Methodology to Conceive Career Projects in the Higher Education System. Experience of Implementation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-1.18

Keywords:

Methodology, relevance, curriculum, higher education

Abstract

This article aims to present a methodological proposal for conceiving degree projects in the higher education system. These projects integrate regulatory framework aspects of Ecuador and conceptual elements that consider new paradigms of knowledge. The methodology used consisted of participatory action research that began with an exploratory research design and academic dialogue led by a team of researchers. The methodology allowed establishing the relationship between the elements that integrate career projects with the use of hermeneutics as a method and the analysis of content as a technique for reviewing legal and conceptual documents published by the Ecuadorian Higher Education Council (CES). The next phase consisted of a process of orientation and accompaniment to work teams; while in the final phase, the result was the generation of this methodological proposal and the presentation of the projects for redesigning the agricultural and communication careers at the Pontifical Catholic University of Ecuador, in Ibarra (PUCE-SI). The projects were approved and are currently offered, so that the methodology is considered validated satisfactorily. This work is very useful for the academic departments of higher education institutions because, based on legal and conceptual elements, it formulates pragmatic orientations in the identification of key aspects that allow conceiving and articulating the curriculum of career projects.

Author Biographies

Luz Marina Rodríguez-Cisneros, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Licenciada en Ciencias de la Educación mención Matemáticas y Magíster en Tecnologías para la Gestión y Práctica Docente. Actualmente docente a tiempo completo en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador – Sede Ibarra (PUCE-SI) y Jefe del Departamento de Evaluación y Coordinación del Currículo en PUCE-SI desde 2012. Fue docente invitada en el programa de posgrado en la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL) desde 2015. Es asesora de proyectos de titulación para posgrado, par revisor interno de la Revista Indexada Axioma, capacitadora de la Unidad de Servicios Empresariales de la PUCE-SI y tiene publicaciones en revistas indexadas nacionales.

Amparo del Carmen Reascos-Trujillo, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Licenciada en Ciencias de la Educación especialización enseñanza de español como segunda lengua, Diplomado Superior en Pedagogía y Magíster en Pedagogía. Actualmente es docente a tiempo completo en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador – Sede Ibarra (PUCE-SI) desde 2008. Fue docente invitada en el programa de posgrado en la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL) desde 2015. Es miembro del Departamento de Evaluación y Coordinación del Currículo en PUCE-SI desde 2014 y asesora de proyectos de titulación para grado y posgrado..

José Valdemar Andrade-Cadena, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Ingeniero Agroindustrial, Diplomado Superior en Auditoría de Gestión de la Calidad y Magíster en Negocios y Administración mención Calidad y Productividad. Actualmente es docente a tiempo completo en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador – Sede Ibarra (PUCE-SI) desde 2004. Fue director de la Escuela de Ciencias Agrícolas y Ambientales de la PUCE-SI desde 2012 hasta 2016. Es asesor de proyectos de titulación para grado y posgrado; expositor en Seminarios Internacionales, par revisor interno de la Revista Indexada Axioma y tiene publicaciones en revistas indexadas nacionales.

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Published

2019-01-01

How to Cite

Methodology to Conceive Career Projects in the Higher Education System. Experience of Implementation (L. M. Rodríguez-Cisneros, A. del C. Reascos-Trujillo, & J. V. Andrade-Cadena , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.18

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Methodology to Conceive Career Projects in the Higher Education System. Experience of Implementation (L. M. Rodríguez-Cisneros, A. del C. Reascos-Trujillo, & J. V. Andrade-Cadena , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.18

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