Pobreza y educación
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.2002-3.9Abstract
this article refers to how increasing poverty and inequality are clearly expressed in the results of education, thus contributing to a growing social exclusion which goes against the basic rights of the citizens in the rural parts of Costa Rica.
The educational policies lack alternatives for these areas, nor is there any department specifically in charge of rural education. In addition, study plans for professionals should be oriented toward achievement within this reality.
References
Aguilar, M. y Monge, M. (2000). Hacia una pedagogía rural. División de
Educación Rural, CIDE, Universidad Nacional. Primera reimpresión. San José, Costa Rica: Imprenta Segura Hnos.
Aguilar, M. y otros (2000). Educación rural: un acercamiento pedagógico. Centro de Investigación y Docencia en Educación. División de Educación Rural. Universidad de Utrecht. Proyecto Fortalecimiento de las Escuelas Rurales de Costa Rica y América Central. San José, Costa Rica: Imprenta Segura Hnos .
Berry, A. (1999). "Las causas de la pobreza rural en América Latina y políticas para reducirla con referencia especial al Paraguay". Revista Paraguaya de Sociología. Centro paraguayo de estudios sociológicos. Aiío 36, Nº 106, set./dic., Asunción.
Céspedes. V. y Jiménez. R. ( 1995). La pobreza en Costa Rica. San José, Costa Rica.
Delors, J. ( 1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el s. XXI. México: UNESCO.
Espinoza, M. Ooijens, J. y Tampe, A. (2000). Educación para el trabajo en áreas rurales de bajos ingresos: una estrategia viable de educación no formal. OIT, CINTERFOR, Montevideo, Uruguay: CINTERFOR.
Grynspan, R. (1997). La pobreza en América Latina y estrategias para
superarla. Debate Contemporáneo.
Herrero, F. ( 1992). "Ajuste y pobreza rural en la década de los ochenta: el caso de Costa Rica". Trejos, R. (editor) Ajuste macroeconómico en América latina. Programa l. Análisis y planificación de La política agraria. San José, Costa Rica: IICA.
IICA (1999). Nueva ruralidad. El desarrollo rural sostenible en el marco de una nueva Lectura de la ruralidad. Dirección de Desarrollo Rural·Sostenible. San José, Costa Rica.
Klisksberg, B. (2000). "América Latina: una región en riesgo. Pobreza,
inequidad e institucionalidad social". Revista Economía y Sociedad. Vol. 40 Nº 14, set./dic. Heredia: Universidad N acional.
Korzeniewicz, R. y Smith, W. (2000). "Pobreza, desigualdad y crecimiento en América Latina: en búsqueda del camino superior a la globalización". Desarrollo económico, Vol. 40 Nº 159, octubre/diciembre.
Ministerio de Educación Pública (1999). Deserción imra-anual en el sistema educativo. División de Planeamiento y Desarrollo Educativo. Departamento de Estadística. San José: MEP.
OEI (1995). "La educación como factor de desarrollo". V Conferencia Iberoamericana de Educación. Buenos Aires.
Pérez, L. y Pichardo, A. (1994). Pobreza en el istmo centroamericano:
perspectiva de las mujeres. Tomo II. PNUD. San José: PNUD.
Pomareda, C. (1997). "Lo rural: una visión optimista". Desarrollo rural
sostenible en Costa Rica: Avances y perspectivas. San José, Costa Rica: Editorial Porvenir.
Proyecto Estado de la Nación (l 997). Informe Estado de la nación en Desarrollo Humano Sostenible. Cuarto Informe. San José, Costa Rica.
Proyecto Estado de la Nación ( 1999). Estado de la Región en Desarrollo Humano Sostenible. Primer Informe. San José, Costa Rica.
Renzi, M. y Kruijt, D. ( 1997). Los nuevos pobres. San José Costa Rica:
FLACSO.
Rivero, J. (1999). "Educación y pobreza: políticas, estrategias y desafíos". Revista Paraguaya de Sociologfa. Centro paraguayo de estudios sociológicos. Año 36. Nº 106, set./dic., Asunción.
Román, I. ( 1997) "Tendencias de cambio social en el proceso de modernización agrícola costarricense ( 1980-1996)". Revista Perspectivas Rurales. Heredia. Universidad Nacional.
Sojo, C. ( 1997). Los de en medio. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, San José, Costa Rica: FLACSO.
Trejos, R. (1992). Ajuste macroeconómico y pobreza rural en América Latina. San José, Costa Rica: IICA.
UNESCO (1994). "Educación para todos: una visión amplia". Conferencia Mundial sobre Educación para Todos. Jomtien, Tailandia: UNESCO .
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: