Analysis of Burnout Syndrome in Teachers of Preschool, Middle School and High School for Prevention and Treatment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-2.17

Keywords:

teaching, burnout, conditions of teacher employment, burnout scale of the CBP-R questionnaire, teacher situation

Abstract

This article presents the results of a research project based on various aspects of the burnout syndrome and its incidence in teachers of preschool, middle school, and high school from Seville province (Spain). The main goal of the study is to analyze the level of burnout that teachers experience both at a general level and when considering different variables according to age, experience, type of educational center and educational stage. A quantitative methodology was implemented, and the study sample was composed of 1890 teachers, to whom the CBP-R Burnout scale questionnaire was applied. Sierra’s (1987) criteria were used to select the sample; a high-reliability index close to +/- 2% margin of error was obtained. For the data analysis and the treatment of the obtained results, variables such as emotional exhaustion, depersonalization and lack of realization were taken into consideration, as well as variables according to age, experience, type of educational center and educational level. Among the main findings, we highlight that 11.6% of teachers surveyed have a high level of general burnout. In terms of emotional exhaustion, 74% of them obtained a score within the burnout average level, and especially highlighted the emotional cost of the education profession and the harshness of the post-holiday syndrome. About the depersonalization, 83% also obtained a score within the average level; everything seems to indicate that the teachers surveyed suffer from an extraordinary form of stress at their jobs. At last, in terms of the lack of realization in their profession, 86.2% of the teachers surveyed obtained an average burnout level; we can appreciate that there is a high satisfaction doing their jobs and with their professional vocation too.

Author Biographies

José Alberto Gallardo-López, Universidad Pablo de Olavide

Participante en diversos proyectos de investigación de ámbito nacional e internacional. Conferenciante en cursos, congresos y seminarios científicos nacionales e internacionales. Autor de diversos libros, comunicaciones y artículos relacionados con la pedagogía social, educación e intervención socioeducativa, inteligencia y educación emocional, coeducación, atención educativa a la diversidad funcional, nuevas tecnologías aplicadas a la educación y educación de adultos.

Fernando López-Noguero, Universidad Pablo de Olavide

Doctor "Honoris Causa" por la UNAN-Managua (Nicaragua), cuenta con una trayectoria de más de veinte años en investigación y formación en ámbitos relacionados con la Pedagogía Social, la Animación Sociocultural, la Intervención Sociocomunitaria, la Educación para la Salud, la formación/capacitación de agentes de cambio social, la innovación docente, la formación del profesorado, etc. Gran conocedor de la realidad latinoamericana, ha desarrollado, en repetidas ocasiones, su labor docente e investigadora en países tales como Perú, Nicaragua, México, Chile, Argentina, Costa Rica o Colombia.

Pedro Gallardo-Vázquez, Universidad de Sevilla

Profesor-Tutor en el Máster en Educación Social y Animación Sociocultural de la Universidad de Sevilla. Profesor de Enseñanza Secundaria en el I.E.S. público San Jerónimo de Sevilla. Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación. Director del Curso de Experto de la Universidad de Sevilla: Educar las Emociones: Inteligencia Emocional, Habilidades Sociales y Mediación.

References

Bilge, F. (2006). Examining the burnout of academics in relation to job satisfaction and other factors. Social Behavior and Personality, 34(9), 1151-1160. doi: https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.9.1151

Botella, L. L., Longás, J. y Gómez, A. M. (2007). La construcción social del burnout en la profesión docente. Aloma, 21, 271-296. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/89978/115137

Boyd, B. J. y Schneider N. (2014). Perceptions of the work environment and burnout in Canadian child care providers. Journal of Research in Childhood Education, Association for Childhood Education International, 11(2), 171-180. doi: https://doi.org/10.1080/02568549709594704

Cárdenas, M., Méndez, L. M. y González, M. T. (2014). Desempeño, estrés, burnout y variables personales de los docentes universitarios. Educere, 18(60), 289-302. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35631743009

Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. y Durán, A. (2003). Inteligencia emocional y burnout en profesores. Encuentros en Psicología Social, 1, 260-265. Recuperado de http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/PDF5burnout_en_profesores.pdf

Fidalgo, M. (2005). NTP 705: Síndrome de estar quemado por el trabajo o “burnout” (II): Consecuencias, evaluación y prevención. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales e Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/701a750/ntp_705.pdf

Freudenberger, H. J. (1974). Staff burn-out. The Journal of Social Issues, 30(1), 159-165. doi: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x

Fuertes, C., Aranda, G. y Arroyo, M. P. (2016). Comunicación y mindfulness como prevención del burnout. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 39(2), 331-333. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/asisna/v39n2/20_cartas5.pdf

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. Fourth edition (11.0 update). Boston: Allyn & Bacon. Recuperado de https://wps.ablongman.com/wps/media/objects/385/394732/george4answers.pdf

Gil, P. R. (2001). El síndrome de quemarse por el trabajo (síndrome de burnout): Aproximaciones teóricas para su explicación y recomendaciones para la intervención. Revista PsicologiaCientífica.com, 3(5), 1-5. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Pedro_Gil-Monte/publication/242114408_El_sindrome_de_quemarse_por_el_trabajo_sindrome_de_burnout_aproximaciones_teoricas_para_su_explicacion_y_recomendaciones_para_la_intervencion/links/0deec534528db5d80e000000.pdf

Gil, P. R. (2003). El síndrome de quemarse por el trabajo (síndrome de Burnout) en profesionales de enfermería. Revista Eletrônica InterAção Psy, 1(1), 19-33.

Góngora, F., Pérez, M. L. y Torres, M. R. (2016). Síndrome de burnout y enfermería: Diagnóstico y prevención. En F. R. Jiménez (Dir.) y F. J. López (Ed.), Gestión pública de la salud (pp. 121-126). Madrid: Asociación Cultural y Científica Iberoamericana.

Gutiérrez, M., Atienza, M. y García-Moya, R. (2015). Técnicas de apoyo psicológico y social en situaciones de crisis. Madrid: Paraninfo.

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía. (2016). Sistema de información multiterritorial de Andalucía (SIMA). Sevilla: Autor. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/iea/consultasActividad.jsp?CodOper=104&sub=38120

Kroupis, I., Koustessis, T., Kouli, O., Tzetzis, G., Derri, V. y Mavrommatis, G. (2017). Job satisfaction and burnout among Greek P.E. teachers. A comparison of educational sectors, level and gender. Cultura, ciencia y deporte. Revista de ciencias de la actividad física y del deporte de la Universidad Católica de San Antonio, 12(34), 5-14. doi: https://doi.org/10.12800/ccd.v12i34.827

Langher, V., Caputo, A y Ricci, M. E. (2017). The potential role of perceived support for reduction of special education teachers’ burnout. International Journal of Educational Psychology, 6(2), 120-147. doi: https://doi.org/10.17583/ijep.2017.2126

Ledesma, C. A. (2015). Síndrome de burnout en el personal asistencial de la Clínica del Hospital Hermilio Valdizán (Tesis doctoral). Universidad Ricardo Palma, Perú. Recuperado de http://cybertesis.urp.edu.pe/bitstream/urp/580/1/ledesma_ca.pdf

López-Noguero, F. (2008). Hacia un espacio europeo de aprendizaje para toda la vida. Evolución y desarrollo de la educación permanente en la Unión Europea. Pedagogía social. Revista Interuniversitaria, 15, 123-135. doi: https://doi.org/10.7179/PSRI_2008.15.10

López-Noguero, F. (2015). Los nuevos retos de la investigación en educación para la salud. En J. A. Morón. (Eds), Investigar e intervenir en educación para la salud (pp. 31-44). Madrid: Narcea.

Mameli, C y Molinari, L. (2017). Teaching interactive practices and burnout. A study on Italian teachers. European journal of psychology of education, 32(2), 219-234. Doi: https://doi.org/10.1007/s10212-016-0291-z

Manassero, M. A., Vázquez, Á., Ferrer, V. A., Fornés, J. y Fernández, M. (2003). Estrés y burnout en la enseñanza. Palma de Mallorca: Edicions UIB.

Moraes, R., Camargo, J., Welter, M. M. y Guisso. L. (2010). Saúde docente, condições e carga de trabalho. Revista Electrónica de Investigación y Docencia. 4, 147-160. Recuperado de http://www.ujaen.es/revista/reid/revista/n4/REID4art8.pdf

Moreno, B., Garrosa, E. y González, J. L. (2000). La evaluación del estrés y el burnout del profesorado: El CBP-R. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 16(2), 151-171.

Pena, M. y Extremera, N. (2012). Inteligencia emocional percibida en el profesorado de primaria y su relación con los niveles de burnout e ilusión por el trabajo. Revista de Educación, 359, 604-627. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Natalio_Extremera/publication/312463196_Inteligencia_emocional_percibida_en_profesorado_de_primaria_y_su_relacion_con_los_niveles_de_burnout_e_ilusion_por_el_trabajo_engagement/links/5a7820a00f7e9b41dbd26907/Inteligencia-emocional-percibida-en-profesorado-de-primaria-y-su-relacion-con-los-niveles-de-burnout-e-ilusion-por-el-trabajo-engagement.pdf

Pines A. y Aronson, E. (1998). Career burnout: Causes and cures. New York, NY: Free Press.

Prieto, M. (2011). Estrés y ansiedad en profesores. Crítica, 61(974), 42-45. Recuperado de http://www.revista-critica.com/administrator/components/com_avzrevistas/pdfs/e80b23dbdecd08c1871d57a0507c0554-974-Emociones-que-nos-rompen-ansiedad-y-depresi--n---jul.ago.2011.pdf

Rodríguez, J. M. y Fernández, M. J. (2012). El síndrome de burnout en el profesorado de secundaria y su relación con variables personales y profesionales. Revista Española de Pedagogía, 70(252), 259-277. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2012/12/252-07.pdf

Rodríguez, J. M y Fernández, M. J. (2017). The effect of interpersonal relationships on burnout syndrome in Secondary Education teachers. Psicothema, 29(3), 370-377.

Shami, R., Tare, M y Taran, H. (2017). Identifying the relationship among teacher’s mental health and emotional intelligence and their burnout. Independent Journal of Management & Production, 8(1), 124-143. doi: https://doi.org/10.14807/ijmp.v8i1.513

Sierra, R. (1987). Técnicas de investigación social. Madrid: Paraninfo.

Solera, E., Gutiérrez, S. y Palacios-Ceña, D. (2017). Evaluación psicológica del síndrome de burnout en profesores de educación primaria en la comunidad de Madrid: comparación entre centros públicos y concertados. Universitas Psychologica, 16(3). 1-9. doi: ttps://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-3.epsb

Zamora-Díaz, W.-J., Cobos-Sanchiz, D. y López-Noguero, F. (2017). Condiciones sociales y salud laboral del profesorado nicaragüense de secundaria. Revista de Pedagogía, 38(103), 192-208. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/659/65954978010.pdf

Zamora-Díaz, W. J., López-Noguero, F. y Cobos-Sanchiz, D. (2016). Realidades del empleo docente en Nicaragua. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 191-205. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1127/1456

Published

2019-04-03

How to Cite

Analysis of Burnout Syndrome in Teachers of Preschool, Middle School and High School for Prevention and Treatment (J. A. Gallardo-López, F. López-Noguero, & P. Gallardo-Vázquez , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.17

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Analysis of Burnout Syndrome in Teachers of Preschool, Middle School and High School for Prevention and Treatment (J. A. Gallardo-López, F. López-Noguero, & P. Gallardo-Vázquez , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.17

Comentarios (ver términos de uso)