Documentary Research on Body and Corporeity at School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.31

Keywords:

Qualitative analysis, corporeity, body, physical education, school, documentary research, pedagogical investigation

Abstract

This documentary research synthesizes the scientific production carried out between 2013 and 2018 about the meanings of body and corporeity in the school context and other contexts. The references come from the Scopus databases, the Latin American Repositories Network of the University of Chile, and the online repositories of eight Chilean University Libraries. The searches were conducted in the areas of social sciences, arts and humanities, and psychology through the following descriptors: corpo, body, cuerpo and educación, cuerpo and educación física, corporalidad, corporeidad and imagen corporal, assessment, and conceptions and representations. One hundred Scopus articles were selected, and 152 documents were captured from the repositories. The findings showed seven focuses of research interest referring to studying the body in the school context, the theoretical-methodological approach, a line in the progress of approach to the subjective dimension of the body, body practices outside of school, representation of the body in the media, the sociocultural view of the body, and finally, the study of sex, gender, and the body. In conclusion, in international references, the positivist paradigm prevails with a biomedical conception that emanates from different contexts. In the Latin American references, the body study associated with the school prevails; although, from a transversal view, there are indications of generating knowledge about the subjective and expressive dimension of the body. It is still necessary to investigate listening to the diversity of people as social actors in view of potential improvements in educational policies that protect the dignity and social justice of the bodies.

Author Biographies

Lylian Iris González-Plate, Pontifica Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Educación y Profesora de Educación Física (1979), Dra. en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada (2014). En la actualidad de desempeña académicamente en la Escuela de Educacón Física de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; investigadora responsable de proyecto Fondecyt Nº11170199; sus líneas de investigación se concentran en la Formación de profesores, Educación Física escolar, Didáctica de la Educación Física.

Camila Belén Sepúlveda-Gallardo, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Educación y Profesora de Educación Física (2016), Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. En la actualidad, desempeña el rol de personal técnico en el proyecto de Investigación Fondecyt N° 11170199, otorgado por Conicyt, Chile

References

Arias, R. y Peralta, H. (2011). La enseñanza, una puerta para la complejidad y la crítica. Estudios pedagógicos, 37(1), 293-302. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000100017

Blanco Vega, M. de J. (2011). La expresión corporal en la formación de maestros: Estudio de los programas de educación inicial en las universidades de Bogotá. Revista Q. Educación Comunicación Tecnología, 5(10), 1-20. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/309492

Bojacá Acosta, J. (2004). XYZ investigación pedagógica estado del arte semilleros. Logos-edit.

Chong de la Cruz, I. (2007). Métodos y técnicas de la investigación documental. En H. A. Figueroa Alcántara y C. A. Ramírez Velázquez (coords.), Investigación y docencia en bibliotecología (pp. 183-201). Facultad de Filosofía y Letras, UNAM. http://ru.ffyl.unam.mx/bitstream/handle/10391/4716/12_IDB_2007_I_Chong.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gallo Cadavid, L. E. (2009). El cuerpo en la educación da qué pensar: Perspectivas hacia una educación corporal. Estudios Pedagógicos, 35(2), 232-242. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000200013

Gimeno Sacristán, J. (2000). La educación obligatoria: Su sentido educativo y social. Morata.

Gómez Francisco, T. (2018). La complejidad: Un paradigma para la educación. Su aporte con una mirada histórica y reflexiva. RIL editores; Universidad de Atacama. http://www.salud.uda.cl/wp-content/uploads/2020/04/La-complejidad.pdf

Gómez Vargas, M., Galeano Higuita, C. y Jaramillo Muñoz, D. A. (2015). El estado del arte: Una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442. https://doi.org/10.21501/22161201.1469

González Plate, L. (2014). Representaciones sociales de los y las estudiantes de pedagogía sobre la educación física escolar en Chile [Tesis de doctorado]. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/34704

Guevara Patiño, R. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿Análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Folios, (44), 165-179. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345945922011.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill. https://bit.ly/3bohzFW

Hoyos Botero, C. (2000). Un modelo para investigación documental: Guía teórico-práctica sobre construcción de estados del arte con importantes reflexiones sobre la investigación. Señal Editora.

Lara Díaz, H. (2003). Gimnasia. Documento de apoyo a la docencia. Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

Le Breton, D. (2002). Antropología del cuerpo y modernidad. Ediciones Nueva Visión.

Londoño Palacio, O. L., Maldonado Granados, L. F. y Calderón Villafáñez, L. C. (2016). Guías para construir estados del arte. ICONK.

Martínez Álvarez, L. y García Monge, A. (1997). Educación física y género. Una mirada al cuerpo en la escuela. En Alario Trigueros, T. y García Colmenares, C. (coords.), Persona, género y educación (pp. 31-71). Amarú Ediciones. https://www.researchgate.net/publication/263730939_Educacion_Fisica_y_genero_Una_mirada_al_cuerpo_en_la_escuela

Matus Zapata, L. (1932). El problema de la educación física en el Chile. El embrujamiento sueco. Imprenta y Encuadernación La República.

Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Península. https://monoskop.org/images/9/9b/Merleau-Ponty_Maurice_Fenomenologia_de_la_percepcion_1993.pdf

Molina Montoya, N. P. (2005). ¿Qué es el estado del arte? Ciencia y Tecnología para la Salud Visual y Ocular, 3(5), 73-75. https://doi.org/10.19052/sv.1666

Moreno Doña, A., Gamboa Jiménez, R. y Poblete Gálvez, C. (2014). La educación física en Chile: Análisis crítico de la documentación ministerial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36(2), 411-427. http://www.redalyc.org/pdf/4013/401334038010.pdf

Moreno Doña, A. y Poblete Gálvez, C. (2015). La educación física chilena y su profesorado: Proponiendo algunos retos para la investigación en el área. Retos, 28, 291-296. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.35651

Morin, E. (2007). La cabeza bien puesta: Repensar la reforma. Repensar el pensamiento. Nueva Visión. https://www.academia.edu/37337267/La_cabeza_bien_puesta_Edgar_Morin_1

Pantoja Villareal, M. I. (2006). Construyendo el objeto de estudio e investigando lo investigado: Aplicaciones de un estado del arte. Revista Memorias, 4(8), 104-107. https://jceducacion.files.wordpress.com/2011/06/construyendo-el-objeto-de-estudio.pdf

Poblete Gálvez, C., Moreno Doña, A. y Rivera García, E. (2014). Educación Física en Chile: Una historia de la disciplina en los escritos de la primera publicación oficial del Instituto de Educación Física de la Universidad de Chile (1934-1962). Estudios pedagógicos, 40(2), 265-282. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300016

Puglisi, R. (2014). Repensando el debate monismo versus dualismo en la antropología del cuerpo. Cuadernos de Antropología Social, (40), 73-95. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180938244004

Rojas Crotte, I. R. (2011). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: Una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de Educar, 12(24), 277-297. http://www.redalyc.org/pdf/311/31121089006.pdf

Rojas Rojas, S. P. (2007). El estado del arte como estrategia de formación en la investigación. Studiositas, 2(3), 5-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2719676

Published

2021-08-14

How to Cite

Documentary Research on Body and Corporeity at School (L. I. González-Plate & C. B. Sepúlveda-Gallardo , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.31

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Documentary Research on Body and Corporeity at School (L. I. González-Plate & C. B. Sepúlveda-Gallardo , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.31

Comentarios (ver términos de uso)