Students and Tutors’ Perceptions of the Use and Functioning of University Tutoring
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-1.16Keywords:
Tutoring, university training, university, teaching-learningAbstract
This article aims to study the functioning and perceptions of students and tutors of the university tutoring system in a private university institute in the city of Rosario. An exploratory-descriptive study was used, wich included a case study design. The university tutoring functioning was analized from the tutors’ perspective (with semi-structured interviews) and the first-year students’ perceptions (with the application of a questionnaire). The results indicate that, for tutors, the listening skills, the need for training, and the teamwork capacity are important. With regard to the students, it was found that more than half do not know about the tutoring, and that those who know about it manifest to have received the information from teachers and peers. Some of them consider that this space relates to the theoretical orientation and manifest preference toward the academic tutoring function, while others consider that tutoring enables them to carry out a comprehensive vision of university life.
References
Almajano, J. (2002). Experiencias previas de tutoría. En M. Coriat (Ed.), Jornadas sobre tutorías y orientación (pp. 223-236). Granada: Editorial Universidad de Granada.
Álvarez, P. R. y González, M. C. (2008). Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 49-70. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2541039
Álvarez, P. R. y González, M. C. (2005). La tutoría académica en la enseñanza superior: Una estrategia docente ante el nuevo reto de la Convergencia Europea. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 8(4), 1-4. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1230039381.pdf
Badillo, J. (2007). La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Reflexiones en torno al curso. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 5, 115-136. Recuperado de http://revistas.uv.mx/index.php/cpue/article/view/115
Borgobello, A., Peralta, N. S. y Roselli, N. D. (2010). La función tutorial en el sistema educativo formal: Una posible clasificación de sus modalidades. Pensando Psicología, 6(10), 111-121. Recuperado de https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/418/418
Campelo, A., Hollmann, J. y Viel, P. (2009). Aportes de la tutoría a la convivencia en la escuela. Argentina: Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado de https://www.educ.ar/recursos/123196/aportes-de-la-tutoria-a-la-convivencia-en-la-escuela
Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 181-204. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015332014
Capelari, M. I. (2009). Las configuraciones del rol del tutor en la universidad argentina: Aportes para reflexionar acerca de los significados que se construyen sobre el fracaso educativo en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 49(8), 1-10. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1985
Capelari, M. I. (Setiembre de 2010). Los sistemas de tutoría en la Argentina y su impacto en las universidades: Un enfoque de la evaluación desde la perspectiva institucional. Trabajo presentado en Primer Congreso Argentino de Sistemas de Tutorías en carreras de Cs Exactas y Naturales, Cs Económicas, Informática y Afines. Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Cardozo-Ortiz, C. E. (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. Educación y Educadores, 14(2), 309-325. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n2/v14n2a05.pdf
De la Fuente, M., López, C. J., López, M. Á., Marmolejo, J. A., Montero, M. Á. y Ruiz, F. (2010). Plan de acción tutorial para los estudiantes de psicopedagogía. Granada: Universidad de Granada. Recuperado de http://calidad.ugr.es/pages/secretariados/form_apoyo_calidad/programa-de-formacion-permante/tutoriayorientacion/pats/fehm1/!
Enrique, S. J. (Septiembre de 2010). Reflexiones en torno a las tutorías en la universidad un dispositivo de pares. Ponencia presentada en el 1er. Congreso Argentino de Sistemas de Tutorías. Oberá, Misiones, Argentina.
Ezcurra, A. M. (2007). Los estudiantes de nuevo ingreso: Democratización y responsabilidad de las instituciones educativas. São Paulo: Universidad de São Paulo. Recuperado de http://www.prg.usp.br/wp-content/uploads/ana_maria_scurra_caderno_2.pdf
Ferrer, J. (2003). La acción tutorial en la Universidad. En F. F. Michavila, y J. García (Coords.), La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad (pp. 67-84). Madrid: Comunidad de Madrid, Consejería de Educación.
García, N. (2007). La función tutorial de la universidad en el actual contexto de la educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-48. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/274/27413170002/
García, R. I., Cuevas, O., Vales, J. J. y Cruz, I. R. (2012). Impacto de la tutoría presencial y virtual en el desempeño académico de alumnos universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 58(2), 1-11. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1447
González, V. (2006). El profesor tutor: Una necesidad de la universidad del siglo XXI. Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 23-36. Recuperado de http://trayectoriasinfo.uaem.mx:8080/trayectorias_info/pdf/herramientas_apoyo/El_profesor_tutor_una_necesidad_de_la%20universidad.pdf
González, J. L. (1973). Un modelo teórico de acción tutorial en la universidad. Pamplona: Eunsa.
Haya, I., Calvo, A. y Rodríguez-Hoyos, C. (2013). La dimensión personal de la tutoría universitaria. Una investigación cualitativa en la Universidad de Cantabria (España). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 98-113. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11247
Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.). México: McGraw-Hill.
Bausela, E. (2004). La función orientadora en el marco de la universidad. EduPsykhé, 3(1), 109-120. Recuperado de https://repositorio.ucjc.edu/bitstream/handle/20.500.12020/105/C00028512.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lobato, C. y Ilvento, M. C. (2013). La orientación y tutoría universitaria: Una aproximación actual. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 17-25. Recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5564/5554
Lobato, C., Del Castillo, L. y Arbizu, F. (2005). Las representaciones de la tutoría universitaria en profesores y estudiantes: Estudio de un caso. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5(2), 148-168. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.7.1.333
Martínez, P., Martínez, M. y Pérez, J. (2014). Tutoría universitaria: Entorno emergente en la universidad europea. Un estudio en la facultad de educación de la Universidad de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 111-138. doi: https://doi.org/10.6018/rie.32.1.148411
Narro, J. y Arredondo, M. (2013). La tutoría. Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 35(141), 132-151. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2013-141-la-tutoria-un-proceso-fundamental-en-la-formacion-de-los-estudiantes-universitarios.pdf
O’Delly, F. y Eisenberg, G. S. (1989). Helping students make important transitions. The school comiseher, 36, 286-292.
Oliver, J. y Álvarez, P. (2000). Orientación y transición a la enseñanza superior. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la ULL.
Rodríguez, S. (Coord.). (2004). Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Barcelona: Octaedro.
Sobrado, L. (2007). Plan de acción tutorial en los centros docentes universitarios: El rol del profesor tutor. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1) 89-107. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27413170005
Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata. Recuperado de https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf
Uría, R., Gladish, B. P., Parra, M. A., Terol, A. B., & Antomil, J. (2007). La acción tutorial en la universidad en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. XV Jornadas de ASEPUMA y III Encuentro Internacional. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/26458818_La_accion_tutorial_en_la_Universidad_en_el_marco_del_Espacio_Europeo_de_Educacion_Superior
Zabalza, M. Á. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: