La diversidad en el aula, el gran desafío en la actualidad. ¿Están el y la docente preparados para enfrentarlo?

Authors

  • Érika Vásquez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.2

Keywords:

Diversity, multicultural, migrants, multicultural classroom, multicultural education, multicultural curriculum, teachers

Abstract

Nowadays, Costa Rican classrooms have become multicultural spaces, characterized by the presence of children from diverse populations, especially because of phenomena such as migrations, but also due to social and economical factors. As a result, diversity within the classroom represents a big challenge for teacher, who are required to educate students with truly dissimilar characteristics while offer them an education in accordance with their specific individual needs. Teaching in the multicultural classroom is a challenge that involves a change of attitude to the “others”. This can only be achieved through the recognition of students as unique and different human beings, people who have a view of the world built through specific life experiences; experiences that have to be taken into account when teaching because this is the basis to succeed or fail as educators. Consequently, it is important to know different approaches that discuss diversity and multiculturalism at the present time, giving us light to find the correct path in order to face this complex reality.

Author Biography

Érika Vásquez, Universidad Nacional

Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica, donde actualmente se desempeña como Directora. Máster en pedagogía con énfasis en diversidad en los procesos educativos.

References

Alvarenga, P. (1997). Conflictiva convivencia los nicaragü,enses en Costa Rica.

Cuaderno de Ciencias Sociales 101. San José, Costa Rica: FLACSO.

Álvarez, N. (2002). Multiculuralismo e inmigración: Retos Ideológicos del Siglo

XXI. Cuadernos Electrónicos de Filosofia del Derecho. España: Universidad

de Alcalá. En línea: http: www.uv.es/CEFD/5/alvarez.html

Barberousse, P. (2001). Globalización y Posmodernidad: Desafios al Aprendizaje.

Revista EDUCARE, JI, 9-25.

Barberousse, P. (2003). Buscando respuestas al reto de la diversidad desde la pedagogía

crítica. Revista EDUCARE, IV, 21-30.

Benedetti, M. (1980). Inventario. Poesía 1950-1980. Madrid, España: VISOR Libros.

Besalú, X. (1996). Curríéulum y multiculturalismo en la escuela. Sobre iterculturalitat.

Documents de treball del la cinquena i sisena Escola d'Estuit sobre

interculturalitat i del primer i segon Fórum Intercultural. En línea: http: www.

uv.mx/dei/P _publicaciones/BasesTeoricas/BesaluXavier.htm

Bonilla, V. (2000). Diversidad: Retos para una educación inclusiva. Revista Educare,

JI, 89-96

Brosio, R. (2000). Issues and arguments concerning class, gender, race and other

"identities". Educational Studies (American Educational Studies Association)

, 393-406

Bueno, J. (1998). Controversias en torno a la educación multicultural. Coruña, España:

Universidad de La Coruña, Facultad de CC. de la Educación.

Camacho, D., Mayorga, R., De Ipola, E., Najenson, J., De Riz, L., Nun, J. (1982).

América Latina: Ideología y cultura. San José, Costa Rica: Ediciones

FLACSO.

Campani, G. (1996). La pedagogía intercultural: una perspectiva para el futuro.

Documents de treball del la cinquena i sisena Escola d'Estuit sobre interculturalitat

i del primer i segon Fórum Intercultural. En línea: http:

www.uv.mx/ dei/P formacion/Diversidad 2001 /Besalu.htm

Entwistlet, H. (2000). Educating multicultural citizens: Melting pot or mosaic. International

Journal ofSocial Education 14, 1-15.

Gallego, l. Entrevista a Mikel Azurmendi. El Parche Digital. En línea: http: www.

elparchedigital.compagssociedad _ 2.htm

Gramsci, A. (1975). Los intelectuales y la organización de la cultura. México, Editorial

Juan Pablos.

Gimeno, S. (1988). Poderes Inestables en Educación. Madrid, España: Morata.

Hagiwara, T. (1998). Introduce multiculturalism in your classroom. Intervention in

school and Clinic 34, 43-44.

López, M. (s.f.). La educación intercultural: la diferencia como valor. En línea:

http: www.sauce.cnice.mecd.es/smarti4/1opezm.htm

Martín, M. (2002). El velo y la escuela. Revista de Prensa: El País. En línea: http:

www.pangea.org/ariadna/velo-esc-GemaMartin.htm

Meléndez, L. (2002). Atención a la diversidad personal y cultural en el escenario

educativo centroamericano. Ciclo de Conferencias - 2002. Centro Nacional

de Recursos para la Inclusión Educativa. 11 de noviembre de 2002.

Pérez, A. (1998). La cultura escolar en la spciedad neo/ibera/. Madrid, España:

Ediciones Morata, S.L.

Tan, G. (2002). The need for multiculturalism in the classroom as perceived by

Mexican American schoolchildren. United States of America. Multicultural

Education 9, 21-24.

Published

2007-07-01

How to Cite

La diversidad en el aula, el gran desafío en la actualidad. ¿Están el y la docente preparados para enfrentarlo? (Érika Vásquez , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 1, 29-46. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

La diversidad en el aula, el gran desafío en la actualidad. ¿Están el y la docente preparados para enfrentarlo? (Érika Vásquez , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 1, 29-46. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.2

Comentarios (ver términos de uso)