Moral Dilemmas for Rural Contexts: Construction and Validation in a Colombian Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-2.5Keywords:
Dilemma, morale, judgment, rural contexts, secondary school.Abstract
This paper is the result of a research project aimed at constructing and validating moral dilemmas for students of rural contexts. In the first phase the teacher compiled moral situations of interest to her students. During the second phase, the researchers designed dilemmas responding to predetermined criteria, and in the third phase the teacher presented 9 dilemmas to her class. The group analyzed the information in videos, students’ posters and worksheets, the teacher’s daily activity report, and the researchers’ observation log. Fifteen moral dilemmas resulted at the end, from which nine were put into practice, and of those six were validated. The remaining three dilemmas that were not validated could be polished thanks to the learning experience gained by the research team in relation to creating dilemmas, the students’ performance at facing dilemmas and the teacher´s role in the development of dilemmas in class. This opens a new panorama full of different research problems related to moral dilemmas.
References
Arias, A. (2010). La construcción de la ciudadanía: Un trabajo de la escuela, la sociedad y la familia. San Gil: Fundación Universitaria de San Gil.
Ascuy, L., Nápoles, E., Infantes, L., Rivero, M. y Ramírez, R. (enero-abril, 2004). Algunas consideraciones teóricas acerca de la enseñanza problémica. Humanidades Médicas, 4(10). Recuperado de http://www.bvs.sld.cu/revistas/revistahm/numeros/2004/n10/art/catedra.htm
Camps, A. (2003). Texto, proceso, contexto, actividad discursiva: Puntos de vista diversos sobre la actividad de aprender y de enseñar a escribir. En A. Camps (Comp.) Secuencias didácticas para aprender a escribir (2a reimp., pp. 13-32). Barcelona: Graó.
Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.
Castro, C. y Segura, Y. (2012). La argumentación interaccional en los procesos de mediación y resolución de conflictos. En R. Pinilla y Y. Gutiérrez (Comps.). La oralidad en contextos diversos: Aportes investigativos para su discusión y comprensión (pp. 473-481). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Chaux, E., Bustamante, A., Castellanos M., Jiménez, M., Nieto, A. M., Rodríguez G. I., Velásquez, A. M. (junio, 2008). Aulas en paz: 2. Estrategias pedagógicas. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1(2), 124-145. Recuperado de http://www.uruguayeduca.edu.uy/Userfiles/P0001/File/aulas%20en%20paz%20y%20estrategias.pdf
Cortina, A. (1997). El mundo de los valores. “Ética mínima” y educación. Bogotá: El Búho.
Cortina, A. (2009). Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en elsiglo XXI. Oviedo: Ediciones Nobel.
Domínguez, M. J. (2011). Acompañémonos en el camino de nuestra educación como personas. Vivencias pedagógicas de una maestra feliz. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
Donoso, M. A. (2012). Gestión de la convivencia y solución de conflictos en centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 59(2), 1-14. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/4024Aird.pdf
Fernández, M. y Hachén, R. (s. f.). De la enseñanza de la argumentación a la argumentación como enseñanza. La instancia de corrección. En Simposio de la Cátedra Unesco: Enseñanza de la argumentación (pp. 1341-1352). Recuperado de http://ww2.filo.uba.ar/contenidos/investigacion/institutos/linguistica/pdf/laargumentacion/simposio_unesco.pdf
Flórez, R. (1998). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: MacGraw-Hill.
Goodnow, J. (2001). Desarrollo moral: Cuestiones y enfoques. En W. Van Haaften, T Wreen y A. Tellings (Comp.), Sensibilidades morales y educación (Vol. I, pp. 77-102). Barcelona: Gedisa.
Jaramillo, R. y Bermúdez, Á. (s. f.). El dilema moral. Eje central de una estrategia pedagógica. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/articles-58618_marco_referencia.pdf
Kohlberg, L. (1992). Estadios morales: Una formulación actualizada y respuesta a los críticos. Madrid: Desclée de Brouwer.
López, A. (2004). La lectura en voz alta como elemento importante en la formación de lectores. En M. Rincón y B. Peña (Eds.), Memorias del 6° Congreso Nacional de Lectura para construir nación (pp. 125-136). Bogotá: Fundalectura.
Mejía, J. F. ( 2004). Estrategia institucionales. En E. Chaux, J. Lleras y A. M. Velásquez (Comps), Competencias ciudadanas: De los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas (pp. 83-91). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional y Ediciones Uniandes. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-75077_archivo.pdf
Mejía, J. F. y Rodríguez, G. I. (2004). Dilemas morales (Cap. 2). En E. Chaux, J. Lleras y A. M. Velásquez (Comps.), Competencias ciudadanas: De los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas (pp. 41-51). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional y Ediciones Uniandes. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-75077_archivo.pdf
Realpe, S. (julio-setiembre, 2001). Dilemas morales. Estudios gerenciales, 80. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/60/58
Savater, F. (2003). El valor de elegir. Barcelona: Ariel.
Savater, F. (2008). Ética para Amador (17ª ed.). Barcelona: Ariel.
Valencia, A. (2006). Ética de la discusión. En Colombia la alegría de pensar (2ª ed., pp. 67-73). Bogotá: Universidad Autónoma de Colombia y Número Ediciones.
Weston, A. (2005). Las claves de la argumentación (10ª ed.). Barcelona: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: