The Availability for Work of Master’s Students: A Comparison From the Gender Variable
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-3.14Keywords:
Higher education, work attitude, women’s work, questionnaireAbstract
Introduction. This study focuses on the availability to work of a sector of the university population from a gender perspective. It is a new contribution to the R+D+i Project “Research Challenges: RTI2018-098794-B-C31 DINARISK XXI,” oriented to society’s challenges; It is also a contribution of the European Regional Development Fund (ERDF) of the European Union. Objective. The study has two basic objectives. On the one hand, to know the predisposition towards work of the postgraduate students and, on the other hand, to create a profile of the participants through their personal, formative, and working characteristics. Method. To this end, 176 postgraduate students have participated; most of them were women, 109 (61.9%), and 67 were men (38.1%). The methodology based on the comparative analysis (through mean scores, standard deviations, and T-Student) of data from different groups has been used to establish relationships between these groups and explain the variations that occur in them. Results and conclusions. The results highlight women’s preference over men for jobs involving a market stand, part-time jobs, and jobs requiring continuous training. The instrument used allows us to characterize the sample regarding its predisposition to employment and the area of knowledge of the Master’s degree the participants are studying. Therefore, this instrument can be used in other studies.
References
Albert López-Ibor, R., Escot Mangas, L. y FernándezCornejo, J. A. (2010). La predisposición de las estudiantes universitarias a auto-limitarse profesionalmente en el futuro por razones de conciliación. Estudios de Economía Aplicada, 28(1), 1-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30120313013
Alonso García, M. A. (2004). Disponibilidad para el empleo: Lo que aceptaría y lo que no aceptaría. REOP, 15(2), 275-298. https://doi.org/10.5944/reop.vol.15.num.2.2004.11634
Blanch, J. M. (1990). Del viejo al nuevo paro. Un análisis psicológico y social. PPU.
Eurostat. (2019). Employment rates of recent graduates. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Employment_rates_of_recent_graduates#Employment_rates_of_recent_graduates
Gómez-Carrasco, C. J. y Gallego-Herrera, S. (2016). La pervivencia de estereotipos de género en la enseñanza de la historia. Un estudio a través de libros de texto y las percepciones del alumnado de educación secundaria en España. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-28. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.1
Gómez-Torres, M. J., Rodríguez Santero, J. y Gil-Flores, J. (2019). Job-search strategies of individuals at risk of poverty and social exclusion in Spain. PLoS ONE, 14(1), 1-13. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0210605
González Morales, M. O. (2001). Actitudes y motivaciones hacia el trabajo y la creación de empresas según el género. Boletín Económico de ICE, 2709, 21-30. https://www.researchgate.net/publication/28120308_Actitudes_y_motivaciones_hacia_el_trabajo_y_la_creacion_de_empresas_segun_el_genero
Izquierdo Rus, T., Hernández Pina, F., Maquilón Sánchez, J. J. y López Martínez, O. (2011). Adaptación y validación de la escala de actitudes hacia el trabajo en desempleados mayores de 45 años. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 2(32), 105-122. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459645440006
Marín Sánchez, M., Garrido Torres, M. A., Troyano Rodríguez, Y. y Bueno Moreno, R. (2002). Datos para definir políticas de educación y formación para el empleo, en función del perfil psicosocial de los jóvenes. Psicothema, 14(2), 288-292. http://www.psicothema.com/pdf/722.pdf
Martínez, M. F., García, M. y Maya, I. (2001). El rol del apoyo social y las actitudes hacia el empleo en el emplazamiento laboral de inmigrantes. Anuario de Psicología, 32(3), 51-65. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/56188
Michavila, F., Martínez, J. M., Martín-González, M., García-Peñalvo, F. J., Cruz-Benito, J. y Vázquez-Ingelmo, A. (2018). Barómetro de empleabilidad y empleo universitarios. Edición máster 2017. Observatorio de Empleabilidad y Empleo Universitarios. https://oeeu.org/barometro17/OEEU_Informe17.pdf
Ministerio de Trabajo, Migraciones y Seguridad Social. (2018). Informe jóvenes y mercado de trabajo. Estudios e Informes de Análisis del Mercado de Trabajo. https://www.mites.gob.es/ficheros/ministerio/sec_trabajo/analisis_mercado_trabajo/jovenes/2018/junio_2018.pdf
Navarro Guzmán, C. y Casero Martínez, A. (2012). Análisis de las diferencias de género en la elección de estudios universitarios. Estudios sobre Educación, 22, 115-132. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/2075/1940
Olivares García, M. Á. y Olivares García, C. (2013). Impacto de los estereotipos de género en la construcción de la identidad profesional de estudiantes universitarios. REOP, Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(1), 121-131. https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.1.2013.11275
Pérez-Carbonell, A. y Ramos Santana, G. (2015). Preferencias de los y las estudiantes universitarias sobre el empleo desde una perspectiva de género. Revista Complutense de Educación, 26(3), 721-739. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44804
Rodríguez Gutiérrez, M. J. y Santos Cumplido, F. J. (2008). La actividad emprendedora de las mujeres y el proceso de creación de empresas. ICE: Información Comercial Española Revista de Economía, (841), 117-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2571831
Sánchez-Castañeda, A. (2014). Los jóvenes frente al empleo y el desempleo: La necesaria construcción de soluciones multidimensionales y multifactoriales. Revista Latinoamericana de Derecho Social, (19), 133-162. https://doi.org/10.1016/S1870-4670(14)70667-0
Sánchez-Sellero, M. C., Sánchez-Sellero, P., Cruz-González. M. M. y Sánchez-Sellero, F. J. (2018). Relación entre sobrecualificación y satisfacción laboral durante la crisis española de 2008. Contaduría y Administración, 63(2), 1-20. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1273
Sánchez García, M., Suárez Ortega, M., Manzano Soto, N., Oliveros Martín-Varés, L., Lozano Santiago, S., Fernández D’Andrea, B. y Malik Liévano, B. (2011). Estereotipos de género y valores sobre el trabajo entre los estudiantes españoles. Revista de Educación, (355), 331-354. 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-027
Vargas Jiménez, I. (2011). Reflexiones en torno a la vinculación de la educación y el género. Revista Electrónica Educare, 15(1), 137-147. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.10
Ventura Fernández, R. y Quero Gervilla, M. J. (2013). Factores explicativos de la intención de emprender en la mujer. Aspectos diferenciales en la población universitaria según la variable género. Cuadernos de Gestión, 13(1), 127-149. https://doi.org/10.5295/cdg.100271rv
Zubiri Sáenz, F. (2013). Satisfacción y motivación profesional. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 36(2), 193-196. https://doi.org/10.4321/S1137-66272013000200002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: