Academic Self-Efficacy and Its Relationship With Academic Performance in Nutrition Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.7Keywords:
academic self-efficacy, learning assessment, higher education, nutritionAbstract
This paper shows the results of a research study whose main objectives were to determine the level of perceived academic self-efficacy and identify the relationship between self-efficacy and academic performance in all students (391) of the Nutrition Degree program of a faculty in the state of Durango, Mexico. Taking Albert Bandura’s theory of self-efficacy as a theoretical basis, a quantitative, non-experimental, and transversal research study. A survey was applied, and the results obtained showed that the students present a high level of academic self-efficacy and that there is a positive relationship between this self-efficacy and the students’ academic performance. It is recommended to intervene in aspects such as concentration, attention, and confidence to exchange points of view with the teacher; all these aspects showed low self-evaluations.
References
Aguirre, J. F., Blanco, J. R., Rodríguez-Villalobos, J. M. y Ornelas, M. (2015). Autoeficacia general percibida en universitarios mexicanos, diferencias entre hombres y mujeres. Formación Universitaria, 8(5), 97-102. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000500011
Alpuche Hernández, A. y Vega Pérez, L. O. (2014). Predicción del comportamiento lector a partir de la autoeficacia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 241-266. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n60/v19n60a11.pdf
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Bandura, A. (1986). Social fundations of thought and action. A social cognitive theory. Prentice Hall.
Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambidge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. N. H. Freeman.
Bandura, A. (1999). Social cognitive theory: An agentic perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2, 21-41. https://doi.org/10.1111/1467-839X.00024
Barraza Macías, A. (2010). Validación del inventario de expectativas de autoeficacia académica en tres muestras secuenciales e independientes. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 10, 1-30. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i10.65
Blanco Vega, H., Ornelas Contreras, M., Aguirre Chávez, J. F. y Guedea Delgado, J. C. (2012). Autoeficacia percibida en conductas académicas. Diferencias entre hombres y mujeres. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(53), 557-571. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n53/v17n53a11.pdf
Galicia-Moyeda, I. X., Sánchez-Velasco, A. y Robles-Ojeda, F. J. (2013). Autoeficacia en escolares adolescentes: Su relación con la depresión, el rendimiento académico y las relaciones familiares. Anales de Psicología, 29(2), 491-500. https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.124691
Garbanzo Vargas, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
Hernández Jácquez, L. F. (2015). Autoeficacia y estrés académico en educación superior tecnológica. Cognition et Doctrina. Cognición y Aprendizaje en los Agentes Educativos, 1(1), 23-40. http://200.23.125.59/PDF/Cognicion/Revista/CognitionEtDoctrina1.pdf
Hernández Jácquez, L. F. (2018). Perfil sociodemográfico y académico en estudiantes universitarios respecto a su autoeficacia académica percibida. Psicogente, 21(39), 35-49. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2820
Hernández Jácquez, L. F. y Barraza Macías, A. (2013). Rendimiento académico y autoeficacia percibida. Un estudio de caso. Instituto Universitario Anglo Español. http://iunaes.mx/wp-content/uploads/2014/08/FINAL-LIBRO-DE-AUTOEFICACIA-DE-LUIS-FERNANDO.pdf
Kerlinger, F. N. y Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales (4.ª ed.). McGraw Hill.
Lamas, H. A. (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones, 3(1), 313-386. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n1.74
Manzanera Jáuregui, M. E. y Barraza Macías, A. (2015). Expectativas de autoeficacia académica en alumnos normalistas del Estado de Durango. En L. F. Hernández Jácquez (Coord.), Autorregulación académica. Proceso desde la sociación de los estudiantes (pp. 153-182). Instituto Universitario Anglo Español. http://iunaes.mx/wp-content/uploads/2015/02/Libro-Luis-Fdo.-Autorregulaci%C3%B3n-Acad%C3%A9mica.-Proceso-desde-la-asociaci%C3%B3n-de-los-estudiantes.pdf
Navarro, R. E.(2003). El rendimiento académico: Concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoameticana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-16. https://revistas.uam.es/index.php/reice/issue/view/379
Nieto Martín, S. (2008). Hacia una teoría sobre el rendimiento académico en enseñanza primaria a partir la investigación empirica: Datos preliminares. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 249-274. https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/992
Olaz, F. O. (2003). Autoeficacia, diferencias de género y comportamiento vocacional. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 6(13), 1-20. http://reme.uji.es/articulos/aolazf5731104103/texto.html
Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578. http://dx.doi.org/10.2307/1170653
Pajares, F. (2002). Self-efficacy beliefs in academia context:s An outline. https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/efftalk.html
Pool-Cibrián, W. J. y Martínez-Guerrero, J. I. (2013). Autoeficacia y uso de estrategias para el aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 21-36. http://redie.uabc.mx/vol15no3/contenido-pool-mtnez.html
Salkind, N. J. (1999). Métodos de investigación (3.ª ed.). Prentice Hall.
Tuckman, B. W. y Monetti, D. M. (2011). Psicología educativa. Cengage Learning.
Valiante, G. (2000). Writing self-efficacy and gender orientation. A developmental perspective, a dissertation proposal. Emory University.
Velásquez Fernández, A. (2012). Revisión histórico-conceptual del concepto de autoeficacia. Revista Pequén, 2(1), 148-160. http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/265/8%20REVISI%C3%93N%20HIST%C3%93RICO-CONCEPTUAL%20DEL%20CONCEPTO%20DE%20AUTOEFICACIA.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: