Documentary Research on Body and Corporeity at School
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-3.31Keywords:
Qualitative analysis, corporeity, body, physical education, school, documentary research, pedagogical investigationAbstract
This documentary research synthesizes the scientific production carried out between 2013 and 2018 about the meanings of body and corporeity in the school context and other contexts. The references come from the Scopus databases, the Latin American Repositories Network of the University of Chile, and the online repositories of eight Chilean University Libraries. The searches were conducted in the areas of social sciences, arts and humanities, and psychology through the following descriptors: corpo, body, cuerpo and educación, cuerpo and educación física, corporalidad, corporeidad and imagen corporal, assessment, and conceptions and representations. One hundred Scopus articles were selected, and 152 documents were captured from the repositories. The findings showed seven focuses of research interest referring to studying the body in the school context, the theoretical-methodological approach, a line in the progress of approach to the subjective dimension of the body, body practices outside of school, representation of the body in the media, the sociocultural view of the body, and finally, the study of sex, gender, and the body. In conclusion, in international references, the positivist paradigm prevails with a biomedical conception that emanates from different contexts. In the Latin American references, the body study associated with the school prevails; although, from a transversal view, there are indications of generating knowledge about the subjective and expressive dimension of the body. It is still necessary to investigate listening to the diversity of people as social actors in view of potential improvements in educational policies that protect the dignity and social justice of the bodies.
References
Arias, R. y Peralta, H. (2011). La enseñanza, una puerta para la complejidad y la crítica. Estudios pedagógicos, 37(1), 293-302. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000100017
Blanco Vega, M. de J. (2011). La expresión corporal en la formación de maestros: Estudio de los programas de educación inicial en las universidades de Bogotá. Revista Q. Educación Comunicación Tecnología, 5(10), 1-20. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/309492
Bojacá Acosta, J. (2004). XYZ investigación pedagógica estado del arte semilleros. Logos-edit.
Chong de la Cruz, I. (2007). Métodos y técnicas de la investigación documental. En H. A. Figueroa Alcántara y C. A. Ramírez Velázquez (coords.), Investigación y docencia en bibliotecología (pp. 183-201). Facultad de Filosofía y Letras, UNAM. http://ru.ffyl.unam.mx/bitstream/handle/10391/4716/12_IDB_2007_I_Chong.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gallo Cadavid, L. E. (2009). El cuerpo en la educación da qué pensar: Perspectivas hacia una educación corporal. Estudios Pedagógicos, 35(2), 232-242. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000200013
Gimeno Sacristán, J. (2000). La educación obligatoria: Su sentido educativo y social. Morata.
Gómez Francisco, T. (2018). La complejidad: Un paradigma para la educación. Su aporte con una mirada histórica y reflexiva. RIL editores; Universidad de Atacama. http://www.salud.uda.cl/wp-content/uploads/2020/04/La-complejidad.pdf
Gómez Vargas, M., Galeano Higuita, C. y Jaramillo Muñoz, D. A. (2015). El estado del arte: Una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442. https://doi.org/10.21501/22161201.1469
González Plate, L. (2014). Representaciones sociales de los y las estudiantes de pedagogía sobre la educación física escolar en Chile [Tesis de doctorado]. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/34704
Guevara Patiño, R. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿Análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Folios, (44), 165-179. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345945922011.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill. https://bit.ly/3bohzFW
Hoyos Botero, C. (2000). Un modelo para investigación documental: Guía teórico-práctica sobre construcción de estados del arte con importantes reflexiones sobre la investigación. Señal Editora.
Lara Díaz, H. (2003). Gimnasia. Documento de apoyo a la docencia. Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.
Le Breton, D. (2002). Antropología del cuerpo y modernidad. Ediciones Nueva Visión.
Londoño Palacio, O. L., Maldonado Granados, L. F. y Calderón Villafáñez, L. C. (2016). Guías para construir estados del arte. ICONK.
Martínez Álvarez, L. y García Monge, A. (1997). Educación física y género. Una mirada al cuerpo en la escuela. En Alario Trigueros, T. y García Colmenares, C. (coords.), Persona, género y educación (pp. 31-71). Amarú Ediciones. https://www.researchgate.net/publication/263730939_Educacion_Fisica_y_genero_Una_mirada_al_cuerpo_en_la_escuela
Matus Zapata, L. (1932). El problema de la educación física en el Chile. El embrujamiento sueco. Imprenta y Encuadernación La República.
Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Península. https://monoskop.org/images/9/9b/Merleau-Ponty_Maurice_Fenomenologia_de_la_percepcion_1993.pdf
Molina Montoya, N. P. (2005). ¿Qué es el estado del arte? Ciencia y Tecnología para la Salud Visual y Ocular, 3(5), 73-75. https://doi.org/10.19052/sv.1666
Moreno Doña, A., Gamboa Jiménez, R. y Poblete Gálvez, C. (2014). La educación física en Chile: Análisis crítico de la documentación ministerial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36(2), 411-427. http://www.redalyc.org/pdf/4013/401334038010.pdf
Moreno Doña, A. y Poblete Gálvez, C. (2015). La educación física chilena y su profesorado: Proponiendo algunos retos para la investigación en el área. Retos, 28, 291-296. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.35651
Morin, E. (2007). La cabeza bien puesta: Repensar la reforma. Repensar el pensamiento. Nueva Visión. https://www.academia.edu/37337267/La_cabeza_bien_puesta_Edgar_Morin_1
Pantoja Villareal, M. I. (2006). Construyendo el objeto de estudio e investigando lo investigado: Aplicaciones de un estado del arte. Revista Memorias, 4(8), 104-107. https://jceducacion.files.wordpress.com/2011/06/construyendo-el-objeto-de-estudio.pdf
Poblete Gálvez, C., Moreno Doña, A. y Rivera García, E. (2014). Educación Física en Chile: Una historia de la disciplina en los escritos de la primera publicación oficial del Instituto de Educación Física de la Universidad de Chile (1934-1962). Estudios pedagógicos, 40(2), 265-282. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300016
Puglisi, R. (2014). Repensando el debate monismo versus dualismo en la antropología del cuerpo. Cuadernos de Antropología Social, (40), 73-95. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180938244004
Rojas Crotte, I. R. (2011). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: Una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de Educar, 12(24), 277-297. http://www.redalyc.org/pdf/311/31121089006.pdf
Rojas Rojas, S. P. (2007). El estado del arte como estrategia de formación en la investigación. Studiositas, 2(3), 5-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2719676
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: