Professional Skills and Social Skills in the Degrees of Education: Validation of a Questionnaire Using a Structural Equation Model
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.1Keywords:
Higher education, professional skills, validation, structural equations modeling, Confirmatory Factor AnalysisAbstract
We study the competences and social skills that students value first for their future profession and the activities that contribute to obtaining them. To do this, we have designed a questionnaire and determined its validity, using a Confirmatory Factorial Analysis (CFA) and a Model of Structural Equations (SEM). The sample included 257 students enrolled in a Degree in Education program, from the universities that participated in the Educational Innovation Project (PIE13-002). The most valued competencies by the students were the following: teamworking and interacting with other people from the same or different professional areas; transmitting information, ideas, problems, and solutions to the specialized and non-specialized public; developing capacities for analyzing social and educational realities; and preparing projects in relation to different contexts, subjects, and groups. Among social skills, assertiveness, conflict resolution, and empathy were valued in the first place. In terms of activities, the role-playing, video-forum, class forums, and case studies stood out for their impact on the acquisition of skills and professional development. Finally, we have validated the model, demonstrating that it is appropriate and that it correctly describes the existing reality, which implies that the conclusions drawn from applying the model on the studied population serve to explain the perception that students have on the relative importance of several competencies linked to their professional development. The validated questionnaire explained the variability of 80% in the student assessment. It is important to promote teamwork and social skills development because they act as a protective factor against risky situations and facilitate effective social interactions and social support.
References
Baños, J.-E. y Pérez, J. (2005). Cómo fomentar las competencias transversales en los estudios de Ciencias de la Salud: Una propuesta de actividades. Educación médica, 8(4), 40-49. https://doi.org/10.4321/S1575-18132005000500006
Beaujean, A. A. (2014). Latent Variable Modeling Using R: A Step-by-Step Guide. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315869780
Cabero, J. y Marín, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 21(42),165-172. https://doi.org/10.3916/C42-2014-16
Bermejo Campos, B. y Fernández Batanero, J. M. (2010). Habilidades sociales y resolución de conflictos en centros docentes de Andalucía (España). Revista de Educación Inclusiva, 3(2), 65-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3276640
Clifton, J., Díaz-Fuentes, D., Fernández-Gutiérrez, M. y Revuelta, J. (2013). Análisis económico aplicado mediante técnicas de aprendizaje cooperativo. En M. Á. Bringas, M. Fernández-Gutiérrez, M. Fernández-Redondo, J. Revuelta y C. Trueba (Eds.), Taller de innovación docente. XV Reunión de Economía Mundial (pp. 42-52). Sociedad de Economía Mundial. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=519668
Cole, D. A. y Maxwell, S. E. (1985). Multitrait-multimethod comparisons across populations: A confirmatory factor analytic approach. Multivariate Behavioral Research, 20(4), 389-417. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2004_3
de Miguel Díaz, M. (Dir.). (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Ediciones Universidad de Oviedo.
del Barrio, C., Barrios, Á., Granizo, L., van der Meulen, K., Andrés, S. y Gutiérrez, H. (2015). Contribuyendo al bienestar emocional de los compañeros: Evaluación del Programa Compañeros Ayudantes en un instituto madrileño. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 5-17. https://doi.org/10.30552/ejep.v4i1.62
Díaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada. Vinculo para la escuela y la vida. McGraw-Hill. https://docs.goaogle.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGdlbnAudW5hbS5teHxvcmllbnRhY2lvbi1lZHVjYXRpdmF8Z3g6NzhlMzVhOTliMzQwOGNlZQ
Fëdorov, A. N. (2006). Foro virtual como una estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento crítico en la universidad. Innovación Educativa, 6(30), 62-72. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179420843006.pdf
Field, A. P. (2009). Discovering statistics using SPSS: (and sex and drugs and rock ‘n’ roll). Sage.
Garaigordobil, M. y Maganto, C. (2011). Empatía y resolución de conflictos durante la infancia y la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(2), 255-266. http://www.sc.ehu.es/ptwgalam/art_completo/2011/RLP%20Empatia%20y%20Res.%20Conflictos.pdf
González-Montesinos, M.-J. y Backhoff, E. (2010). Validación de un cuestionario de contexto para evaluar sistemas educativos con modelos de ecuaciones estructurales. Relieve 16(2), 1-17. https://doi.org/10.7203/relieve.16.2.4133
Gutiérrez Carmona, M. y Expósito López, J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15215
Heredia Escorza, Y. (2013). Los dilemas morales como estrategia de enseñanza-aprendizaje para el desarrollo moral en los alumnos de preescolar. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 4(7), 61-69. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/578040/Los%20dilemas%20morales%20como%20estrategia%20de%20ensenanza-aprendizaje%20para%20el%20desarrollo%20moral%20en%20los%20alumnos%20de%20preescolar.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Herrero Martínez, R., González López, I. y Marín Díaz, V. (2015). Formación centrada en competencias estudiantiles en educación superior. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 21(4), 461-478. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5389116
Hooper, D., Coughlan, J. y Mullen, M. R. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60. www.ejbrm.com/issue/download.html?idArticle=183
Jiménez Galán, Y. I., Hernández Jaime, J. y González, M. A. (2013). Competencias profesionales en la educación superior: Justificación, evaluación y análisis. Innovación educativa, 13(61), 45-65. https://www.ipn.mx/innovacion/numeros-anteriores/innovacion-educativa-61.html
Lacunza, A. B. (2012). Las intervenciones en habilidades sociales: Revisión y análisis desde una mirada salugénica. Psicodebate, 12, 63-84. https://doi.org/10.18682/pd.v12i0.367
Martínez Riera, J. R. (2009). Influencia del Role-Playing en el proceso de enseñanza-aprendizaje de enfermería [Tesis doctoral]. Universidad de Alicante, España.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2014). TALIS 2013. Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje. Informe español. Secretaría General Técnica. https://www.oecd.org/edu/school/Spain-talis-publicaciones-sep2014_es.pdf
Moreno Andrés, M. V., Quesada Pallarés, C. y Pineda Herrero, P. (2010). El “grupo de trabajo” como método innovador de formación del profesorado para potenciar la transferencia del aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 68(246), 281-296. https://revistadepedagogia.org/volume/lxviii/no-246/
Porras Cerron, J. C. (2016). Comparación de pruebas de normalidad multivariada. Anales Científicos, 77(2), 141-146. https://doi.org/10.21704/ac.v77i2.483
R Core Team. (2015). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing.
Sarceda-Gorgoso, M. C. y Rodicio-García, M. L (2018). Escenarios formativos y competencias profesionales en la formación inicial del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(1), 147-164. https://doi.org/10.5209/RCED.52160
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
Schumacker, R. E. y Lomax, R. G. (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling (2.a ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410610904
Torres-Gordillo, J.-J. y Perera-Rodríguez, V.-H. (2015). Factores sociales y didácticos en el proceso de aprendizaje en foros online. ESE. Estudios sobre Educación, 29, 143-163. https://doi.org/10.15581/004.29.143-163
Unesco. (2015). Informe de seguimiento de la EPT en el mundo. La educación para todos 2000-2015: Logros y desafíos. Autor. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002324/232435s.pdf
Valverde Berrocoso, J. y Ciudad Gómez, A. (2014). El uso de e-rúbricas para la evaluación de competencias en estudiantes universitarios. Estudio sobre fiabilidad del instrumento. REDU. Revista de docencia universitaria, 12(1), 49-79. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6415
Villalobos, J. (2003). El docente y actividades de enseñanza/aprendizaje: Algunas consideraciones teóricas y sugerencias prácticas. Educere, 7(22), 170-176. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602206
Villardón-Gallego, L. (Coord.). (2015). Competencias genéricas en educación superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: