Simulation as a Methodological Strategy in the Faculty of Education at the University of the Basque Country
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.11Keywords:
University, methodology, strategy, simulation, innovationAbstract
This article is based on the idea that we learn by doing. Specifically, this research includes the implementation and evaluation process, at the university, of an innovative educational experience based on simulation. The research aims to demonstrate the effectiveness of simulation as a teaching tool at the university teaching studies in primary education. To achieve this goal, university students receive theoretical and practical information on Pedagogical bases of the inclusive school and simulation and teaching techniques. With this, during a course session, the students simulate a tutorial session around the topic of inclusion for a primary school class. A question is asked in an evaluation exercise to determine the results in terms of knowledge acquisition, and, for the simulation assessment, the university students complete a questionnaire. The results show how simulation leads students to assume the role of a primary school teacher, and in their role as a teacher, they acquire the content of the topic and develop social, personal, and professional skills and abilities. The study, therefore, concludes that simulation is an effective methodological strategy in the university studies to train primary education teachers, and it constitutes, in itself, an educational innovation experience during these studies.
References
Alcoba González, J. (2012). La clasificación de los métodos de enseñanza en la educación superior. Contextos Educativos, 15, 93-106. https://doi.org/10.18172/con.657
Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M. y Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational psychologist, 26(3-4), 369-398. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139
Bodnar, C. A., Anastasio, D., Enszer, J. A. y Burkey, D. D. (2016). Engineers at play: Games as teaching tools for undergraduate engineering students. Journal of Engineering Education, 105(1), 147-200. https://doi.org/10.1002/jee.20106
Brown, J. S., Collins, A. y Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational researcher, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.3102/0013189X018001032
Díaz Barriga Arceo, F. (2005). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. McGraw Hill.
Fach Gómez, K. y Rengel, A. (2014). El aprendizaje a través de la simulación en el moot practice: Una estrategia docente para la mejora de la formación jurídica universitaria en el marco del EEES. REJIE. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 9, 23-48. http://www.eumed.net/rev/rejie/09/index.htm
Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educación Siglo XXI, 24, 35-56. https://revistas.um.es/educatio/article/view/152/135
Galindo López, J. y Visbal Spirko, L. (2007). Simulación, herramienta para la educación médica. Salud Uninorte, 23(1), 79-95. http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v23n1/v23n1a09.pdf
Gómez, L. M. (2004). Entrenamiento basado en la simulación, una herramienta de enseñanza y aprendizaje. Revista colombiana de anestesiología, 32(3), 201-208. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=195117787007
Gough V. E. y Whitehall S. G. (1962). Universal tyre test machine. En G. Eley (Ed.). Proceedings of the 9th International Automobile Technical Congress, discussion Fédération Internationale des Sociétés d’Ingénieurs des Techniques de lÁutomobile (FISITA) (pp. 117-137). Institution of Mechanical Engineers.
Grupo Si(e)te.Educación. (2012). Creatividad, educación e innovación: Emprender la tarea de ser autor y no sólo actor de sus propios proyectos. Revista de Investigación en Educación, 10(1), 7-29. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/131/121
Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, número extraordinario 1, 59-81. http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Active%20learning%20and%20methods%20of%20teaching%20-%20Huber.pdf
Ilter, İ. (2014). A study on the efficacy of project-based learning approach on social studies education. Educational Research and Reviews, 9(15), 487-497. https://doi.org/10.5897/ERR2014.1777
Jiménez Frías, R. A., Gómez Rodríguez de Castro, F., Aguado Odina, M. T. y Ballesteros Velázquez, B. (2001). Cuéntame: El cuento y la narración en educación infantil y primaria. UNED.
Johnson, A. E. (2008). Digital ink: In-class annotation of PowerPoint lectures. Journal of Chemical Education, 85(5), 655-657. https://doi.org/10.1021/ed085p655
Martínez-Bello, V., y Bernabé Villodre, M. del M. (2019). Experiencia universitaria innovadora sobre didáctica de la motricidad infantil: De las aulas universitarias a las aulas de Educación Infantil. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-26. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.15
Monzón, J. (2011). Las prácticas inclusivas en los servicios de apoyo externos a la escolaridad de alumnado con necesidades educativas especiales en el País Vasco. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 189-203. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol5-num2.html
Navaridas Nalda, F. (2004). Estrategias didácticas en el aula universitaria. Universidad de la Rioja, Servicio de publicaciones.
Núñez Mayán, M. T. (2008). Da segregación á inclusión educativa. Galicia: Edicións Laiovento.
Orcasitas, J. R. (2005). 20 años de integración escolar en el País Vasco: Haciendo historia…, construyendo un sistema educativo de calidad para todos. En La respuesta a las necesidades educativas especiales en una escuela vasca inclusiva. Actas del congreso Guztientzako Eskola (pp. 37-93). Gobierno Vasco, Servicio de Publicaciones. http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/r432459/es/contenidos/informacion/dia6/es_2027/adjuntos/escuela_inclusiva/Respuesta_necesidades_c.pdf
Pazos Couto, J., Venegas Rojas, M., Abelairas Gomez, C. y Cons Ferreiro, M. (2015). La construcción del conocimiento desde la vivencia/experiencia del alumnado de la materia educación. Desenvolvimiento motor en la formación del docente de educación infantil. Estudios Pedagógicos, 41(especial), 181-192. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000300012
Perroca, M. G. (2011). Desarrollo y validación de contenido de la nueva versión de un instrumento para clasificación de pacientes. Revista Latino-Americana de Enfermagem 19(1), 58-66. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692011000100009
QSR International. (2011). NVivo9 software. Autor. https://www.qsrinternational.com/nvivo/support-overview/downloads
Quintana Albalat, J. (2000). Competencias en tecnologías de la información del profesorado de educación infantil y primaria. Revista Interuniversitaria de Tecnología Educativa, 166-174. http://www.ub.edu/ntae/jquintana/articles/competeTIC_2000.pdf
Robinson, V. (1993). Problem-based methodology: Research for the improvement of practice. Pergamon Press.
Rojas, F. J., Cepero, M., Zurita, F. y Chinchilla, J. L. (2015). Simulación del desempeño profesional, recurso didáctico en docencia de ciencias del deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 57, 17-28. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.57.002
Tárraga Mínguez, R., Martínez Monfort, P., Gómez del Amo, R., Pastor Cerezuela, G. y Fernández Andrés, I. (2012). Análisis de las preferencias instruccionales de estudiantes universitarios. El papel del material de apoyo a las clases. IE Comunicaciones, 16, 69-77. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4095330
Tejada Fernández, J. (2010). La evaluación de las competencias en contextos no formales. Dispositivos e instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 354, 731-745. 10.4438/1988-592X-RE-2011-354-018
Urra Medina, E. Sandoval Barrientos, S. e Irribarren Navarro, F. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación en Educación Médica 6(22), 119-125. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.147
van Dijk, T. A. (1996). La ciencia del texto. Barcelona. Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: