Innovative Integral Educational Leadership in the Superior Normal Schools of Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.2Keywords:
Leadership, values, integral, education, innovativeAbstract
The article analyzes the experience of eleven coordinators from the Superior Normal Schools of Colombia (ENS). They enrolled in the Educational Social Innovation Program. The goal is to study their perception of educational leadership based on values and innovation. The methodology used is the systematization of experiences, with a qualitative approach that articulates descriptive research and the method of research and documentary analysis. The results were obtained through the conceptual, comparative, and relational analysis of eleven leaders-coordinators’ contributions from the Superior Normal Schools. In these institutions, the analysis identified some aspects characterizing the innovative educational integral leader as someone who contributes to solving socio-educational problems. These can be solved from responses located in the territory and from a sense of belonging that integrates the different spheres of life experience. This means prioritizing dialogue and solidarity and assuming tension and conflict as part of ongoing learning from an axiological framework. Likewise, the analysis found that the territory, the educational projects, and the strengthening of community-based competencies constitute aspects that make an integral, innovative, educational leader someone capable of combining community methodologies based on in-depth knowledge of the communities’ problems.
References
Acosta Valdeleón, W. (2016). Innovación social educativa. Un camino a la transformación de las comunidades educativas. Editorial Redipe.
Asensio Aguilera, J. M. (Enero-abril, 2002). Las actitudes en la reforma: Un aspecto de la educación emocional. Revista española de pedagogía, 60(221), 51-64. https://core.ac.uk/download/pdf/41571643.pdf
Bárcena,F. y Mèlich, J.-C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Paidós.
Bernal Martínez de Soria, A. e Ibarrola García, S. (2015). Liderazgo del profesor: Objetivo básico de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 55-70. https://doi.org/10.35362/rie670205
Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 9-33. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-112
Brito Lara, M., Chagoyán García, P. y Herrera Rendón, E. (2016). Liderazgo directivo o exitoso en la escuela secundaria. Proceso entre la formación profesional y la intuición. Boletín Redipe, 5(2), 55-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6064477
Bustos Jiménez, A. (2006). Los grupos multigrado de educación primaria en Andalucía [Tesis doctoral]. Universidad de Granada, España. https://hera.ugr.es/tesisugr/16158933.pdf
Cifuentes Gil, R. M. (Ed.). (2017). Experiencias docentes en la universidad: Fundamentación y sistematización. Universidad de la Salle.
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Cortina, A. (2009). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía (3.ª ed.). Alianza.
Covey, S. R. (2013). El liderazgo centrado en principios. Paidós.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences. Basic Books.
Gardner, H. (1997). Les formes de l’intelligence. Odile Jacob.
Gómez Ortiz, R. A. (2006). El liderazgo empresarial para innovación tecnológica para las micro, pequeñas y medianas empresas. Universidad & Empresa, 5(11), 62-91. http://www.redalyc.org/pdf/1872/187217476004.pdf
Larivée, S. (2010). Las inteligencias múltiples de Gardner. ¿Descubrimiento del siglo o simple rectitud política? Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 2(2), 115-126. http://www.medigraphic.com/pdfs/revmexinvpsi/mip-2010/mip102h.pdf
Lussier, R. N. y Achua C. (2002). Liderazgo. Teoría, aplicación y desarrollo de habilidades (2.a ed.). Thomson Learning.
Lupano Perugini, M. L., y Castro Solano, A. (2006). Estudios sobre el liderazgo: Teorías y evaluación. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 6, 107-122. https://doi.org/10.18682/pd.v6i0.444
Meléndez de León, N. I. (1997). Liderazgo carismático. Cuaderno de investigación en la educación, 11, 26-35. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/16452/13996
Mèlich, J.-C. y Pelou, J. (Coords.). (2000). La veu de l’altre. Reflexions i experiènces per educar en valors ètics. Universitat Autónoma de Barcelona.
Mineducación (6 de abril de 2018). Las escuelas normales superiores y el Ministerio de Educación verifican las condiciones de calidad de los programas de formación complementaria. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-368491.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Manual para la formulación y ejecución de planes de educación rural. Calidad y equidad para la población de la zona rural. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-329722_archivo_pdf_Manual.pdf
Novoa-Palacios, A. (2016). Innovación en la formación inicial de maestros en contextos rurales en Colombia: Normales superiores de Gigante, Huila y María Montessori en Bogotá (Proyecto de investigación CIV15101). Universidad de La Salle.
Portela Pruaño, A., Nieto Cano, J. M. y Toro Soriano, M. (2009). Historias de vida: Perspectiva y experiencia sobre exclusión e inclusión escolar. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(9), 193-218. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42292/24235
Prats Gil, E. (2007). Retos y escenarios para la construcción de identidades múltiples: Una perspectiva pedagógica. En E. Prats Gil (Coord.), Multiculturalismo y educación para la equidad (pp. 121-152). Octaedro.
Real Academia Española. (2018). Diccionario de la lengua española. Autor. http://dle.rae.es/?id=0cWXkpX
Andere, E. (2017). Director de escuela en el siglo XXI. ¿Jardinero, pulpo o capitán? Siglo XXI.
Rodríguez Espinoza, S., Cárdenas Cofre, C. y Campos Vergara, F. (2012). El desarrollo del liderazgo educativo. Evidencias de un estudio de historias de vida. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 44-57. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/3073/3285
Sánchez-Reyes, J. B. y Barraza-Barraza, L. (2015). Percepciones sobre liderazgo. Ra Ximhai, 11(4), 161-170. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.10.js
Savater, F. (1991). El valor de educar. Ariel.
Sierra Villamil, G. M. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, 81, 111-128. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562
Vergara Alonso, M. H. (2012). Liderar en escuelas normales que aprenden. Responsabilidad y Calidad. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 3(5), 111-122. https://doi.org/10.23913/ride.v3i5.64
Weber, M. (2002) Economía y Sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. Fondo de Cultura Económica. https://zoonpolitikonmx.files.wordpress.com/2014/08/max-weber-economia-y-sociedad.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: