Use of Role Playing With Video Recording to Develop Interviewing Skills in Students of Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.2

Keywords:

Role play, pedagogical innovation, skill, learning, interview

Abstract

The research is a teaching innovation experience through a simulation strategy, role play, little used in university teaching. The purpose was to verify if role play with video recording is an effective strategy for acquiring interviewing skills, and explore if it helps the development of meaningful learning in students. The method considered a mixed type investigation and a pre-experimental design of a single measurement at the end. The pedagogical intervention was conducted in the Work Psychology course for four months. The main strategy used was role-playing. Thirteen students participated; they were enrolled in this course. After the intervention, to estimate the impact of the experience, an evaluation was made through three instruments: a meaningful learning scale from Guirao-Goris et al. (2007), a questionnaire of didactic innovation from Bartlett y Morrow (2001), and a rubric to evaluate the achievement of the skill. Data were descriptively analyzed. The results show a favorable assessment from the students towards the strategy used to achieve effective learning, perception from the students of significant learning achievement, and an evaluation from the professor endorsing the achievement of learning the interviewing skill.

Author Biographies

Ximena Suárez-Cretton, Universidad Arturo Prat

Académica de la Universidad Arturo Prat.

Nelson Castro-Méndez, Universidad Arturo Prat

Académico de la Universidad Arturo Prat.

Carmen Gloria Muñoz-Vilches, Universidad Arturo Prat

Académica de la Universidad Arturo Prat.

References

Bartlett, M. G. y Morrow, K. A. (2001). Method for assessing course knowledge in a large classroom environment: An improved version of the minute paper. American Journal of Pharmaceutical Education, 65, 264-267. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.623.3680&rep=rep1&type=pdf

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Marty, M, Siufi, G. y Wagenaar, R. (Eds.). (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe final –Proyecto Tuning– América Latina 2004-2007. Universidad de Deusto. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf

Consejo Nacional de Educación (CNED). (2017). Índices tendencias educación superior 2017. https://www.cned.cl/sites/default/files/tendencias_matricula_pregrado_2017.pdf

Contreras Gelves, G., García Torres, R. y Ramírez Montoya, M. S. (2010). Uso de simuladores como recurso digital para la transferencia de conocimiento. Apertura, 2(1), 1-47. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/22/33

de Miguel, M. (dir.) (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metológico en el espacio europeo de educación superior. Servicio de Publicaciones de la Universidad. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf

DeNeve, K. M. y Heppner, M. J. (1997). Role play simulations: The assessment of an active learning technique and comparisons with traditional lectures. Innovative Higher Education, 21(3), 231-246. https://doi.org/10.1007/BF01243718

Freiberg Hoffman, A. y Fernández Liporace, M. M. (2016). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios argentinos según el R-SPQ-2F: Análisis de sus propiedades psicométricas. Revista Colombiana de Psicología, 25(2), 307-329. https://doi.org/10.15446/rcp.v25n2.51874

Gaete-Quezada, R. A. (2011). El juego de roles como estrategia de evaluación de aprendizajes universitarios. Educación y Educadores, 14(2), 289-307. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83421404005

García-Barrera A. (2015). Importancia de la competencia argumentativa en el ámbito educativo: Una propuesta para su enseñanza a través del role playing online. Revista de Educación a Distancia, 45, 1-20. https://doi.org/10.6018/red/45/alba

Gisbert, M., Cela-Ranilla J. M. e Isus, S. (2010). Las simulaciones en entornos tic como herramienta para la formación en competencias transversales de los estudiantes universitarios. TESI Teoría de la educación y cultura de la Sociedad de la Información, 11(1), 352-370. http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/6309/6322

Grande de Prado, M. y Abella, V. (2010). Los juegos de rol en el aula. TESI Teoría de la educación y cultura de la Sociedad de la Información, 11(3), 56-84. http://www.redalyc.org/pdf/2010/201021093004.pdf

Guirao-Goris, S. J. A., Ferrer, E. y Olmedo, A. (2007). Escala par la medición de aprendizaje significativo en alumnos de enfermería [Cartel] Escola Universitària d’Infermeria, Universidad de Valencia. 10.13140/RG.2.1.4426.7040

Krain, M. y Lantis, J. S. (2006). Building knowledge? Evaluating the effectiveness of the global problems summit simulation. International Studies Perspective Journal, 7(4), 395-407. https://doi.org/10.1111/j.1528-3585.2006.00261.x

Moreira, M. A. (2000). Aprendizaje significativo: Teoría y práctica. Aprendizaje Visor.

Ormazábal, V., Almuna, F., Hernández, L. y Zuñiga, F. (2019). Juego de roles como método de enseñanza de farmacología para estudiantes de la carrera de enfermería. Educación Médica, 20(4), 206-212 https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.07.001

Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Revista Sophia. Colección de filosofía de la educación, 19, 93-110. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Petrizan-Aleman, O. (2016). Juego de rol aplicado a la enseñanza de “Mercado de trabajo” en Economía de 1º de Bachillerato (Tesis de maestría). Universidad Internacional de la Rioja, Pamplona, Navarra. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3946

Porter, A. L. (2008). Role-playing and religion: Using games to educate millennial. Teaching Theology and Religion Journal, 11(4), 230-235. https://doi.org/10.1111/j.1467-9647.2008.00468.x

Schaap, A. (2005). Learning political theory by role-playing. Politics, 25(1), 46-52. https://doi.org/10.1111/j.1467-9256.2005.00228.x

Published

2020-03-01

How to Cite

Use of Role Playing With Video Recording to Develop Interviewing Skills in Students of Psychology (X. Suárez-Cretton, N. Castro-Méndez, & C. G. Muñoz-Vilches , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Use of Role Playing With Video Recording to Develop Interviewing Skills in Students of Psychology (X. Suárez-Cretton, N. Castro-Méndez, & C. G. Muñoz-Vilches , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.2

Comentarios (ver términos de uso)