Learning to communicate science increases students’ motivation. “The Scientific Conference”, a didactic proposal in Secondary Education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-2.6

Keywords:

Secondary education, Motivation towards science learning, Science communication, Competence development, Scientific attitudes

Abstract

In this paper, we describe the “Scientific conference,” a didactic proposal consisting in organizing a scientific congress by secondary school students. The students work in a research project about topics that delve into some contents of the official curriculum with the purpose of communicating the results of this project the day of the celebration of the congress. This proposal will allow the development of several competences at the same time, in particular, the linguistic competence. The purpose of this study is to analyze if participation in this experience increases students’ intrinsic motivation towards Physics and Chemistry subjects. The “Scientific conference” has been put into practice with a group of students of 4th ESO at a public secondary school in Getafe (Madrid). It was a quantitative-approach study, by means of a pretest-posttest design with one experimental group. An instrument that enables gathering data related to students’ intrinsic motivation towards Physics and Chemistry subjects has been used. The results of the study showed that the didactic proposal improved students’ levels of intrinsic motivation and, in particular, their levels of interest and enjoyment of the subject. These results point out that this kind of proposal can be a good starting point for the improvement of students’ motivation towards science learning.

Author Biographies

Adrián Gollerizo-Fernández, Universidad Autónoma de Madri

Adrián Gollerizo es graduado en Física por la Universidad Autónoma de Madrid, donde también realizó el Máster Universitario en Formación de Profesorado de Educación Secundaria y Bachillerato. Actualmente, es estudiante del Programa de Doctorado en Educación de la misma universidad. La línea de investigación en la que trabaja es Didáctica de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas para el Cambio Educativo y la Justicia Social.

María Clemente-Gallardo, Universidad Autónoma de Madrid

La Dra. María R. Clemente es licenciada en Ciencias (Químicas, especialidad Orgánica) por la Universidad de Zaragoza (1999). Se doctoró en 2006 dentro del programa de doctorado del Departamento de Bioquímica y Biología Molecular de esta universidad. Tras varias estancias postdoctorales, en 2010 se incorpora como profesora al Dpto. de Didácticas Específicas de la Facultad de Formación de Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid.

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Published

2019-03-19

How to Cite

Learning to communicate science increases students’ motivation. “The Scientific Conference”, a didactic proposal in Secondary Education. (A. Gollerizo-Fernández & M. Clemente-Gallardo , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Learning to communicate science increases students’ motivation. “The Scientific Conference”, a didactic proposal in Secondary Education. (A. Gollerizo-Fernández & M. Clemente-Gallardo , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.6

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