Reflexiones en torno a la sistematización de la práctica pedagógica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.1Abstract
This article brings together a series of reflections and experiences that the author has constructed for several years around the sistematization of pedagogy practices. This is important for considering that improving pedagogy requires rebuilding the work that has been done in diverse contexts of teaching and learning. That sitematization operates by means of diverse types of notes according to Shagoury y Miller (1993). Because the facts included in those notes allow us to think about our actions. This process allows researchers to contribute new elements to daily activities, as well as to adapt them much better to the needs and interests of the students and their context.
References
Crispin, María Luisa y Marván, Leticia (1999). El portafolio como herramienta para mejorar la docencia. En: ¿Hacia una nueva cultura de evaluación de los académicos? . México: Universidad Nacional Autónoma de México. Coordinación de Humanidades. Centro de Estudios sobre la Universidad. pp.184-202
Dobles, María Cecilia y colaboradoras (1996). Investigación en educación. Procesos. Interacciones. Construcciones. San José: EUNED. p. 223.
Femández, Miguel (1995). La profesionalización del docente. Perfeccionamiento.
Investigación en el aula. Análisis de la práctica. Madrid: Siglo XXI. p. 243.
Morgan, María de la Luz y colaboradores (1988). La sistematización de la
práctica. Cinco experiencias con sectores populares. Buenos Aires: Argentina. Hvmanitas/Centro Latinoamericano de Trabajo Social.
Rosario, Víctor Manuel (2000). El método para transformar la práctica docente. Fundamentos para la construcción de propuestas para innovar la práctica. México: Universidad de Guadalajara. p. 108.
Sánchez, Marta Eugenia (2000). Una nueva mirada a los procesos de lectura y escritura. Tesis para optar por el Grado de Doctora en Educación. Universidad Estatal a Distancia. Sistema de Estudios de Posgrado. San José. p. 284.
Sánchez, Marta Eugenia, Flores, Luz Ernilia y Céspedes, Edgar (2001).
Sugerencias metodológicas para la sistematización de las experiencias de alfabetización. Heredia: Universidad Nacional. Organización Internacional para las Migraciones. USAID. Ministerio de Educación Pública. Mimeografiado.
Sánchez, Marta Eugenia, Flores, Luz Ernilia y Céspedes, Edgar (2001).
Sistematización de una experiencia de capacitación: aprendiendo desde la práctica pedagógica. Heredia: Universidad Nacional. Organización Internacional para las Migraciones. USAID. Ministerio de Educación Pública. p. 200.
Shagoury Hubbard, Ruth y Miller Power, Brenda (1993). The Art of
Classroom Inquiry. A hanbookfor teachers-researchers. New Hampshire. U.S.A.: Heinemann. p. 171.
Taylor, S.J. y Bodgan, R. (1996) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, S.A. p. 343.
Wittrock, Merlin (1989). La investigación de la enseñanza, II. Métodos
cualitativos y de observación. Madrid: Paidós-M.E.C. p. 431.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: