Winner profile of Extraordinary Prize of Secondary Education in Galicia (Spain)
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-2.12Keywords:
Extraordinary Prize of Secondary Education, student profile, academic performance variables, academic excellencAbstract
This research aims to analyze if there is a profile of the students who win the “Extraordinary Prize of Secondary Education” (ESO) in Galicia (Spain). For this, the results of the totality of the students who competed for this prize will be compared according to their gender, habitat, ownership, and the level of formation of their parents. The initial working hypothesis was that if there would be no significant differences either in the group that opts for the prize, or between those who win it –6.57% of the students competing–, because they are the students with the highest academic performance. In order to analyze these profiles, the study considered the performance in all the subjetcts of the Extraordinary ESO Prize of the 1,522 students who participated in the contest for the period 2008-2013 in Galicia (Spain). The main conclusion is that the initial hypothesis is not fulfilled, given that the variables analyzed do influence the performance of the students who compete for the award. Gender has influence on all subjects, favoring male students; habitat does on 57% of subjects, ownership on 42.8%, and parent education on 85.7%. Bearing this in mind, the profile would be that of a student from a private and urban school, with parents with higher education.
References
Alonso-Tapia, J. (2005). Motivaciones, expectativas y valores-intereses relacionados con el aprendizaje: El cuestionario MEVA. Psicothema, 17(3), 404-411. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3120
Acevedo, C. G. y Rocha, F. (2011). Estilos de aprendizaje, género y rendimiento académico. Revista Estilos de Aprendizaje, 8(8), 1-16. Recuperado de https://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_8/articulos/lsr_8_articulo_5.pdf
Backhoff, E., Sánchez, A., Peón, M. y Andrade, E. (2010). Comprensión lectora y habilidades matemáticas de estudiantes de educación básica en México: 2000-2005. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(1), 2-18. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/242/402
Barca, A., Peralbo, M. y Brenlla, J. C. (2004). Atribuciones causales y enfoques de aprendizaje: La Escala Siacepa. Psicothema, 16(1), 94-103. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/1167.pdf
Bermejo, V. (2005). Microgénesis y cambio cognitivo: Adquisición del cardinal numérico. Psicothema, 17(4), 559-562. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/3145.pdf
Bonal, X. (2002). El balance público-privado en el sistema de enseñanza español: Evolución y efectos sobre las desigualdades educativas. Educar, 29, 11-29. Recuperado de http://educar.uab.cat/article/view/v29-bonal/297
Calero, J. y Escardíbul, J.-O. (2007). Evaluación de servicios educativos: El rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003. Hacienda Pública Española, 183(4), 33-66.
Calero, J. y Waisgrais, S. (2009). Factores de desigualdad en la educación española: Una aproximación a través de las evaluaciones de PISA. Papeles de economía española, 119, 86-98.
Cano, F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12(3), 360-367. Recuperado de http://www.psicothema.es/pdf/343.pdf
Casullo, M. M. (Compiladora). (2002). Evaluación del bienestar psicológico en Iberoamérica. Buenos Aires: Paidós.
Cuetos, F. y Domínguez, A. (2002). Efecto de la pseudohomofonía sobre el reconocimiento de palabras en una lengua de ortografía transparente. Psicothema, 14(4), 754-759. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/794.pdf
Encinas, D. M., Díaz, C. I, Noriega, J. Á. y Estrada, D. Y. (2009). Locus de control y logro académico en dos tipos de ambiente de enseñanza para estudiantes universitarios. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 3(2), 167-174. Recuperado de http://www.ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/Encinas_etal.pdf
Ferreiro, F. J., Mato, M. D. y Chao, R. (2014). Análisis del rendimiento académico por género medido a través del premio extraordinario de la ESO. Revista de Investigaciones Políticas y Sociales (RIPS), 13(2), 53-76. Recuperado de http://www.usc.es/revistas/index.php/rips/article/view/2086/2449
Gaviria, J. L., Martínez-Arias, R. y Castro, M. (2004). Un estudio multinivel sobre los factores de eficacia escolar en países en desarrollo: El caso de los recursos en Brasil. Education Policy Analysis Archives, 12(20), 1-31. Recuperado de https://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/175/301
Hyde, J. (2005). The gender similarities hypothesis. American Psychologist, 60(6), 581-592. doi: https://doi.org/10.1037/0003-066X.60.6.581
Kleinfeld, J. S., McDiarmid, G. W. y Hagstrom, D. (1985). Alaska’s small rural high schools: Are they working? (Report Series) ISER, 22(3), 1-16. Recuperado de http://www.iser.uaa.alaska.edu/Publications/formal/arsecs/ARSEC_XXII_3_AKRural_High_Schools.pdf
Mancebón-Torrubia, M. J., Martínez-Caraballo, N. y Pérez-Ximénez, D. (Julio, 2007). Un análisis de la calidad percibida por los estudiantes en los centros públicos y privados de enseñanza secundaria. En XVI Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación. Gran Canaria, España. Recuperado de http://works.bepress.com/domingoperez/4/
Matteucci, M. y Mignani, S. (2011). Gender differences in performance in mathematics at the end of lower secondary school in Italy. Learning and Individual Differences, 21(5), 543-548. doi: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.03.001
Miñano, P. y Castejón, J. L. (2008). Capacidad predictiva de las variables cognitivo-motivacionales sobre el rendimiento académico. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 11(28), 1-13. Recuperado de http://reme.uji.es/articulos/numero28/article4/article4.pdf
Nowell, A. y Hedges, L. V. (1998). Trends in gender differences in academic achievement from 1960 to 1994. Sex Roles, 39(1-2), 21-43. doi: https://doi.org/10.1023/A:1018873615316
OCDE. (2009). OCDE (2010) Pisa 2009 results: Overcoming social background. Equity in learning opportunities and outcomes (Vol. II), París: Autor. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48852584.pdf
OCDE. (2012) PISA 2012. Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe español (Vol. I: Resultados y contexto). Madrid: MEC. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa2012/pisa2012lineavolumeni.pdf?documentId=0901e72b81786310
Perelman, S. y Santin, D. (2011). Measuring educational efficiency at student level with parametric stochastic distance functions: An application to Spanish PISA results. Education Economics, 19(1), 29-49. doi: https://doi.org/10.1080/09645290802470475
Rodríguez-Cao, L. (2013). Muller e superdotación. En M. D. Mato, R. Chao y R. Suárez (Coords.), As mulleres nas artes e nas ciencias. Reflexións e testemuñas (Vol. I, pp. 191-197). A Coruña: Publicacións de centros e departamentos da UDC.
Sánchez, A. P. (2008). Efectos de la inmigración en el sistema educativo: El caso español (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona.
Skolverket (2006). Gender differences in goal fulfilment and education choices. Stockholm: Skolverket.
Villarroya, A. (2001). La financiación de los centros concertados. Madrid: Secretaría General Técnica. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=8919_19
William, D. (2000). Assessment: Social justice and social consequences. British Educational Research Journal, 26(5), 661-663. doi: 10.1080/01411920020024626
Xunta de Galicia. (2012). Avaliación de diagnóstico de Galicia 2011-2012. Informe de resultados. Santiago de Compostela: Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria.
Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. (7 de junio de 2017). Orde do 23 de maio de 2017 pola que se convocan as premios extraordinarios de educación secundaria obrigatoria ao rendemento académico correspondentes ao curso 2016/17. Santiago de Compostela: Diario Oficial de Galicia, p. 27449.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: