The Concept of Connection as an Enhancer of the Professional Training of the Engineer: Experiences at Universidad Autónoma De Nuevo León
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-2.11Keywords:
Linking, professional training, engineering studentAbstract
The connection between the university and the environment is a constantly updated topic. In the case of the engineering is necessary for the achievement of adequate training. The main objective of this study is to assess the possibilities of linking engineering schools and faculties to train professionals who adapt and, at the same time, contribute to transform their environment ethically and responsibly. A non-experimental descriptive design was used to identify those gaps that need to be filled from a theoretical perspective as a basis for the practical actions described. The participants were students of last semesters of 11 engineering careers. The limited presence of the integral approach of that connection is critically analyzed in the consulted sources. From this point, a series of principles for the connection with the environment were determined. A conclusive result of the first phase of the research is presented. This result describes linking actions oriented to the professional development of the students, whose results will be measured in a next stage. These proposals constitute a reference from its conception, functions, and purposes: the conditions, forms, and methods must be adapted to the context. It is concluded that the link between the university and the environment lacks an integral approach and systematization, and constant innovation. It is also concluded that, in the faculties, there are multiple possibilities for the innovation of new avenues for the professional training of the engineer.
References
Alcántar, V. M. y Arcos, J. L. (2009). La vinculación como factor de imagen y posicionamiento de la Universidad Autónoma de Baja California, México, en su entorno social y productivo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(1), 1-20. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/227/383
Asociación Iberoamericana de Instituciones de Enseñanza de la Ingeniería (ASIBEI). (2015). ASIBEI Boletín. Recuperado de http://asibei.net/boletines/2015/agosto/
Asociación Iberoamericana de Instituciones de Enseñanza de la Ingeniería (ASIBEI). (2016). ASIBEI Boletín. Recuperado de http://asibei.net/boletines/2016/noviembre/
Bautista, E. G. (2014). La importancia de la vinculación universidad-empresa-gobierno en México. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 5(9), 107-127. Recuperado de https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/issue/view/1
Cámara-Zapata, J. M. (2016). Formación en ingeniería en España. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 5, 112-123. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1585/1321
Campos, G. y Sánchez, G. (2005). La vinculación universitaria: Ese oscuro objeto del deseo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2), 1-13. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/134
Cantú-Martínez, P. C. (2013). Las instituciones de educación superior y la responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare, 17(3), 41-55. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194128798004
Capote, G. E., Rizo, N. y Bravo, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Universidad y Sociedad, 8(1), 21-28. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus03116.pdf
Castillo, J. A. (2016). La gestión de la vinculación en las facultades de ingeniería como vía para la formación de un ingeniero transformador de su entorno (Trabajo presentado para el ingreso a la Academia Mexicana de ingeniería). Recuperado de https://es.slideshare.net/AcademiaDeIngenieriaMx/la-gestin-de-la-vinculacin-en-las-facultades-de-ingeniera-como-va-para-la-formacin-de-un-ingeniero-transformador-de-su-entorno
Castillo, J. A., Reynoso, M., Álvarez, N. y Torres, A. (2013). La vinculación y la formación integral del estudiante de ingeniería. México: Pearson.
Centro de Investigación para el Desarrollo (CIDAC). (2014). Encuesta de competencias profesionales ¿Qué buscan –y no encuentran– las empresas en los profesionistas jóvenes? México: Autor. Recuperado de http://cidac.org/esp/uploads/1/encuesta_competencias_profesionales_270214.pdf
D’Este, P., Castro, E y Molas-Gallart, J. (2014). Documento de base para un “Manual de indicadores de vinculación de la universidad con el entorno socioeconómico” (Manual de Valencia). Valencia: CSIC-UPV, Instituto de Gestión de la Innovación y del Conocimiento. Recuperado de http://hdl.handle.net/10261/132865
Fernández, J. A. (2001). Elementos que consolidan el concepto de profesión. Notas para su reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(2), 23-39. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/40
García-Anciera, C., Castillo-Elizondo, J. A. y Salinas-Reyna, I. M. (2016). Seguimiento al servicio social del estudiantado de ingeniería a través de la plataforma Nexus. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-23. doi: https://doi.org/10.15359/ree.20-2.15
García, C., Carreón, J. y Hernández, J. (2014). La formación profesional de capital humano en la civilización del cambio climático. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 10(1), 107-125. Recuperado de http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/201/189
García J. (2004). Estudios descriptivos. Nure Investigación, 7, 1-3. Recuperado de http//www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/180
Gutiérrez, N. G. (2004). La vinculación en el ámbito científico-tecnológico de México: Instituciones de educación superior en interacción con distintos actores. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(2), 47-94. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27034204
Herrera, J. L. (2006). La formación de los profesionales universitarios en las empresas en el contexto dubano. Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(4), 1-18. Recuperado de http://revista.iered.org/actual/pdf/jlherrera.pdf
Ibarra-Colado, E. (2008). Regulación social de la ‘triple hélice’ en América Latina: Diálogos en busca de un proyecto distinto. Reseña del libro La vinculación universidad-empresa: miradas críticas desde la universidad pública, por S.
Llomovatte (Dir.). Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(36), 319-327. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003616
Jiménez-Montecinos, A. (2016). Relaciones universidad-empresa: Hacia una productividad basada en innovación. Revista Gestión y Tendencias, 1(2), 7-10. doi: https://doi.org/10.11565/gesten.v2i1.11
Kindelán, M. P. y Martín A. M. (2008). Ingenieros del siglo XXI: Importancia de la comunicación y de la formación estratégica en la doble esfera educativa y profesional del ingeniero. Arbor, Ciencia, Pensamiento y Cultura, 184(732) 731-742. Recuperado de https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i732.218
López, J. (2014). Modelos interpretativos de la relación estado-empresa-universidad. Clío América, 8(15), 111-122. doi: https://doi.org/10.21676/23897848.833
López-Parada, C E. y Martínez-Dajui, E. (2014). Esquema de vinculación de las universidades tecnológicas del Estado de puebla en la formación de estudiantes. Ra Ximhai, 10(3), 1-13. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/461/46131111001.pdf
Pacheco, T. (2012). La formación profesional: Práctica institucionalizada, estrategia escolarizada y proyecto educativo en permanente evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 1-10. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1304
Palma, C. A. (2012). Nuevos retos para el ingeniero en el siglo XXI. Revista Ingeniería e Innovación, 4, 61-65. Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/1973/1/4-nuevos-retos-para-el-ingeniero-en-el-siglo-xxi.pdf
Pérez, A. (2016). Razones que motivan la vinculación de la universidad con la empresa: Análisis comparativo México y Argentina. Revista RAITES, 2(4), 10-28. Recuperado de http://www.itc.mx/ojs/index.php/raites/article/view/517/646
Pertuz, R. (2014). Modelo de estructura organizacional para los institutos universitarios, vinculante con la realidad socioeconómica venezolana. Revista Electrónica Educare, 18(1), 97-117. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5565/5398
Sarabia-Altamirano, G. (2016). La vinculación universidad-empresa y sus canales de interacción desde la perspectiva de la academia, de la empresa y de las políticas públicas. CienciaUAT, 10(2), 13-22. Recuperado de https://doi.org/10.29059/cienciauat.v10i2.741
Soto, R., Castaños, H., García, O., Parra, P., Espinosa, J. y Vázquez, J. L. (2007). Vinculación universidad-empresa-estado en la realidad actual de la industria farmacéutica mexicana. Edusfarm, revista d’educació superior en Farmàcia, 2, 1-27. Recuperado de http://www.publicacions.ub.edu/revistes/edusfarm2/documentos/125.pdf
Valera, R. (2010). El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: El desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civiliza. Ciencias Sociales y Humanas, 10(18), 117-133. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100220339010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: