The Information and Information Literacy Area of the Digital Teaching Competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.25

Keywords:

Teachers, training, teacher qualifications, information technology

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) are an integral part of our lives. This fact is reflected in the educational system, where teachers must have acquired a series of digital skills that should be developed in students. The study tries to describe the area of digital competence, information, and information literacy in the students of the Master’s Degree in Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, Vocational Training, and Language Teaching in the Campus of Ceuta. A quantitative method has been used; it has a descriptive scope and a non-experimental design of a longitudinal paradigm. The sample is 153 students. The instrument implemented is a questionnaire based on the Common Framework of Digital Teacher Competence of 2017, with a Likert scale of 6 points, and subdivided into three blocks: A (A1 and A2), considered as a basic level, B (B1 and B2), as an intermediate level, and C (C1 and C2), as an advanced level. The results show that future teachers have a medium level in the area of information competence and information literacy, presenting higher values in the storage and retrieval of information, data, and digital content. They also have average levels in the storage and retrieval of information, data and digital content, and lower levels in evaluating information, data, and digital content. We can conclude that training centered on developing digital teaching competencies is necessary, requiring, on the part of the competent authorities, adequate training plans.

Author Biographies

Antonio José Moreno-Guerrero, Universidad de Granada

Diplomado en Pedagogía Terapéutica, Diplomado en Audición y Lenguaje, Licenciado en Psicopedagogía y Doctor en Modelos Didácticos, Interculturalidad y Aplicación de las Nuevas Tecnologías en las Instituciones Educativas. Funcionario de carrera en el cuerpo de maestros desde 2003 y profesor asociado laboral por la Universidad de Granada desde el curso 2017/2018. Posee artículos de investigación nacionales e internacionales.

Nuria Miaja-Chippirraz, Universidad de Granada

Ingeniera Técnica Industrial y cursando Máster Universitario en Profesorado de Enseñanza Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas.

Ana Bueno-Pedrero, Universidad de Granada

Diplomada en Ciencias Empresariales, actualmente cursando tanto el Máster Universitario en Profesorado de Enseñanza Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas como el Grado en Administración y Dirección de Empresas.

Laura Borrego-Otero, Universidad de Granada

Técnico Superior de Actividades Físicas y Deportivas, graduada en Enfermería y postgraduada en el Máster Universitario en Profesorado de Enseñanza Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas.

References

Agreda Montoro, M., Hinojo Lucena, M. A. y Sola Reche, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la educación superior española. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 39-56. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03

Álvarez, J.-F. y Gisbert Cervera, M. (2015). Grado de alfabetización informacional del profesorado de secundaria en España: Creencias y autopercepciones. Comunicar, 23(45), 187-194. https://doi.org/10.3916/C45-2015-20

Avello-Martínez, R. y Marín, V. I. (2016). La necesaria formación de los docentes en aprendizaje colaborativo. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(3), 687-713. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/54603

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales (3.a ed.). Pearson Education.

Cabezas González, M., Casillas Martín, S. y Pinto Llorente, A. M. (2014). Percepción de los alumnos de educación primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-14. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/156

Cantón-Mayo, I., Cañón-Rodríguez, R. y Grande-de-Prado, M. (2017). La comunicación como subdimensión de la competencia digital en futuros maestros de primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 33-47. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.02

Correa Gorospe, J. M., Fernández Olaskoaga, L., Gutiérrez-Cabello Barragán, A., Losada Iglesias, D. y Ochoa-Aizpurua Aguirre, B (2015). Formación del profesorado, tecnología educativa e identidad docente digital. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 45-56. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.45

Cózar Gutiérrez, R. y Roblizo Colmenero, M. J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: Percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133. https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.119

Durán Cuartero, M., Gutiérrez Porlán, I. y Prendes Espinosa, M. P. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.97

Esteve Mon, F. M., Adell Segura, J. y Gisbert, Cervera, M. (2014). Diseño de un entorno 3D para el desarrollo de la competencia digital en estudiantes universitarios: Usabilidad, adecuación y percepción de utilidad. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 35-47. https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.35

Esteve-Mon, F., Gisbert-Cervera, M. y Lázaro-Cantabrana, J. L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿Cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva educacional. Formación de Profesores, 55(2), 38-54. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412

Fernández Martín, F. D., Hinojo Lucena, F. J. y Aznar Díaz, I. (2002): Las actitudes de los docentes hacia la formación en tecnologías de la información y comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos Educativos, 5, 253-270. https://doi.org/10.18172/con.516

Fernández Cárdenas, J. M., Yáñez Figueroa, J. A. y Muñoz Villarreal, E. K. (2015). Prácticas morales y normas de netiqueta en las interacciones virtuales de los estudiantes de educación secundaria. Innovación Educativa, 15(69), 57-72. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v15n69/v15n69a5.pdf

Gewerc, A. y Montero, L. (2015). Conocimiento profesional y competencia digital en la formación del profesorado. El caso del grado de maestro en educación primaria. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 31-43. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.31

Gisbert Cervera, M., González Martínez, J. y Esteve Mon, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: Una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), 0, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Gisbert Cervera, M. y Lázaro Cantabrana, J. L. (2015). Professional development in teacher digital competence and improving school quality from the teacher perspective: A case study. New Approachers in Educational Research, 4(2), 115-122. https://doi.org/10.7821/naer.2015.7.123

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill Education.

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente - Septiembre 2017. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

Jefatura del Estado. (4 de mayo de 2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 106-7899, pp. 17158-17207. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf

Jefatura del Estado. (10 de diciembre de 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295-12886, pp. 97858-97921. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2013-12886

Jefatura del Estado. (29 de enero de 2015). Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, a educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 25-738, pp. 6986-7003. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2015-738

Lázaro Cantabrana, J. L. y Gisbert Cervera, M. (2015). EL desarrollo de la competencia digital docente a partir de una experiencia piloto de formación en alternancia en el Grado de Educación. Educar, 51(2), 321-348. https://doi.org/10.5565/rev/educar.725

Moreno Guerrero, A. J. y López Belmonte, J. (2018). B-Learning teaching method for the development of the teaching and learning process: An experience in the subject educational processes and contexts of the master’s degree in teaching compulsory secondary and upper secondary school, vocational training. Proceedings, 2(21), 1-4. https://doi.org/10.3390/proceedings2211358

Rangel, Baca, A. (2015). Competencias docentes digitales: Propuesta de un perfil. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 235-248. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15

Roblizo Colmenero, M. J. y Cózar Gutiérrez, R. (2015). Usos y competencias en TIC en los futuros maestros de educación infantil y primaria: Hacia una alfabetización tecnológica real para docentes. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 23-39. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.02

Sánchez-Antolín, P., Ramos, F. J. y Sánchez Santamaría, J. (2014). Formación continua y competencia digital docente: El caso de la comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, 65, 91-110. https://doi.org/10.35362/rie650395

Trujillo Torres, J. M. y Raso Sánchez, F. (2010). Formación inicial docente y competencia digital en la convergencia europea (EEES). Enseñanza & Teaching, 28(1), 49-77. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-5374/article/viewFile/7481/7946

Valverde Berrocoso, J. (2015). La formación universitaria en tecnología educativa: Enfoques, perspectivas e innovación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 11-16. https://relatec.unex.es/issue/view/197

Published

2020-08-21

How to Cite

The Information and Information Literacy Area of the Digital Teaching Competence (A. J. Moreno-Guerrero, N. Miaja-Chippirraz, A. Bueno-Pedrero, & L. Borrego-Otero , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.25

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Information and Information Literacy Area of the Digital Teaching Competence (A. J. Moreno-Guerrero, N. Miaja-Chippirraz, A. Bueno-Pedrero, & L. Borrego-Otero , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.25

Comentarios (ver términos de uso)