Subjective Narrative: A Conceptual Approach to the Life History Method in the Context of Visual Arts Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.29Keywords:
Professional life story, visual arts, artistic education, visual arts researchAbstract
This article explores a conceptual framework that considers life histories as an approach to examining some ideas about Visual Arts teaching. This essay tries to expand the notion of the teaching and learning process, linking it to the vital environment to highlight daily life interpretation. From this point, this essay reflects on how the context in which teachers and students live becomes an opportunity to understand the near space and its relationships. With the support of life histories, narratives allow for closeness to their ways of reconstructing the experience in teaching the visual arts.
References
Aceves Lozano, J. E. (1999). Un enfoque metodológico de las historias de vida. Proposiciones, 29, 45-51. https://www.sitiosur.cl/?s=Un+enfoque+metodol%C3%B3gico+de+las+historias+de+vida
Agra Pardiñas, M. X. (2006). El vuelo de la mariposa: La investigación artístico-narrativa como herramienta de formación. En R. Marín Viadel (Ed.), Investigación en educación artística (pp. 127-150). Editorial Universidad de Granada.
Albero, B., Linard, M. y Robin, J.-Y. (2008). Petite fabrique de l’innovation à l’université. Quatre parcours de pionniers. L’Harmattan.
Bertaux, D. (1997). Les récits de vie. Perspective ethnosociologique. Nathan.
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Ediciones Bellaterra.
Blumer, H. (1998). Symbolic interactionism: Perspective and method. University of California.
Bolívar Botía, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. https://redie.uabc.mx/redie/article/viewFile/49/91
Bolívar Botía, A., Domingo Segovia, J. y Fernández Cruz, M. (1998). La investigación biográfico-narrativa en educación. Guía para indagar en el campo. FORCE; Universidad de Granada y Grupo Editorial Universitario.
Bolívar Botía, A., Domingo Segovia, J. y Fernández Cruz, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Editorial La Muralla.
Bourdieu, E. (Dirección). (1999). La miseria del mundo. Fondo de Cultura Económica.
Bruner, J. (2000). La educación, puerta de la cultura. Antonio Machado Libros
Corcuff, P. (1998). Las nuevas sociologías. Principales corrientes y debates, 1980-2010. Alianza Editorial.
de Villers, G. (1996). L’approche biographique au carrefour de la formation des adultes, de la recherche et de l’intervention. Le récit de vie comme approche de recherche-formation. En D. Desmarais y J.-M. Pilon (Coords.), Pratiques des histoires de vie. Au carrefour de la formation, de la recherche et de l’intervention (pp. 107-134). L’Harmattan.
Efland, A. D., Freedman, K. y Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. Paidós.
Eisner, E. W. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós.
Eisner, E. W. y Day, M. D. (Eds.). (2004). Handbook of research and policy in art education. Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410609939
Freire Hermosilla, A., Retamal Salazar, J. y Sepúlveda Leiva, R. (2005). La aventura epistemológica de nuestra propia comprensión. Una mirada desde la pedagogía. Ediciones UCSH.
Geertz, C. (1994). Conocimiento local: Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Paidós.
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.
Giannini, H. (2004). La “reflexión” cotidiana. Hacia una arqueología de la experiencia. Editorial Universitaria.
Hernández Hernández, F. y Rifà Valls, M. (2011). Para una génesis de la investigación autobiográfica y de su lugar en educación. En F. Hernández Hernández y M. Rifà Valls (Coods.), Investigación autobiográfica y cambio social (pp. 21-48). Octaedro.
Jiménez, L., Aguirre, I. y Pimentel, L. G. (2009). Educación artística, cultura y ciudadanía. Fundación Santillana. https://www.academia.edu/11763957/Educaci%C3%B3n_art%C3%ADstica_cultura_y_ciudadan%C3%ADa
Kornblit, A. L. (2004). Historias y relatos de vida: Una herramienta clave en metodologías cualitativas. En A. L. Kornblit (Coord.), Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis (pp. 15-27). Biblos.
Leavy, P. (Ed.). (2019). Handbook of arts-based research. New York: Guilford Publications.
Luque Ramos, P. J. y Cruz Elvira, C. M. (2016). 2. Prácticas cualitativas para la investigación sobre las artes. En M. I. Moreno Montoro y M. P. López-Peláez Casellas, (Coords.), Reflexiones sobre investigación artística e investigación educativa basada en las artes (pp. 43-58). Sintesis.
Martuccelli, D. y de Singly, F. (2012). Las sociologías del individuo. LOM.
Mella Valenzuela, O. (2003). Metodología cualitativa en ciencias sociales y educación. Primus.
Raquimán Ortega, P. y Zamorano Sanhueza, M. (2017). Didáctica de las artes visuales, una aproximación desde sus enfoques de enseñanza. Estudios pedagógicos, 43(1), 439-456. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100025
Schwartz, H. y Jacobs, J. (1984). Sociología cualitativa. Método para la reconstrucción de la realidad. Trillas.
Thomas, W. I. y Znaniecki, F. (2004). El campesino polaco en Europa y en América. CIS; BOE.
Torres de Eça, T. y Agra Pardiñas, M. J. (2016). Prólogo. Como pretexto para pensar en voz alta. En M. I. Moreno Montoro y M. P. López-Peláez Casellas, (Coords.), Reflexiones sobre investigación artística e investigación educativa basada en las artes (pp. 19-26). Sintesis.
Weber, M. (2001). Ensayos sobre metodología sociológica. Amorrortu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: