Academic Self-Efficacy and Its Relationship With Academic Performance in Nutrition Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.7

Keywords:

academic self-efficacy, learning assessment, higher education, nutrition

Abstract

This paper shows the results of a research study whose main objectives were to determine the level of perceived academic self-efficacy and identify the relationship between self-efficacy and academic performance in all students (391) of the Nutrition Degree program of a faculty in the state of Durango, Mexico. Taking Albert Bandura’s theory of self-efficacy as a theoretical basis, a quantitative, non-experimental, and transversal research study. A survey was applied, and the results obtained showed that the students present a high level of academic self-efficacy and that there is a positive relationship between this self-efficacy and the students’ academic performance. It is recommended to intervene in aspects such as concentration, attention, and confidence to exchange points of view with the teacher; all these aspects showed low self-evaluations.

Author Biographies

Cynthia Anahi Rosales-Ronquillo, Universidad Juárez del Estado de Durango

Licenciada en Nutrición por la Facultad de Medicina y Nutrición de la Universidad Juárez del Estado de Durango (UJED), Maestra en Educación Campo Práctica Educativa, y  doctorante en Ciencias Médicas. Especialista en Administración de Hospitales y diplomada en Nutrigenética y Nutriepigenética; Docencia; Terapias Alternativas, e Investigación. Actualmente ejerce como docente en la UJED. 

Luis Fernando Hernández-Jácquez, Universidad Pedagógica de Durango

Maestro en Administración y Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor-investigador de la Universidad Pedagógica de Durango, miembro del Sistema Nacional de Investigadores (CONACyT) y de la ReDIE. Su línea de investigación está alrededor de los procesos de autorreferencialidad, lo que incluye la autorregulación, la autoeficacia y el autoconcepto.

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Published

2020-07-10

How to Cite

Academic Self-Efficacy and Its Relationship With Academic Performance in Nutrition Students (C. A. Rosales-Ronquillo & L. F. Hernández-Jácquez , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Academic Self-Efficacy and Its Relationship With Academic Performance in Nutrition Students (C. A. Rosales-Ronquillo & L. F. Hernández-Jácquez , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.7

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