Educación y Reforma Municipal: prácticas deliberativas en los Consejos Municipales
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.10-1.2Keywords:
reforma municipal, educación no formal, democracia deliberativaAbstract
It is analyzed in this essay, the necessities of non-formal education for the strengthen of the democratic practices in the debates and deliberations of the municipal councils inside a frame of municipal reform, that begins in April 2002, with the promulgation of the new Municipal Code in Costa Rica.
The Municipal Institution, so discredited along the years, not only have the opportunity to revert it’s image, but in a good sense, to confront challenges and projections in a local scenario that claims for changes and the competitions that awards the new municipal Legislation, can consolidate a real platform of regional struggle. In this perspective, the education can help significantly.
References
Aguilar, J. y Pallavicini, V. (2002). Los desafíos de la descentralización. San José, C.R.: Instituto de Investigaciones. (IICE). Universidad de Costa Rica.
Calderón, L. (2001). Resumen Ejecutivo. En: Parlamentos, Descentralización y Desarrollo local. Washington, D.C.: Unidad para la Promoción de la democracia.
Carazo, M. (1996). Ciudadano, parlamento y medios de comunicación. Revista Parlamentaria. Asamblea Legislativa. Pp. 17-34 .
Castro, J. (1999). El retomo del ciudadano: los inestables territorios de la ciudadanía en América Latina. Pe,files Latinoamericanos. FLACSO N
º 14. Pp. 39-62.
Chaves, E. (1998). La elección popular del alcalde municipal: un mecanismo de democracia participativa en el ámbito local. En: Revista Parlamentaria. Vol.6. Nº 2. Agosto 1998. Asamblea Legislativa de Costa Rica.
Código Municipal y Legislación Conexa. (2001), versión actualizada por Rubén Solano. San José, C.R.: Edit. Editores S.
Cohen, J. (1989). Democracia y Libertad. En: La democracia deliberativa. España: Edit. Gedisa.
Constant, B. (1998) Citado por Diego Gambetta en Cáp.1 ¡Claro! Ensayo sobre el machismo discursivo.
Coombs, P.H. y Ahmed, M. (1975). La lucha contra la pobreza rural El aporte de la educación no formal. Madrid. Tecnos.
Descentralización, responsabilidad y participación: consecuencias políticas de la reforma municipal en Costa Rica. Jeff Ryan (University of Ark.ansas), y Justo Aguilar F. (Universidad de Costa Rica) (documento de estudio, sin fecha).
Elster, l. (2001). La democracia deliberativa. España: Editorial Gedisa.
Encuesta de Opinión. (2001). Instituto de Estudios Sociales y Población (IDESPO). Heredia, C.R.: Universidad Nacional.
Estudio de Opinión. (2001). Unidad de Investigación y Mercadeo (UNIMER).
Expediente Nº 14.31 O. Dictamen Unánime Afirmativo. Transferencia de Competencias y Fortalecimiento de los Gobiernos Locales. Comisión Especial de Reforma Política y del Régimen Municipal (17 de octubre de 2001).
Fearon, J. (2001). La deliberación como discusión. En: La democracia deliberativa. Elster, J.
Gambetta, D. (1998) ¡Claro! Ensayo sobre el machismo discursivo. En: Democracia deliberativa.
Hamadache, A. (1991). La educación no.fonnal: concepto e ilustración. Perspectivas 21 (1) pp. 123-137.
House, E. y Howe, K. (2001). Valores en evaluación e investigación social. España: Ediciones Morata.
La Belle, T.J. (1980). La educación no formal y cambio social en América Latina. México: Nueva Imagen.
Mora, G. Actitudes del Alcalde. La Nación, 27 de octubre del 2002 (P. 5A.)
Patrick, J. (1997). Principios de la democracia para la educación de los ciudadanos. Rev. Latinoamericana de Estudios Educativos. (México). Vol. XXVII). núms. l y 2. Pp. 165-201.
Przeworski, A. (2001). Deliberación o dominación ideológica. En: La democracia deliberaúva. Elster, J.
Rivera, R. (2001). Cultura Política, Gobierno Central y Descentralización. El Salvador: FLACSO Programa El Salvador.
Sarramona, J., Vázquez, G., y Coloro, A. (1998). Educación no formal. Barcelona: Editorial Ariel, S.A.
Sartóri, G. (2001 ). Teoría de la democracia. El debate contemporáneo. Madrid: Alianza Universitaria.
Soja, C. Diálogo nacional. La Nación, 5 de junio de 2003.
Soja, C. La hora de lo local. Para beneficio de la comunidad cantonal. La Nación, 25 de setiembre de 2002.
Stokes, S. (1998) Patologías de la deliberación. En: Democracia deliberativa.
Touraine, A. (1994). ¿Qué es la democracia? España: Temas de Hoy. Ensayo.
Vargas, J. Capacidad de negociación entre alcalde y munícipes. La Nación, 27 de octubre de 2002 (P. 5A).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: