A Promise Zone. First Generation of University Students of the National University of La Plata, Argentina (2008–2015)
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.27Keywords:
Communication, education, public policy, university, rightsAbstract
We propose to reflect on inclusive policies on communication/education implemented in the last years in Argentina. We will work with quantitative data about students admitted to all faculties of the Universidad Nacional de La Plata (UNLP) between 2008-2015. This national university is public, free, and implements unrestricted admission policies. Information was collected from data provided by the Centro Superior para el Procesamiento de la Información (CeSPI, Superior Center for Information Processing) of the UNLP. Two reasons justify the selection of the 2008-2015 period. The first one is linked to Law 26,606 (2006) on compulsory secondary education that came into effect in 2008 at the national level, and in the Buenos Aires province, with the approval of Provincial Education Law No. 13,688 (2007). The second reason relates to the Plan for Primary and Secondary Education Completion (FinES), launched in 2008, as a state initiative to comply with the current legislation about the obligatoriness of the secondary education.
References
Aberbuj, C. y Zacarías, I. (2015). La universidad y los desafíos de la pedagogía. En J. C., Tedesco (Ed.), La educación argentina hoy. La urgencia del largo plazo (pp. 351-382). Veintiuno Editores.
Arceo, N., Barrera, M., González, M. y Manzanelli, P. (2016). Informe de coyuntura n.° 21. Noviembre de 2016. CIFRA- CTA. http://www.centrocifra.org.ar/docs/IC%2021.pdf
Basualdo, E. M. (2005). Estudios de historia económica argentina. Desde mediados del siglo XX a la actualidad. Siglo Veintiuno Editores.
Basualdo, E., Barrera, M. A. y Manzanelli, P. (2015). La naturaleza política y la trayectoria económica de los gobiernos kirchneristas. CIFRA-CTA. https://www.slideshare.net/IADERE/la-naturaleza-poltica-y-la-trayectoria-econmica-de-los-gobiernos-kirchneristas
Benza, G. (2016). La estructura de clases argentina durante la década 2003-2013. En G. Kessler (Ed.), La sociedad argentina hoy. Radiografía de una nueva estructura (pp.111-140). Siglo Veintiuno Editores.
Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.
Colabella, L. y Vargas, P. (2014). “La Jauretche”. Una universidad popular en la trama del sur del Gran Buenos Aires. En N. Gluz, M. Karolinski, I. Rodríguez Moyano, C. Talavera, I. Gaona López, P. V. Gadelha Mendes, L. Colabella y P. Vargas (AA.), Avances y desafíos en políticas públicas educativas. Análisis de casos en Argentina, Brasil, Colombia y Paraguay (pp.251-321). Clacso. https://www.academia.edu/11587187/Avances_y_desaf%C3%ADos_en_Pol%C3%ADticas_P%C3%BAblicas_Educativas._An%C3%A1lisis_de_casos_en_Argentina_Brasil_Colombia_y_Paraguay
de la Fare, M. (2010). Principales ideas, discusiones y producciones en educación de jóvenes y adultos en Argentina. Aportes para una reconstrucción histórica. Ministerio de Educación de la Nación; DINIECE.
Ezcurra, A. M. (2011). La igualdad en educación superior. Un desafío mundial. Universidad Nacional de General Sarmiento. https://www.academia.edu/40234752/Igualdad_en_educaci%C3%B3n_superior
Gentili, P. (2015). América Latina, entre la desigualdad y la esperanza. Crónicas sobre educación, infancia y discriminación. Siglo Veintiuno Editores.
Gessaghi, V. (2016). La educación de la clase alta argentina. Entre la herencia y el mérito. Siglo Veintiuno Editores.
Heredia, M. (2016). Las clases altas y la experiencia del mercado. En G. Kessler (Comp.), La sociedad argentina hoy. Radiografía de una nueva estructura (pp. 185-205). Siglo Veintiuno Editores.
Kessler, G. (2014). Controversias sobre la desigualdad. Argentina, 2003-2013. Fondo de Cultura Económica.
Kessler, G. (2016). La sociedad argentina hoy. Radiografía de una nueva estructura. Siglo Veintiuno Editores.
Mañez, N. (2015). Prácticas comunitarias y educativas a partir del PLAN FINES: experiencias de centros comunitarios del gran La Plata [Tesis de grado]. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Martínez, D. G. (2015). Saberes, experiencias y subjetividades de la educación de jóvenes y adultos en la ciudad de La Plata. Un abordaje desde la perspectiva de comunicación/ educación [Tesis doctoral inédita] Universidad Nacional de La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49538
Morabes, P., Martínez, D. G. y Vissani, V. (2017). Articulaciones estratégicas en comunicación/educación para leer a las políticas públicas inclusivas en la educación de jóvenes y adultos en Argentina (2003-2015). Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 14(26), 164-175. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72221
Reygadas, L. (2008). La apropiación. Destejiendo las redes de la desigualdad. Anthropos.
Ruta, C. (2015). El futuro de la universidad argentina. En J. Tedesco (Ed.), La educación argentina hoy. La urgencia del largo plazo (pp. 319- 350). Siglo Veintiuno Editores.
Secretaría de Políticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación. (2011). Anuario 2011 estadísticas universitarias. Ministerio de Educación de la República Argentina.
Sivak, M. (2013). Clarín, el gran diario argentino. Una historia. Planeta.
Tedesco, J. (Comp.). (2015). La educación argentina hoy. La urgencia del largo plazo. Siglo Veintiuno Editores.
Unesco (2017). Perfiles de país: Argentina. SITEAL. http://www.publicaciones.siteal.iipe.unesco.org/perfiles-de-pais/4/argentina
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: