La organización en la universidad pública de Costa Rica: una propuesta
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.2Abstract
A wide international and national perspective of Higher Education is developed in order to sustain a proposal for the internal organization of public Universities in Costa Rica. Organizational axis and principles are established, and the concept of “areas” is proposed as the central structural level in academic life in order to improve public universities' operation. The approach presented here views public universities as being part of one integrated reality in which common objectives are shared.
References
Banco Interamericano de Desarrollo, BID (1996). A la búsqueda del siglo XXI: nuevos caminos de desarrollo en Costa Rica. San José, Costa Rica.
Barrantes, A. (2001). Autoevaluación y acreditación de las carreras de la Universidad de Costa Rica, Revista de Ciencias Sociales, Universidad de Costa Rica, números 92-93, 2001 (II y III), pp. 77-91.
CONARE-OPES (1997). Diplomas otorgados por las instituciones de educación superior universitaria de Costa Rica, 1990-1996. San José, Costa Rica.
CON ARE-O PES ( 1998). Estadísticas básicas sobre la investigación en las instituciones de educación superior universitaria estatal, 1996. San José, Costa Rica.
Durán, F. Del Vecchio, J. Macaya, G. y Fonseca, O. (1987). Paradigma de la Universidad de Costa Rica. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio, Costa Rica: Publicaciones Universidad de Costa Rica.
Gibbons, M. et al (1984). The new production ofknowledge. London: Sage.
González F., L. Ayarza, Hemán (1997). Calidad, Evaluación institucional y acreditación en la educación superior en la región latinoamericana y del Caribe, en UNESCO-CRESALC.
Higher Education Policy (The Quarterly Journal of the International
Association of Universities) (2002). Vol. 15, no. 2, June 2002, Tema central: Sostenibilidad y Educación Superior. Los editores invitados fueron: Peter Blaze Corcoran, Wynn Calder y Richard M. Clugston.
Gurdián, A. (2001). Dimensión política de la evaluación y la acreditación. Revista de Ciencias Sociales, Universidad de Costa Rica, números 92-93, 2001 (II y III), pp. 11-22.
Jofré V., A. (1994). La Universidad en América Latina: desafíos y estrategias para las próximas décadas. San José, Costa Rica: Editorial Tecnológica de Costa Rica.
Kent S., R. y De Vries, W. (1997). Evaluación y acreditación de la educación superior latinoamericana: razones, logros, desafíos y propuestas, en UNESCO-CRESALC.
López, O. (2004). La Universidad del Siglo XXI. San José, Costa Rica:
Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Miranda, R. (2002). Prospectiva de la estructura organizativa en la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica: Programa Gestión de la Calidad Institucional, UNA.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, PNUD (1999). Informe sobre desarrollo humano 1999. Madrid, España: Mundi-Prensa Libros, S. A.
Readings, B. (1996). The University in Ruins. Cambridge, Massachusetts, and London. England: Harvard University Press.
Ruiz,A. (1996). Universidad y sociedad en América Latina. San José, Costa Rica: FLACSO-UNA.
Ruiz, A. (2001 a). El destino de Costa Rica y la educación superior. San
José, Costa Rica: EUCR-CONARE. http://cimm.ucr.ac.cr
Ruiz, A. (2001 b). El siglo XXI y el papel de la universidad. San José,
Costa Rica: EUCR-CONARE. http://cimm.ucr.ac.cr
Ruiz, A. (2001 c). La educación superior en Costa Rica. San José, Costa Rica: EUCR- CONARE. http://cimm.ucr.ac.cr
Thurow, L. (1996). Elfaturo del capitalismo. Argentina: Javier Vergara editor.
Tünnermann, C. (1997). La educación superior frente al cambio. EDUCA/CSUCA. San José, Costa Rica.
UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la cultura) (1998). "Hacia un Programa 21 de la educación superior'', documento de trabajo para la "Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La educación superior en el siglo XXI. Visión y acción". Paris, Francia: UNESCO.
UNESCO-CRESALC (1997). La educación superior en el siglo XXI. Visión
de América Latina y el Caribe. Caracas: CRESALC-UNESCO, Tomo-I.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: