Challenges and Realities of Social Participation in Basic Education: A Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.16Keywords:
Social participation, education, community participation, educational policy, basic educationAbstract
The international educational policy considers social participation as a benchmark for the analysis and the addition of efforts at the local level. Its implementation makes it possible to build schools with greater autonomy and connection with the needs of the social, cultural, and economic context. This work aims to systematically analyze recent studies conducted in Ibero-America in relation to social or community participation to know the proposals implemented to promote it, its structure as educational policy, its main challenges, and what practices favor or hinder it. Through a systematic search in two databases (SCIELO and Redalyc), 759 articles published between 2013 and 2018 have been located. Through a filtering process, the following were the criteria to select the articles: a) the use of terms: social participation or community participation; b) research related to the educational field; c) studies conducted in institutions of basic level; and d) studies developed in Ibero-America. Eighteen research works were collected and classified according to the following categories: perspectives of social participation, description of experiences, and evaluation of social participation. The main findings point to a tendency to implement social participation as an educational policy, which has not been consolidated, representing a theoretical commitment that is not always concrete in practice. Therefore, it is important to generate research to establish proposals to stimulate the creation of spaces and participatory dynamics.
References
Aguilera Eguía, R. (2014). ¿Revisión sistemática, revisión narrativa o metaanálisis? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 21(6), 359-360. https://www.resed.es/revista_20142168
Arzola Franco, D. M. (2014). La distancia entre el discurso de la participación y las prácticas participativas en los centros de educación secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 19(61), 511-535. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14030110008
Barrientos Piñeiro, C., Silva García, P. y Antúnez Marcos, S. (2016). El papel directivo y la promoción de la participación de las familias y la comunidad en las escuelas básica. El caso de la comuna de Panguipulli-Chile. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 145-165. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.008
Beltrán, Ó. A. (2005). Revisiones sistemáticas de la literatura. Revista Colombiana de Gastroenterología, 20(1), 60-69. http://www.scielo.org.co/pdf/rcg/v20n1/v20n1a09.pdf
Estrada Ruiz, M. J. y Sánchez Parra, Ó. A. (2016). Representaciones sobre la participación social en la educación en consejos escolares en el norte de México. Foro de Educación, 14(20), 383-403. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.019
Garcés Meneses, J. A. (2017). El reto de las escuelas democráticas modernas. El caso colombiano. Diálogos sobre Educación, 8(15), 1-15. https://doi.org/10.32870/dse.v0i15.567
Gómez, J. B. y Bermúdez Urbina, F. M. (2015). La participación de padres de familia en la educación indígena intercultural bilingüe (EIB) en la región Ch’ol de Chiapas. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 37(1), 20-40. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457544923003
Heras Monner Sans, A. I. y Miano, A. (2017). Educación, autoorganización y territorio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(73), 533-564. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/24/24
Hernández, C. A. (2013). Modalidades de participación social en educación básica. Argumentos, 26(72), 167-189. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-57952013000200009
Latapí Sarre, P. (2005). La participación de la sociedad en la definición de políticas públicas de educación: El caso de Observatorio Ciudadano de la Educación. Perfiles Educativos, 27(107), 7-39. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v27n107/n107a02.pdf
López-Márquez, N. G. (2017). Funcionalidad familiar y participación escolar de las familias de niños con discapacidad. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 8(14), 111-128. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521653267018
Martin, C. J. y Guzmán Flores, E. (2016). La participación de madres y padres de familia en la escuela: Un divorcio de mutuo consentimiento. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 46, 1-23. http://www.redalyc.org/pdf/998/99843455004.pdf
Martín, Á. y Morales, J. A. (2013). La apertura de los centros educativos a su entorno: Los centros de educación secundaria. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 52 (1), 68-96. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333328169004.pdf
Organisation for EconomicCo-operacition and Development. (2015). Education policy outlook 2015: Making reforms happens. Autor.
Payà Rico, A. y Tormo Tormo, M. (2016). La participación educativa de las familias en una escuela pública valenciana. Un estudio cualitativo. Foro de Educación, 14(21), 227-248. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.021.012
Perales Mejía, F. de J. (2014). La participación social en educación: Entre el habitus comunitario y la obligación administrativa. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 19, 86-119. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i19.967
Perales Mejía, F. de J. y Escobedo Carrillo, M. M. (2016). La participación social en la educación: Entre propuestas innovadoras y tradición educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 69-81. http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v18n1/v18n1a5.pdf
Pérez Galván, L. M. y Ochoa Cervantes, A. de la C. (2017). La participación de los estudiantes en una escuela secundaria: Retos y posibilidades para la formación ciudadana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 179-207. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n72/1405-6666-rmie-22-72-00179.pdf
Pinto Contreras, R. (2013). Construyendo currículum emergente en Llaguepulli. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 12(24), 15-36. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/65/61
Ramírez-González, A. (2015). Evaluación diagnóstica de la relación escuela y comunidad: El caso de una escuela en Santo Domingo del Roble de Santa Bárbara de Heredia. Revista Electrónica Educare, 19(1), 43-65. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.3
Ramírez-Ramírez, L. N. y Ramírez Montoya, M. S. (2018). El papel de las estrategias innovadoras en educación superior: Retos en las sociedades del conocimiento. Revista Pedagogía, 39(104), 147-170. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/15707/144814482360
Sánchez Oñate, A., Reyes Reyes, F. y Villarroel Henríquez, V. (2016). Participación y expectativas de los padres sobre la educación de sus hijos en una escuela pública. Estudios Pedagógicos, 42(3), 347-367. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400019
Secretaría de Educación Pública. (2016). Indicadores del ciclo funcional de los consejos escolares de participación social en la educación. informe del ciclo Escolar 2014 - 2015. Autor. https://www.consejosescolares.sep.gob.mx/work/models/conapase/Resource/525/2/images/Indicadores%20del%20Ciclo%20Funcional%20de%20los%20Consejos%20Escolares%202014-2015.pdf
Sierra, R. (2012). La sociedad global y el alcance de las estructuras normativas. Eidos, 17, 224-255. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/343334
Valdés Cuervo, Á. A. y Sánchez, P. A. (2016). Las creencias de los docentes acerca de la participación familiar en la educación. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 105-115. http://www.redalyc.org/pdf/155/15545663008.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: