La educación ambiental: ¿uno de los medios para evitar los desastres de origen antrópico?
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.10-1.5Keywords:
anthropogenic desatres, environmental education, human development, exploitation of natural resources, water, floods, population growth, economic and religious thoughtAbstract
The author deals with the human impact over its surrounding, which frecuently give rise to ecological disasters known as of anthropic origen.
It is considered urgent to review some aspects which interfere with environmental education, putting at risk the survival of young generation already born. In consequence, it is of interest to focus the problem from the epistemological point of view, placing special attention to those thoughts which makes it hard to work the environmental education to wards preventing situations which threatens the population wellbeing. To that goal the water management example is briefly used to present part of disasters of anthropic origen.
References
Alfara, Tomás. Los huracanes. Monstruos de agua y viento. Zurquí. Suplemento Educativo de La Nación. 23-11-2005, pp. 12-13.
Comisión Nacional de Emergencias. Primer Encuentro Nacional sobre Educación y Capacitación en Gestión de Riesgo. 15 y 16 de noviembre.
Coca, Patricia (2005) Dimensión pedagógica y curricular de la gestión del riesgo. San José, Costa Rica: Primer Encuentro Nacional sobre Educación y Capacitación en Gestión de Riesgo. Comisión Nacional de Emergencias.
Farben Grupo (s.f.) Inteligencias Múltiples. Nota técnica. Editorial Norma.
Field, Barry C. (1998) Economía ambiental. Una introducción. Colombia: McGrawHill Interamericana, S.A.
Flen-bers, Melba (2001) Actitud del docente preescolar frente a la educación ambiental. Instituto Universitario de Educación Especializada, Educación, Mención Preescolar. Trabajo especial de Grado. Maracaibo Estado Zulia.
www.monografias.com/trabaj os 14/ docentepresc .shtml
Foro Internacional de ONG's y Movimientos Sociales (1993) Construyendo el futuro. Tratados alternativos de Río'92. San José, Costa Rica: Porvenir: CECADE: Consejo de la Tierra: Universidad Nacional.
Guerrero, Francisco (s.f.) Leyendo a los clásicos. Howard Gardner. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. www.monografias.com
Gutiérrez, Francisco y Prado R., Cruz (s.f.) Ecopedagogía y Ciudadanía Planetaria. Heredia, Costa Rica: Editorialpec 97.
III Conferencia Salud Ocupacional y Ambiental en las Américas (2005) Alajuela, Costa Rica.
Jengich Buck, Alexa (1999) El pensamiento del movimiento ecologista en Costa Rica. Ensayo sin publicar, producido en el curso Tendencias del pensamiento político y social en América Latina II. Programa de Doctorado en Estudios Latinoamericanos con mención en Pensamiento Latinoamericano, Universidad Nacional.
Le Bras-Chopard, Armellle (2003) El zoo de los filósofos. Madrid, España: Santillana Ediciones Generales, S. L.
Merleau-Ponty, C. y Girardet, S. (s.f.) Tu pueblo es tu planeta. España: UNESCO.
Mires, Femando El discurso de la naturaleza. Ecología y política en América Latina. San José, Costa Rica: Editorial DEI.
Mora, Amoldo. Ecología, ética y filosofía. Praxis. Revista del Departamento de Filosofía, Universidad Nacional. 43-44, 1975: 19-26
Mora, Eduardo (1998) Naturaleza, quéherida mía. Ambientalismo, Estado, natura y mercado. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional: Ambientico Ediciones.
Murillo Rodríguez, Carlos (2000) Comercio y ambiente. Ensayos críticos. Heredia, Costa Rica: EUNA.
Neuburger, Alicia B. Prevención e intervención psicosocial en situaciones de desastre. Praxis. Revista del Departamento de Filosofía, Universidad Nacional. 43-44, 1975: 247-252
Proyecto SIMED (1996) Reflexiones y prácticas sobre la educación ambiental, el enfoque de género y la sexualidad en las escuelas líderes. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. UNESCO - Países Bajos.
Romero Sepúlveda, Rodia. El desarrollo sostenible: un concepto polémico. Praxis. Revista del Departamento de Filosofía, Universidad Nacional. 43-44, 1975: 155-166
Salas B., Sonia (s.f.) Desarrollo Regional Sustentable. Definición y percepción académica. Chile: Universidad de La Serena, Proyecto Capacitación en Desarrollo Regional Sustentable.
Samuelson Paul A. y Nordhaus William D. ( 1996) Economía. España: McGraw Hill
Sternberg, Robert J. y Lubart, Todd l. (1997) La creatividad en una cultura conformista. Un desafío a las masas. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Waksman, Vera y Kohan Walter (2000) Filosofía con niños. Aportes para el trabajo
en clase. Argentina: Ediciones Novedades Educativas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: