El aula rural: un espacio para aprender juntos
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.2004-7.10Abstract
This article summarizes the most significant results of research carried out with two female teachers and a male teacher who work is school whit only one instructor located in the Pacific, Atlantic and Central areas of the country.
Through case studies, the aim is to analyze the forms of interaction used by the rural teacher and how such an interaction favors or affects the student's learning process, emphasizing or not on the results that were found to be relevant and which enable the understanding of rural male and female teachers' work, especially of those who teach by themselves.
Gender mainstreaming and values are tools that allow for social change, they are essential agents in an individual's education. When dealing whit aspects of society and values, this theory provides the teacher whit the possibility of experiencing social reality from a more human, supportive and tolerant point of view.
For this reason, the incorporation of these elements in the course outline is essential.
References
Boggino, N ., Avendaño, F. (comp.). (2000) La escuela por dentro y el aprendizaje escolar. Santa Fé: Horno Sapiens Ediciones.
Candela M., M. A. (1997). La necesidad de entender, explicar y argumentar. Los alumnos de primaria en la actividad experimental. México, D.F.: Editorial Instituto Politécnico. México.
Castorina, J., Ferreiro, E., Kohl, M., Lemer, D. (1996). Piaget-Vigotsl')l:
contribuciones para replantear el debate. Argentina: Editorial Paidós. Buenos Aires.
Coll, C. ( 1997). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. España: Editorial Paidós.
Coll, C., Onrubia, J. et al. (1994). El constructivismo en el aula. España: Editorial Graó.
Cubero, Carmen., Abarca, A., Nieto, M. ( 1996). Percepción y manejo de la disciplina en el aula. Informe de investigación. Manuscrito. San José: IMEEC.
Del val, J. (1999 ). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Ediciones Morata.
García, N., Campos, N., Rojas, M., Brenes, M., Campos, E. (1994). Conocimiento, participación y cambio: comportamientos en el aula. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Gibaja, R. (1996). La cultura de la escuela. Creencias pedagógicas y estilos
de enseñanza. Buenos Aires.
Jackson, Phillip. (1998). La vida en las aulas. Madrid: Morata.
Jengich, A. ( 2001 ). ¿ Qué siento y qué pienso sobre lo que vivo en el aula?. Algunas consideraciones psicológicas de ayuda para el docente de primaria. Heredia: EUNA.
Márquez, M.J. (2002). El poder en el aula de la Escuela Básica: ¿cómo
reconstruir la interacción docente-alumno?. (En red). Disponible en CEDIPEM (UPEL-Insitituto Pedagógico Rural El Mácarao, Venezuela.
Medina, A. (1989). Didáctica e interacción en el aula. Colombia: Editorial Cincel - Kapeluz.
Mercado, R., Rojas D, y otros. (s/f) La interacción maestro-alumno como vehículo del proceso de enseñanza-aprendizaje en la escuela primaria. Manuscrito presentado para su publicación.
Palladino, E. (2002). La teoría y la práctica. Un enfoque interdisciplinario para la acción. Buenos Aires: Espacio Editorial.
Ramírez, M. ,Villegas, M. (1996). Educación en las áreas rurales de Costa Rica. Costa Rica:UNESCO, Universidad Nacional.
Rodríguez Gómez, G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones ALJIBE. España.
Roser Boix, T. (1995). Estrategias y recursos didácticos en la escuela rural. Editorial Graó. Barcelona, España.
Sanjurjo, L. (2003). Volver a pensar la clase: las formas básicas de enseñar. Editorial Horno Sapiens. Santa Fe, Argentina.
Solano, J., van Kampen, P., Ovares, S. (2003). El docente rural en Costa Rica: radiografía de una profesión. Heredia: Editorial Universidad Nacional.
Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid, España:
Morata.
Taylor, S. J. Y Bogdan, R. (1996). Técnicas cualitativas de investigación
social. España: Editorial Síntesis, S.A.
Vigotski, L. (2001). Psicología pedagógica. Ediciones Aique. Buenos
Aires.
Woods, P. (1998). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Paidós.
W. Jonson, D. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Editorial Paidós educador. Buenos Aires, Argentina.
Zúñiga, l. (2002). Mejorando las relaciones interpersonales en el aula.
Heredia: Editorial Universidad Nacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: