/Siret.pdf
Gonzalo, I. (1994). Los recursos didácticos. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Guffroy, J. (1999). El arte rupestre del Antiguo Perú. Lima: IRD. doi: https://doi.org/10.4000/books.ifea.3392
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw-Hill.
Hernández, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: Aplicado en el proceso de aprendizaje. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 5(2), 26-35. Recuperado de http://www.uh.cu/static/documents/STA/El%20modelo%20constructivista%20TIC.pdf
Hidalgo, M. (2002). Materiales educativos. Aplicable a educación inicial, primaria, secundaria y superior (2a ed.). Lima: Instituto para el Desarrollo de la Educación.
Lavonen, J. (2015). Métodos de enseñanza y aprendizaje de las ciencias. En C. Díaz, A. Haapakorpi, A. Särkijärvi-Martínez y P. Virtanen (Edits.), La universidad en la formación de formadores de acompañantes pedagógicos para la innovación en el aula (pp. 153-171). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado de http://repositorio.pucp.edu.pe/index/bitstream/handle/123456789/53194/Libro%20Finlandia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
LLanos, J. L. (2012). La enseñanza universitaria, los recursos didácticos y el rendimiento académico de los estudiantes de la E.A.P. de educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/922/1/Llanos_cj.pdf
López, F. y Nieto, R. (1985). Comentarios sobre la arqueología experimental aplicada a la repetición de artefactos. Boletín de Antropología Americana, 11, 33-37. Recuperado de https://www.academia.edu/833311/Comentarios_sobre_la_arqueolog%C3%ADa_experimental_aplicada_a_la_repetici%C3%B3n_de_artefactos
Martín, D. P., Cuartero, F., Rubio, D. y Sanmartí, D. (2012). De la investigación a la difusión: La experimentación como recurso didáctico en la elaboración de modelos de divulgación y puesta en valor del patrimonio arqueológico. Boletín de Arqueología Experimental, 9, 125-131. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/671976/BAEX_9_11.pdf?sequence=1
Masriera, C. (2008). Presentación del patrimonio arqueológico: Ruinas “versus” reconstrucciones, ¿qué entiende más el público? Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 57, 39-51.
MINEDU. (2009). Guía metodológica de evaluación de los aprendizajes en educación superior tecnológica. Recuperado de https://www.istpalpa.edu.pe/pdf/evaluacion.pdf
MINEDU. (2012). Los materiales educativos: Herramientas para que los estudiantes aprendan mejor. Recuperado de http://labuenaeducacion.pe/lib/descarga.php?f=/repositorio/descargas/BrochureLogo/Encarte.pdf
Moreno, I. (2004). La utilización de medios y recursos didácticos en el aula. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://webs.ucm.es/info/doe/profe/isidro/merecur.pdf
Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E., & Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis (4a ed.). Bogotá: Ediciones de la U.
Parcerisa, A. (1996). Materiales curriculares: Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó.
Perrone, G. y Propper, F. (2007). Diccionario de educación. Buenos Aires: Alfagrama Ediciones.
Ramos, M. L. (2007). El papel de la arqueología experimental en época romana y su didáctica. En M. L. Ramos, J. E. González y J. Baena (Coords.), Arqueología experimental en la Península Ibérica: Investigación, didáctica y patrimonio (pp. 9-20). Recuperado de Santander: Asociación Española de Arqueología Experimental.
Ravines, R. (1989). Arqueología práctica. Lima: Los Pinos.
Renfrew, C. y Bahn, P. (2011). Arqueología. Teoría, métodos y práctica (2a ed.). (D. Govantes, Trad.) Madrid: Akal.
Reynolds, P. J. (1999). The nature of experiment in archaeology. En A. Harding (Ed.), Experiment and design: Archaeological studies in honour of John Coles (pp. 156-162). Oxford: Oxbow Books.
Rojas, L. E. (2003). Los materiales educativos en el nuevo enfoque pedagógico (2a ed.). Lima: San Marcos.
Santacana, J. (2008). La arqueología experimental, una disciplina con alto potencial didáctico. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 57, 7-16.
Suárez, C. y Arizaga, R. (1999). Recursos didácticos (texto autoinstructivo). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Tafur, R. y De la Vega, A. (2010). El acceso a los recursos educativos por los docentes de educación secundaria. Educación, 19(37), 29-46. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/viewFile/2550/2494
Villanueva, G., Payno, M. E., y Fernández, L. (2016). Una propuesta didáctica: El tratamiento de pieles. útiles, elaboración y difusión. Boletín de Arqueología Experimental, 11, 150-167. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/arqexp/article/view/7175/7545
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: